Spring naar bijdragen
Taco_konijn

Pellets houtkachel als bodembedekking?

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Al behoorlijke tijd gebruiken wij, net als velen van jullie, houtkorrels in de plasbakken van onze konijnen. We kopen altijd het intratuin huismerk kattenbakvulling geperste houtkorrel. Nu waren we gisteren bij de plaatselijke welkoop en mijn oog viel op houtkorrels.. 

Naar mijn idee exact dezelfde houtkorrels als waar onze konijntjes op plassen maar ze heten ‘pellets’ en worden verkocht als brandhout. Op de zak staat dat het 100% hout is en het is fors goedkoper dan de houtkorrels die we nu gebruiken.

Doordat het 100% hout en milieuvriendelijk is denken wij dat het best als kattenbakvulling gebruikt kan worden maar zijn benieuwd of anderen het al gebruiken en dus ervaring hebben.

hierbij een linkje: 

https://www.welkoop.nl/winkel/tuin/genieten-in-de-tuin/kachels-terrasverwarmers/kachels/pelfin-premium-quality-pellets-100-naaldhout-12-5kg_1302352

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vroeger gebruikte ik ook houtkorrels in de konijnen-wc'tjes (heerlijk hoe goed die dingen absorberen en zo makkelijk bij het verschonen) en ik kocht altijd 'de echte', speciaal voor dieren, tot ik, net als jij, kachel-pellets tegenkwam, en ik moet zeggen, ik merkte geen verschil. Ik lette er wel op dat ze niet van naaldhout gemaakt waren, maar van loofhout, omdat naaldhout niet geschikt is voor konijnen (en andere kleine huisdiertjes), maar verder, volgens mij, 100% hetzelfde product. Tot ik ze ineens nergens meer kon vinden 🙄 en ik er dus mee gestopt ben. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei mystique:

Vroeger gebruikte ik ook houtkorrels in de konijnen-wc'tjes (heerlijk hoe goed die dingen absorberen en zo makkelijk bij het verschonen) en ik kocht altijd 'de echte', speciaal voor dieren, tot ik, net als jij, kachel-pellets tegenkwam, en ik moet zeggen, ik merkte geen verschil. Ik lette er wel op dat ze niet van naaldhout gemaakt waren, maar van loofhout, omdat naaldhout niet geschikt is voor konijnen (en andere kleine huisdiertjes), maar verder, volgens mij, 100% hetzelfde product. Tot ik ze ineens nergens meer kon vinden 🙄 en ik er dus mee gestopt ben. 

Dat van naaldhout waren we ook tegengekomen.. maar nu komt de volgende discussie..

Van welk hout zijn de kattenbakkorrels gemaakt? Gek genoeg staat het niet op de verpakking en ook op internet kan ik het bij productgegevens nergens vinden. Er staat dat het gemaakt is van 100% samengeperst hout. 

Op internet heb ik gelezen dat je bruine pellets hebt voor de haard en witte pellets. De bruine zijn veelal van loofbomen en de witte van naaldbomen. De kattenbakkorrels hebben dezelfde ‘witte’ kleur als de naaldhoutpellets, niet zoals de donkere loofhout.

Ik heb dus het vermoeden dat de kattenbakvulling, die volgens de verpakking, ‘ook geschikt is voor konijn’ van naaldhout is gemaakt. We hebben de producent een mailtje gestuurd, ben benieuwd!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet precies wat het verschil is, maar ik vermoed dat er wel verschil in zit.

De houtsoort zoals je aangeeft. Maar ik denk dat er ook wel verschil zit in persing en welke hulpstoffen er gebruikt zijn voor de persing.

Ik bedoel, huisdierenpellets zijn zo geperst dat ze nog wel absorberen, en vaak ook met een toevoeging om luchtjes tegen te gaan. Zijn vaak toch wel iets kruimeliger dan houtkachelpellets, ik denk dus met minder kracht samengedrukt, zodat ze dus nog wel absorberen.

Houtkachelpallets zijn juist extra strak en niet kruimelig geperst, zo droog mogelijk, zo strak mogelijk, om zo goed mogelijke verbranding te hebben, niet met de bedoeling om vloeistoffen te absorberen. Ik weet niet of er aan kachelpellets voor persing ook stoffen toegevoegd worden die verbranding bevorderen? Vaak is er toch wel een bepaald "plakmiddel" nodig om het tot een goed strak pellet te kunnen persen.

Het is geen voedsel, niet voor mens en niet voor dier, en iets van de laatste tijd, dus de wetgeving over wat er op moet staan zal er waarschijnlijk niet zijn. Ik denk dat als je er op zet "geperst hout" dat dat voldoende is voor de wet. Dat je niet hoeft te vermelden wat eventuele gebruikte hulpstoffen zijn, omdat die minder dan 1% in het product aanwezig zijn.

Met andere woorden: ik zou er toch voorzichtig mee zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben een pelletkachel en dus ook pellets. Volgens mij zitten er geen hulpstoffen in om de korrels te persen, dat gebeurt onder hoge druk en het vocht wat in hout zit. Dat mag ook niet omdat ze 'schoon' moeten zijn bij verbranding. Om die reden zat er ook overheidssubsidie op de kachel. Ik zou ze zelf niet in mijn konijnenhok gooien omdat het best duur is. Ze zijn heel zwaar en klein zakje weegt 12,5 kilo. Je hebt dan niet veel als bodembedekking. Een kilo kost 33,6 cent. Het is gemaakt van duurzaam (rest)hout uit de bosbouw.

20190831-134713.jpg

20190831-134730.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites