Ga naar inhoud

Tonic plast plots op de bank


GinTonic

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Mijn 2 vlaamse reuzen Gin en Tonic (voedsters, allebij gesterliseerd) lopen los rond in huis en hebben hier 3 toiletjes staan.

Nu sinds 4 dagen plast Tonic elke dag 1x op de bank, en voor de rest gaat ze altijd  netjes naar haar toilet. Dit gebeurd ook telkens wanneer er ik naast haar zit.

Verder is er niets veranderd in huis of in hun hok en is alles hetzelfde als ervoor.

Hoe kan dit plots? 1keer per dag? Ik vind het zo bizar.

Misschien heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Ik heb andere topics opzocht maar niet echt wat erop lijkt aangezien ze elke dag sinds ze klein zijn bij ons op de bank mogen..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat het maar een keer per dag is zou ik toch denken aan territoriaal gedrag. Misschien verlate lente kriebels?

 

Een van mijn dames doet sinds begin van de zomer ook af en toe een plasje bij de ingang van de ren. Dit is buiten dus niet echt een probleem, maar lijkt wel een beetje het zelfde idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn ze tussen de 5 a 6 maanden en 1,5 jaar oud? Het klinkt als puberaal gedrag 😉 Vergeet ook niet dat sterilisatie wel een groot deel van de hormonen weghaalt, maar niet alles, hormonen worden ook op andere plekken aangemaakt. Het kan dus best toch wat hormonaal / territoriaal gedrag zijn. Vaak is het dan op plaatsen waar veel mensenlucht hangt, zoals een bank, stoel of bed, waar de konijnen toch even willen laten weten dat het toch ook echt wel hun gebied is, dat het baasje maar geen illusies heeft, de konijnen zijn de baas 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rifca ja dat kan.. wel vreemd dat ze dat enkel doet als ze naast me op de bank komt zitten.. want ze hebben vannacht 7uur alleen gezeten en daarna weer 9uur los in huis en er was niet geplast..

@Evee inderdaad, ze zijn nu 6 en 7 maand oud.. ze weten heel goed wie de baas is, alleen weet hun onderdanige niet altijd wat ze bedoelen of wat ze willen.. heel veel opgezocht voor ze naar huis kwamen, maar blijf bijna dagelijks googlen en topics lezen hier..  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig hoor! Mijn ervaring is dat als ze eenmaal een plek hebben gevonden die 'beplast' moet worden, ze dit ook blijven doen. Zo heb ik een konijn dat standaard op mijn bed sprong om een plas te doen en vervolgens er weer vanaf ging. Ik kon het wassen, de geur eruit proberen te halen met allerlei middeltjes, maar ze bleef het doen. Misschien is het een idee om een toiletbak op de bank te zetten? Niet echt relaxed, maar als je konijn dan plast, is het in ieder geval niet op de bekleding...

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Lastig hoor! Mijn ervaring is dat als ze eenmaal een plek hebben gevonden die 'beplast' moet worden, ze dit ook blijven doen. Zo heb ik een konijn dat standaard op mijn bed sprong om een plas te doen en vervolgens er weer vanaf ging. Ik kon het wassen, de geur eruit proberen te halen met allerlei middeltjes, maar ze bleef het doen. Misschien is het een idee om een toiletbak op de bank te zetten? Niet echt relaxed, maar als je konijn dan plast, is het in ieder geval niet op de bekleding...

Ja het is een vreemd ding hier.. ik werk nu 2 dagen weer dus zitten ze vaker alleen, van 23u tot 5u en dan maak ik hun toiletjes leeg en ik vertrek weer van 5u20 tot 14u30 en ze had niets gedaan als ik thuiskwam maar van zodra ze bij mij in de zetel komt plast ze op de bank.. zo vreemd ook..

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden zei GinTonic:

Ja het is een vreemd ding hier.. ik werk nu 2 dagen weer dus zitten ze vaker alleen, van 23u tot 5u en dan maak ik hun toiletjes leeg en ik vertrek weer van 5u20 tot 14u30 en ze had niets gedaan als ik thuiskwam maar van zodra ze bij mij in de zetel komt plast ze op de bank.. zo vreemd ook..

 

Klinkt voor mij als 100% territoriaal gedrag. Je komt thuis, bank ruikt weer naar jou dus daar steekt ze een stokje voor. Misschien een optie om ervoor te zorgen dat ze niet meer bij de bank kan komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei dexenbobbi:

 

Klinkt voor mij als 100% territoriaal gedrag. Je komt thuis, bank ruikt weer naar jou dus daar steekt ze een stokje voor. Misschien een optie om ervoor te zorgen dat ze niet meer bij de bank kan komen?

Ja de bank is nu 3 dagen vrij van plasjes dus het is nogsteeds een raadsel.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .