Ga naar inhoud

Maden bij konijn HELP


Michelle1991

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Gisteravond tijdens het voeren kwam ik erachter dat er maden bij de kont van mijn konijn zaten. Ik controleer haar kont elke dag dus gelukkig waren we er vroeg bij, meteen naar de dierenarts gegaan en deze kon haar gelukkig nog schoon maken. Er zat 1 dieper wondje en deze heeft ze uitgespoten met Betadine. Konijn is geschoren, heeft ontwormimgsmiddel gekregen, antibiotica en pijnstilling. Ze staan nu binnen onder een klamboe dus er kan geen vlieg meer bij. Ze eet, drinkt etc wel gewoon maar ze is heel suf.

 

Vanmiddag en vanavond weer 2 keer kleine maden aangetroffen. Konijn gelijk gewassen weer met betadine en om de kale plekken heen anti myasis spray gespoten. 

 

Mijn vraag is hoe krijg ik die vliegeneitjes definitief weg?? Wat een ellende ik ben zo bang dat we nu niet alles weg hebben gespoeld.

 

Tips aub zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goed is heeft de dierenarts het behandeld met een middel waardoor de eitjes niet overleven. Als er nu nog maden lopen, dan zou ik toch nog een keer terug naar de dierenarts gaan voor grondigere behandeling. Ik vrees dat ze dan niet alles weggekregen hebben. Beterschap & sterkte er mee! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ze heeft haar bij de dierenarts gewassen met betadine en meer niet. Ik heb dit nog nagevraagd of er geen middel is om de manden/eitjes te doden maar dat is er niet. Er werd me aangeraden om thuis het konijn helemaal in te sprayen met anti myasis spray. Ik heb gister een andere dierenarts gebeld en er schijnt geen andere oplossing voor te zijn. 

 

Er staan 100+ artikelen op internet over hoe je het kan voorkomen en meteen naar de dierenarts moet, maar hoe je daarna de overige eitjes die nog niet uitgekomen zijn weg krijgt daar staat niks over.

 

Na gister hebben we geen maden meer aangetroffen dus het lijkt erop dat het spul nu wel zijn werkt doet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is inderdaad geen veilig middel wat je op de open huid kan gebruiken, nomyiasis mag niet gebruikt worden op de open huid. De maden worden met pincet stuk voor stuk verwijderd en de huid schoongemaakt en gereinigd en er moet ab en pijnstilling worden mee gegeven omde wondgenezig te bevorderen. Het kan dus inderdaad dat er nog maden gevonden worden, deze moeten dan ook verwijderd worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .