Ga naar inhoud

Reizen & hitte


Bunbunny

Aanbevolen berichten

hoi allemaal!

ik ben op vakantie nu en maandag moeten we Mijn konijnen ophalen van de opvang.

Alleen het word best wel warm (gelukkig is het om half 10) Maar wel 50 minuten rijden...

wat kan ik heb beste doen om het zo koel mogelijk te maken in de auto voor ze?

(Ik heb al zo'n kleedje dat als ze erop liggen dat het koeler word) maar wat kan ik nog meer doen en wat kan ik beter niet doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat  een heel artikel over het vervoeren van konijnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-verzorging/post/konijn-vervoeren/

 

Met dus ook een heel stuk over vervoeren tijdens warm weer. 

 

Citaat

Konijnen leven van nature onder de grond, waar de temperatuur vrij constant is en altijd lekker koel. Ze komen in de schemering hun holletjes uit als het al lekker is afgekoeld. Bij onze huisdierkonijnen werkt dat echter niet zo. Het kan zijn dat je op een zomerse dag met jouw op reis moet. Niet ideaal. Als het een planbare reis is, is zoals een afspraak voor inentingen of castratie bij de dierenarts, zou ik je adviseren om naar het weerbericht te kijken voor je de afspraak maakt, zodat je kan voorkomen dat het op een te warme dag valt. Soms is het niet mogelijk de afspraak te verzetten, dan kan het niet anders. Neem dan wel een aantal maatregelen.

Een bevroren fles of icepod zijn erg koud in de zomer, en in een reismand kan een konijn daar vaak niet aan ontsnappen. In een hok werkt dat prima omdat een konijn dan kan kiezen om er wel of niet op te liggen, maar in een reismand dus niet. Gelukkig bestaan er ook coolpods en coolpads. Deze gaan niet in de vriezer maar koelen als het konijn er op zit. Ze worden niet zo koud dat jouw konijn ondertemperatuur kan krijgen of bevroren lichaamsdelen, maar zorgen wel dat hij niet oververhit raakt. Leg een coolpad of coolpod onderin de reismand op dagen dat het warmer is dan 25 graden.

Denk wel altijd even logisch na. Moet je met spoed naar de dierenarts met een konijn met ondertemperatuur, dan is een coolpad niet nodig, die kun je dan beter weglaten om te voorkomen dat de temperatuur nog verder zakt.

Neem je jouw konijn op een warme dag mee in de auto, parkeer de auto dan vooraf in de schaduw, zodat de temperatuur in de auto niet te hoog is. Probeer grote temperatuurverschillen te voorkomen, dus zet de airco ook niet heel koud aan als je ingestapt bent met jouw konijn. Gewoon geleidelijk aan. Raampjes open voor wat frisse lucht kan wel, maar zorg er voor dat het niet te veel “stormt” in de auto en als je op een snelweg rijd kan dat ook behoorlijk wat geluid veroorzaken, waar jouw konijn mogelijk niet aan gewend is. Kijk goed naar de houding en het gedrag van jouw konijn om te bepalen wat de ideale situatie is.

Neem op warme dagen ook altijd een waterbakje of drinkfles mee en /of wat vochthoudend groenvoer. Ook als je maar een korte reis maakt. Als door wat voor reden dan ook de reis toch langer duurt, zul je blij zijn dat je het hebt meegenomen.

Ben je bij de dierenarts geweest met jouw konijn op een warme dag, voor een operatie? Na de operatie adviseren wij om geen coolpad of coolpod in de reismand te stoppen. Normaal gezien adviseren wij om na de operatie juist een snugglesafe in de reismand te stoppen voor extra warmte. Is het een warme zomerdag en is het buiten 25+ graden, overleg dan even met de dierenarts of het op dat moment wijs is om een snugglesafe in de reismand te doen na operatie, of niet.  Hoewel warmte na een operatie belangrijk is, wil je ook geen oververhit konijn

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .