Ga naar inhoud

Kale plek


dongilles

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Omdat Ginger flink in de rui is heb ik hem zaterdag geborsteld, met zo een handschoenborstel met rubberen nopjes.

Toen kwam ik de onderstaande kale plek tegen.

IMG_5318.jpg.16da7ba6fb148f406464bf53c5080a31.jpg

 

Omdat het niets anders was dan een kale plek en Ginger geen pijn deed (kon gewoon aan het plekje komen) heb ik het even gelaten voor wat het was.

 

Vandaag heb ik hem weer geborsteld en het plekje leek bijna weer volledig haar te hebben maar ernaast zit nu een kale rode plek.

Ondanks dat het hem geen pijn doet ziet het er niet zo goed uit

IMG_5394.jpg.2267877089da1d2ab702aaadd71945ef.jpg

 

Iemand enig idee wat dit is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de tweede foto lijkt de huid toch echt wel beschadigd te zijn. Het wondje kan o.a. komen door krabben of door bijten van een evt. maatje. De kale plek kan ook het gevolg zijn van mijt. Maar wat het precies is blijft lastig te beoordelen vanaf een foto.

Mijn motto: bij twijfel langs de dierenarts.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je bericht!

 

Ik heb vanmorgen weer gecontroleerd en zag en al een stuk rustigere uit.

 

Ik heb even opgezocht over mijt maar voor zo ver ik kan beoordelen is het geen mijt.

  • ik kom geen soort van roos tegen
  • Er zijn behalve wat lijkt op het wondje geen schilfers te zien
  • hij heeft geen last van jeuk, hij krapt zich niet.

 

Kan inderdaad bijten zijn van Nugget, zij is de laatste dagen hem vaak aan het berijden en dan vinden we wel eens een plukje haar.

Als het van het bijten is, moeten we hier iets aan doen? het gebeurt onder het vaststellen van rangorde, lijkt mij ook niet goed om dit te verstoren.

 

Bij twijfel langs de dierenarts vind ik persoonlijk iets te snel anders zou ik bijna wekelijks bij de dierarts hebben gezeten in het begin :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei dongilles:

Ik heb even opgezocht over mijt maar voor zo ver ik kan beoordelen is het geen mijt.

  • ik kom geen soort van roos tegen
  • Er zijn behalve wat lijkt op het wondje geen schilfers te zien
  • hij heeft geen last van jeuk, hij krapt zich niet.

Onlangs had mijn konijn ook geen van deze symptomen maar wel mijt, vandaar dat ik daar meteen aan moest denken. Je zou ook even met de dierenarts kunnen bellen en overleggen of behandelen met stronghold handig is.

 

Meer info over mijt en de behandeling is oa hier te vinden: https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/vachtmijt.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .