Ga naar inhoud

FH jong eet veel


Frankdefranse

Aanbevolen berichten

Hi allemaal,

 

Ik heb een vraagje. Ik geef mijn jonge Franse hangoor van 12 weken ss junior. Ik ga er van uit dat ie ongeveer 6kg gaat wegen en geef hem 110 gr brokken per dag, uitgaande van tussen de 15-20 gr per volwassen kg per dag. Ik geef het hem in 2x 55gr.

Hij eet dit helemaal op en gedraagt zich soms als een hongerig ding, waardoor ik hem wel eens een klein palmpje extra geef. Ik wil namelijk niet dat hij honger krijgt!

 

Hooi eet hij, maar niet helemaal op. Groenvoer krijgt hij nog niet en er liggen geen blindedarm keutels.

 

Moet ik hem meer brokken geven of is het normaal dat hij al een groot deel van de brokken in 1x op eet? Hij laat een bodempje liggen voor de rest van de dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is normaal dat hij een groot deel van de brokken eet in één keer. Het is ook een flink konijn wat je gekocht hebt, vergis je niet in de hoeveelheid voedsel die er in gaat 😉 Het aanvallen op brokjes alsof ze enorme honger hebben is ook normaal, goed zelfs. Als ze dat niet doen hier dan maak ik mij gelijk zorgen! Dat is vaak het eerste teken dat ze iets mankeren.

 

Volwassen konijntjes horen de brokjes in ongeveer 20 minuutjes te eten, en dat is hun hele portie voor die dag. Voor kleine konijntjes mag je ruimer voeren, naar volwassen gewicht, dus dat doe je prima. Je zou het eventueel ook in 2 porties kunnen geven, bijvoorbeeld de helft in de ochtend en de helft in de avond. Bij jonge konijntjes doe ik dat vaak wel zo, en als ze ouder worden, richting het half jaar, en dus ook wat groter zijn en sneller eten en ook wat meer groenvoer eten, dan over naar 1 portie brokken per dag.

 

Ik zeg het hier wel vaker: brokjes moet je zien als de dagelijkse dosis vitaminepilletjes, niet als een hoofdmaaltijd. Netjes afmeten en goed naar de conditie van het konijntje kijken. Bij jonge konijntjes kan het bijvoorbeeld handig zijn ze 1x per week even op de keukenweegschaal te zetten, dan zie je of er een goede stijgende lijn in het gewicht zit. Zo merk je ook sneller op als er iets niet helemaal in orde is.

 

Hooi moet er wel altijd beschikbaar zijn natuurlijk. Het is de bedoeling dat ongeveer 70-80% van wat het konijn eet op een dag hooi is, bij opgroeiende konijntjes kom je daar niet altijd direct aan, omdat je de brokjes daar vaak toch wat ruim voor geeft, maar ook voor jonge konijntjes is het goed eten van hooi ontzettend belangrijk. Goed hooi eten voorkomt zo ontzettend veel problemen op latere leeftijd.

 

Dat hij de blinde darmkeutels netjes eet is ook helemaal prima.  Volgens mij doe je het goed hoor 🙂

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een stel hongerige wolven als ik met de brokjes aan kom. Als ze zich niet zo gedragen maak ik me direct zorgen!

 

Dat hooi eten vind ik net zoiets als kinderen die hun bord niet leeg eten maar wel een toetje willen. Als je echt honger hebt eet je je bord wel leeg - of in geval van konijnen je hooiruif 😋

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .