Ga naar inhoud

Konijn plast ineens op bed en bank


Marjon_bos

Aanbevolen berichten

Ik heb een konijn van een jaar of 6. Hij is sinds een jaar bij mij en heb hem altijd los lopen. Een jaar lang ging dit goed en sprong die nooit ergens op en plastje altijd netjes in zijn hok. Sinds vorige week heeft die ontdenkt dat die kan springen en springt op de bank en bed. Wat opzich nog het probleem niet is. Wel een probleem is dat die dus ook gaat zitten plassen op mijn bed en bank. Iemand een idee waar dit gedrag vandaan komt en hoe ik het hem zo snel mogelijk kan afleren? Hij kan nu dus niet meer loslopen als er niemand is wat betekend dat die de heledag in zijn hok zit als ik werk, wat ik toch een beetje zielig vind. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De makkelijkste manier is zorgen dat hij er niet meer op komt. Dat kan door hem een voldoende groot permanent verblijf te geven, waarin hij kan leven en geen troep / zooi / schade kan maken.

 

Het is territoriaal gedrag, dus geen onzindelijkheid. Plaatsen als stoelen, bedden en banken hebben heel veel mensengeur. Onze konijnen voelen zich de baas in huis en dus de noodzaak om territorium vast te stellen, zijn geur moet sterker zijn dan die van jou.

 

Is hij al gecastreerd? Castratie kan ook helpen om het territoriale gedrag wat te minderen, hoewel het geen wondermiddel is en wel een paar maanden kan duren na castratie voor je echt verschil merkt. Mooi voordeel is wel dat hij dan gekoppeld kan worden aan een konijnendametje 🙂 Konijnen zijn namelijk hele sociale dieren die als één van de eerste levensbehoeftes een maatje hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaa hij is al gecastreerd. Het is zo raar als je bedenkt dat die al 6 misschien ouder is, dit weet ik helaas niet omdat ik hem heb overnomen van mensen die er heel slecht voor zorgden. Ik heb hem nu ruim een jaar en altijd had ik hem los huppelen zonder problemen. Nooit sprong die ergens op. Ik zei altijd; "hij weet niet dat die kan springen." Tot 3 weken geleden...  En toen begon de ellende. Helaas heb ik momenteel niet genoeg ruimte om een groot permanent verblijf voor hem te maken, en loopt die nu alleen los als ik er ben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de enige oplossing is ervoor te zorgen dat hij niet meer bij je bed en bank kan komen. Dit gedrag afleren wordt heel lastig en ik denk zelfs onmogelijk. Het is territoriaal gedrag, natuurlijk gedrag dus en dat valt vrijwel niet te corrigeren. Je moet jezelf ook afvragen of je dat überhaupt wilt natuurlijk, ik laat onze konijnen zoveel mogelijk konijn zijn.

 

Als hij alleen zit kan 1 m2 vaste woonruimte al voldoende zijn (mits het een klein konijn is) maar iedere centimeter extra ruimte is meegenomen. Kun je dit onmogelijk realiseren? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .