Ga naar inhoud

Voedster steriliseren


Dilah

Aanbevolen berichten

Ik ben aan het overwegen mijn voor edster te laten stereliseren. De kans op baarmoeder(hals)kanker is zeer groot, maar ik ben ook erg aarzelend erover omdat het kan zijn dat ze niet uit de narcose zal komen. Hoe zijn jullie hiermee omgegaan en was het een successvol operatie toen je ervoor ging?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb tot nu toe alle voedsters die ik had nog laten castreren en nooit problemen met narcoses gehad. Ga naar een goede konijnkundige dierenarts die regelmatig konijnen opereert, het risico is echt minimaal. Tegenwoordig zijn er gewoon goede veilige narcosemiddelen voor konijnen, en als je een dierenarts met voldoende kennis hebt, dan is het risico echt bijna 0. Zeker bij een castratie, waar als het goed is het konijn gewoon gezond in gaat. 

 

Het risico van narcose is alleen iets waar ik "bang" voor ben op het moment dat het konijn al zeer ernstig ziek en verzwakt is, bijvoorbeeld als er daadwerkelijk al sprake zou zijn van baarmoederkanker en de operatie een redmiddel is. 

 

Het enige wat ik zelf spannend vind na de operatie is de periode tot het moment dat ze weer lekker zelf gaan eten en keutelen. Dat vind ik zelf altijd spannender dan de narcose. Je bent toch even een paar dagen in de zorgmodus en in de weer met pijnstilling, soms wat middeltjes om de darmen te stimuleren, veel soorten voedsel aanbieden en hopen dat ze wat eten. Zo niet moet je dwangvoeren, maar ja dat is weer stress voor de meeste konijnen. Dat wil je dus liever niet doen, vandaar dat je wel echt meerdere keren per dag in de weer bent met het aanbieden van voedsel en controleren van het konijntje. En het geven van voldoende pijnstilling, zodat pijn geen reden is om niet te eten. Zeker bij de dames, het is toch een buikoperatie, meestal duurt het echt wel even voor ze weer als vanouds eten. Alles wat ze eten is goed meegenomen hoor, al zijn het maar enkele sprietjes groenvoer, dan is er geen gevaar voor stil liggende darmen. Maar ik ben toch altijd blij als ze weer lekker de bulk aan brok, hooi en groenvoer eten en weer in het vertrouwde keutelfabriekje terug veranderen 🙂 Maar zoals ik zei, ik heb echt veel liever dat ze de operatie dus fit en gezond in gaan, dan dat het uit nood moet omdat het foute boel is. 

 

 

Van de laatste dame die ik heb laten castreren staat een verslagje bij de artikelen, mocht je het interessant vinden:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/fotoverslag-castratie-sterilisatie-voedster/

 

 

Verder staat hier ook extra info:

Castratie algemeen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

 

 

Zorg voor en na de operatie, dan kun je in ieder geval zelf alles er aan doen om ze vlot te laten herstellen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/zorg-voor-na-operatie/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al mijn dames zijn gecastreerd. Sommige al in de opvang, dat is best fijn want dat scheelt zorgen 😉 Maar de andere dames laat ik zelf castreren. 

Deze keuze heb ik gemaakt sinds ik jaren geleden een dame bijna verloren ben aan een baarmoeder tumor. Ze had ook “uitzaaiingen” naar de melk klieren, waardoor de operaties (2) vele male ingrijpender waren. En het was een dame op leeftijd die al verzwakt was. Dat nooit meer! Een gezonde jonge konijnen dame zal de (geschikte) narcose gewoon doorkomen.

In totaal 1 ziek konijn en 2 gezond door opvang en 5 gezond door mijzelf laten castreren, allemaal (uiteindelijk) goed gekomen! Ik heb slechts een keer mee gemaakt dat een konijn niet waker is geworden uit narcose (voor een andere ingreep), dit konijntje was ziek, ze was vermagerd en had diaree. 

 

Ik zou wel zorgen dat je extra lekker groen, dwangvoer, pijnstiller en darm stimulans (bv ciceral, laxatract) in huis hebt zodat je hier meteen mee kan starten als je dame moeilijk eet en/of keutelt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is ook gecastreerd. We hebben dit voornamelijk gedaan vanwege haar hormonale gedrag, maar ook wel met het oog op eventuele gezondheidsrisico's in de toekomst. Als jouw konijn gezond de operatie in gaat hoef je je volgens mij niet echt zorgen te maken op de narcose, dit wordt helemaal afgestemd op jouw konijn. Ondanks het feit dat ze wat klein van stuk is (nu 1 jaar en 4 maanden en weegt net 850 gram) is alles prima verlopen. Ze was doodsbang bij de dierenarts waardoor ik haar wat eerder naar huis heb gehaald om de stress zoveel mogelijk weg te nemen, maar eenmaal thuis heb ik weinig aan haar gemerkt. Ze at vrij snel weer, begon ook goed te keutelen en was heel levendig. De wond is ook probleemloos genezen. Heb er dus eigenlijk geen slechte ervaring mee, maar het kan heel erg verschillen per konijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .