Ga naar inhoud

Andere opjagen


Lan1405

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Wij hebben sinds 2 weken 2 jonge voedsters. 1 is ong 10 wkn en de andere iets ouder. Precies weten wij het niet.

Ik merk de laatste dagen dat de oudste soms heel druk is. Rent door het hok.Lijkt alsof ze zoekt naar een uitgang. Alsof ze weg wil.Knaagt wat aan het tralies. Ook duwt ze haar neus onder de kont van de andere en jaagt haar dan op en hapt. Er zijn al een paar plukjes haar los gekomen. Er ontstaan geen wondjes ofzo. Verder liggen ze veel tegen elkaar aan en likt  de oudste de ander regelmatig.

 

Weet iemand wat dit betekent? Is het spelen of wordt ze gewoon heel dominant tegen de jongste?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot is het hok? En is er ook een ren permanent beschikbaar?

 

Tralieknagen is vaak een teken van frustratie. Als je konijnen in een kooi opgesloten zitten zullen ze er inderdaad uit willen. De minimale leefruimte voor een koppeltje is 2 vierkante meter. 

Druk rondrennen is heel normaal konijnen gedrag, maar daar is wel een beetje ruimte voor nodig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen hebben hun actieve en hun minder actieve momenten. Meestal komen de actieve momenten niet overeen met de tijdstippen waarop ze rond mogen lopen. Je kunt het een beetje vergelijken met dat jij opgesloten zit in de badkamer, en je mag er alleen uit wanneer je eigenlijk wilt slapen. Heb je niet de mogelijkheid om een ren vast te maken aan het hok, zodat ze continu wat meer ruimte hebben? Zeker bij twee voedsters is ruimte echt wel nodig als je ze ook nog samen wilt kunnen houden als ze volwassen worden. 

Mag ik vragen wie je heeft aangeraden om twee voedsters te nemen? Dat is niet de meest voor de hand liggende keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kans is vrij groot dat ze niet samen kunnen blijven. Twee dames zijn helaas meestal geen ideale match. Heel soms wel, maar dan moet je echt het geluk hebben dat bij toeval de karakters blijven matchen. Meestal loopt het mis als de hormonen een rol gaan spelen, dat is zo vanaf een maand of 5.

 

Wat betreft de drukke minuten, dat hebben konijnen soms toch wel, even zo een dolle bui. Dat ze lekker rennen, binky's maken, iets van sloopspeelgoed flink onder handen nemen, even lekker graven. Een soort van die energiebom-momentjes. Zorg dat ze de ruimte en mogelijkheid hebben die momenten ook lekker even te kunnen uitleven 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei Lan1405:

Wij hebben een grand lodge van ferplast (zo'n kunststof hok)  en een losse ren waar ze een paar keer per dag een tijdje in gaan. 

Standaard konijnen hokken zijn eigenlijk altijd te klein, hoeveel ‘grand’ termen ze ook gebruiken in de naam/advertenties.

Een ren is dus een goed idee! Maar het wisselend wel/niet beschikbaar zijn van de ren kan juist voor frustratie zorgen. Ik vermoed dat je konijn gaat tralieknagen als hij graag in de ren wil maar op dat moment net niet kan. De beste oplossing zou zijn als je de ren permanent beschikbaar kan maken!

 

Wat voor een ren heb je? Een panelenren of iets anders? En wonen je konijnen binnen of buiten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Evee:

De kans is vrij groot dat ze niet samen kunnen blijven. Twee dames zijn helaas meestal geen ideale match. Heel soms wel, maar dan moet je echt het geluk hebben dat bij toeval de karakters blijven matchen. Meestal loopt het mis als de hormonen een rol gaan spelen, dat is zo vanaf een maand of 5.

 

Wat betreft de drukke minuten, dat hebben konijnen soms toch wel, even zo een dolle bui. Dat ze lekker rennen, binky's maken, iets van sloopspeelgoed flink onder handen nemen, even lekker graven. Een soort van die energiebom-momentjes. Zorg dat ze de ruimte en mogelijkheid hebben die momenten ook lekker even te kunnen uitleven 🙂 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden zei Lan1405:

Panelenren.ze wonen buiten. Zal eens kijken of ik voor overdag die eraan vast kan koppelen. Moet ik wel een afdek net hebben. Lopen veel katten

Een vaste ren zullen ze geweldig vinden!

Ik ken je budget natuurlijk niet maar je zou ook kunnen kiezen voor een dichte ren zoals bijvoorbeeld de “Kerbl Ren 4-Kant met Anti-Uitbraak-Versperring”. Dat geeft mij persoonlijk een veiliger gevoel dan een afdeknet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een vaste ren er aan kan maken zal dat zeker schelen, ook voor de onderlinge relatie, de kans dat ze samen kunnen blijven. Voor een koppel dames zou ik proberen of het lukt om toch wel aan de 4 vierkante meter permanente leefruimte te komen. Het minimale voor een koppel is 2 vierkante meter permanente leefruimte op vlak terrein. Maar in dit geval, aangezien het 2 voedsters zijn zou ik proberen voor meer dan dat te gaan, als het lukt het dubbele zelfs. Dan hebben ze plek voldoende om elkaar uit de weg te gaan, hun energie kwijt te kunnen, konijn te zijn. Ruimte maakt de kans dat ze samen kunnen blijven groter. 

 

Jammer dat zoveel fokkers, winkels en zelfs dierenartsen nog steeds zeggen dat als je konijnen jong samen zet ze samen kunnen blijven. Dat is namelijk helaas niet waar. Het kan, maar ik de kans is net zo groot, of misschien nog wel groter, dat ze als ze gaan puberen en karakters ontwikkelen niet meer bij elkaar passen. Dat is niet erg als je echt konijnengek bent en plek hebt voor meerdere koppels of groepen, dan los je het op door extra konijnen bij te adopteren, zodat elk konijntje alsnog zijn of haar geluk vind, maar helaas is dat bij de meeste mensen niet het geval. 

 

Qua sloopspeelgoed kun je veilig knaaghout aanbieden, speeltjes gemaakt van veilig knaaghout en hooi, maar ook kartonnen dozen en tunnels (mits ze het karton niet als voedsel zien maar echt als sloopmateriaal, dat kan soms per konijn wel verschillen). Een zandbak is vaak ook al een leuke bezigheid voor konijnen, dat kan al een simpele curverbak met wat speelzand zijn. 

 

Extra info:

Waar op letten bij het maken of kopen van een konijnenhok: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-huisvesting/post/huisvesting-konijn-konijnenhok/

 

Veilig knaaghout: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/knaaghout-voor-konijnen/

 

Zelf konijnenspeelgoed maken: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-speelgoed/post/knutselen-voor-je-konijn/

 

Koppelen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .