Ga naar inhoud

Konijn heeft stress door ander konijn.


Boré van Garling

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allemaal,

Mij vriendin en ik hebben 2 konijnen.

Bartje en Tara, Bartje is 10 maanden en Tara is 4.

Bartje hebben wij van de boer gekocht en is een hangoor. Tara komt van de Konijnen opvang Maaike en is ook een hangoor. Bij het koppelen ging alles goed en Tara kon mee naar huis. Thuis is ook alles goed gegaan. Ze zijn gek op elkaar.

Na een maand samen te zijn in een te kleine kooi hebben wij toch besloten om een grotere kooi aan te schaffen en de woonkamer “konijnproof” te maken, zodat ze altijd uit de kooi kunnen gaan wanneer ze dat willen. Maar de laatste 2 weken gaat het iets minder met Bartje. Ik ben bij de dierenarts geweest en die vertelde mij hij heeft last van gas in zijn darmpjes en dat kan door van alles komen. Ik kreeg medicijnen mee en hij kreeg 2 prikjes. Maar ik merk persoonlijk dat er geen verbetering inzit. Maar ik wil weten waarom en waar hij last van krijgt.

 

Tara is 3 weken geleden schijnzwanger geweest voor een week lang.

en het valt mij op dat Tara een soort van eigen hoekje heeft in de kooi en als Bartje in de buurt komt, gaat ze grommen.

Af en toe vliegen ze elkaar aan maar 5 minuten later is het weer elkaar wassen.

Er liggen keutels door de hele kooi, misschien van Bartje omdat zijn darmpjes weer opgang moeten komen of van Tara die denkt “dit is mijn kooi”.

ik weet niet hoe ik moet handelen als Tara Bartje aanvliegt. 

 

Wat moet ik doen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meest voorkomende oorzaak van gasbuikjes, is voeding. Wat geef je ze precies te eten? Welke brokken, hoeveel? Eten ze goed hooi? Geef je groenvoer, zo ja hoe veel en welke soorten? 

 

De onrust in het koppel kan ook komen doordat bartje wat zwakker was door zijn gasbuikje, ziekte kan de rangorde uit balans gooien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

De meest voorkomende oorzaak van gasbuikjes, is voeding. Wat geef je ze precies te eten? Welke brokken, hoeveel? Eten ze goed hooi? Geef je groenvoer, zo ja hoe veel en welke soorten? 

 

De onrust in het koppel kan ook komen doordat bartje wat zwakker was door zijn gasbuikje, ziekte kan de rangorde uit balans gooien. 

 

Wij geven ze elke dag 2 stukjes witlof per konijn.

Ze krijgen Selective van ons en onbeperkt hooi. 

En elke dag een snoepje als wij thuis zijn van werk of tv kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Eten ze ook voldoende van het hooi? Hun eigen formaat in los hooi per dag zou ideaal zijn.

Hoeveel selective geef je en hoeveel wegen de konijnen? Wat voor snoepje geef je ze? Hoe groot zijn de stukjes witlof? 😉

De snoepjes zijn Party Rollis

en ik geef ze 2 blaadjes witlof per konijn per dag. En ze eten lang niet zoveel hooi als dat je zegt. Ze eten soms gewoon helemaal geen hooi. Maar ze hebben wel de hele dag selective beschikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan vermoed ik dat daar het probleem zit. Brokjes moet je in een afgemeten portie aanbieden, aangepast op hun gewicht (of als ze nog jong zijn, op hun verwachtte gewicht). Supreme is een prima brok, dat wel. Maar je moet er niet te veel van geven. Brokjes moet je zien als vitaminepilletjes, niet als hoofdvoer. Geef je onbeperkt brokjes en eten ze daardoor geen hooi dan krijg je vroeg of laat flinke problemen. Dat kan zijn overgewicht of problemen met de spijsvertering, of met het gebit, of een combinatie van die problemen. Vaak zijn gasbuikjes zelfs ontstaan door gebitsproblemen. Een gasbuik is geen ziekte op zich namelijk, maar een symptoom. 

 

Hooi is het allerbelangrijkste voedsel voor konijnen, het echte hoofdvoer. Ongeveer 70-80% van wat een konijn eet op een dag moet hooi zijn. Brokjes bevatten ook wel vezels, maar bewerkte vezels, lang niet zo goed voor de gebitjes en darmen als de pure vorm: gras of hooi. Hooi is dan de meest handige optie, omdat dat jaarrond makkelijk te krijgen is. Daarnaast is ook voldoende water drinken heel belangrijk, voor een goede afvoer van afvalstoffen en een goede spijsvertering. 

 

Als ik jou was zou ik dus brokjes minderen. Ga in eerste instantie uit van 20 gram per kg lichaamsgewicht van de konijnen (dat is van het volwassen gewicht, als ze dus nog niet volwassen zijn moet je van het verwachtte volwassen gewicht uit gaan, maar in jouw geval zijn ze 10 maanden en 4 jaar, dus kun je wel van de gewichten die ze nu hebben uit gaan). Heb je dus een konijn van 1 kg en een konijn van 2 kg, dan geef je voor 3 kg konijn aan brokjes per dag: 60 gram dus. Dat zouden ze in ongeveer 20 minuten op moeten eten. Blijven er dan nog brokken liggen, dan mag je die weg pakken, want dan geef je dus nog te veel. 

De 20 gram per kg is zelfs nog een ruime richtlijn! Aanpassen mag dus zeker als het nodig is.  Zelf geef ik veel minder dan dat, omdat ik groenvoer bij geef en wil dat ze goed hooi eten. Je kan als je handig wil afmeten ook een maatschepje gebruiken, zo eentje die je ook voor koken en bakken gebruikt, of een eierdopje. Even een keer wegen hoeveel brokjes er in gaan, en aan de hand daarvan kun je de dagelijkse portie bepalen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou adviseren Tara ook te laten castreren, hormonen kunnen erg veel onbalans geven in een koppel en worden beide niet happy van. Ook is dit de beste leeftijd, waardoor de baarmoeder nog niet overactief is en de ingreep minder groot. 

En wat verder handig is als ze toch dag en nacht los mogen uit de kooi, tralies van de kooi afhalen dat er van alle kanten in en uit de bak gegaan kan worden. Ik neem tenminste aan dat dit alleen nog een toilet bak is? 

 

Verder heeft Evee al perfecte tips gegeven (al zou ik persoonlijk bij Science Selective echt maximaal 10 gram per kilo lichaamsgewicht aanhouden, anders worden ze vaak nog rolmopsjes ;)) 🙂  maar zou daarnaast ook de ander situatie wat verder aanpassen 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .