Ga naar inhoud

Konijn trekt haar uit ander konijne


Maritterhaak__

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik brn Marit en ik heb 2 konijnen: Gijs is een gecastreerd mannetje en Koosje een niet gesteriliseerd vrouwtje beide Franse hangoren ( niet uit hetzlefde nest) . Ze zijn beide iets ouder dan 1 jaar nu. Vlak voordat ik op vakantie ging zag ik een rood door schaafwondje met uitgeplukte vacht op Gijs zijn rug, ik deed toen wat onderzoek op internet maar kon niks vinden dus dacht dat hij gewoon iets stoms gedaan had. Vlak daarna ben ik 3 weken op vakantie geweest en hebben mijn oma en oom voor ze gezorgd. Nu ik terug ben zie ik de plek op een andere plek een groter wondje zitten. Ik zag Koosje er aan zitten dus ik vermoed dat zij het gedaan heeft. 

 

Is er iemand die hier ervaring me heeft, weet wat de oorzaak is en mij advies kan geven wat ik kan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jouw verhaal zo lees dan vermoed ik dat ze wat rangordebepaling doen, gezien de plekken op de rug zijn, zou het goed van rijden kunnen komen.

 

Ze hebben ook nog wel de leeftijd dat de karakters ontwikkelen en de rangorde dus nog niet volledig vast staat. Dat is ook de reden dat veel koppels tijdens de puberteit toch uit elkaar vallen. Hopelijk blijft het goed gaan, maar zorg wel dat alles op orde is, de leefruimte, genoeg prettige plekjes om elkaar even te ontlopen. Meestal zie je dit gedrag zo tussen de 5 a 6 maanden en 1-1,5 jaar. Daarna worden ze volwassener en meestal ook rustiger, staan de verhoudingen beter vast.

Nu je weer thuis bent zou ik ze regelmatig even langere tijd in de gaten houden, om te zien of het rangordegedrag is. Ik vermoed het wel. Maar het is wel fijn om te weten hoe heftig het er aan toe gaat, of het alleen rijden is en een hap haar, of dat het echt meer naar vechten neigt. Dan weet je ook beter waar je aan toe bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .