Ga naar inhoud

Oppaskonijn gezond of niet?


Radeloze Konijnoppas

Aanbevolen berichten

Dag allen,

 

op dit moment pas ik op de twee konijnen van de buren, die op vakantie zijn. Een van de twee drinkt heel erg weinig, maar eet wel gewoon. Het viel me een dag of drie geleden op hoeveel minder het was dan het andere konijn. Overigens kijkt hij normaal uit zijn ogen, is hij alert (schiet snel weg als mijn hand in zijn hok komt), maar zijn vacht valt uit (zie foto’s). Geen idee of het een mannetje of vrouwtje is. Is dit normaal voor konijnen of doe ik er verstandig aan een dierenarts te bellen? Ik heb al een bak water in het hok gezet omdat hij de fles niet leek aan te raken; hier lijkt hij wel iets uit te drinken, maar veel is het niet.

 

Alvast dank!

Hartelijke groet, Marthe

DB8B3C15-DDAF-4EE6-AFF2-72DC4747852E.jpeg

82621C10-420E-46E7-B352-6BE5C73B509D.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij/zij kan nog in de rui zijn, dat is moeilijk te zeggen. En wat het drinken betreft: is het een idee om even contact te zoeken met de buren, of het ene konijn altijd minder drinkt dan het andere? 

Als je er zorgen over hebt zou je ook hun groente een beetje nat kunnen maken, zodat ze wat meer vocht binnen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige konijnen hebben tijdens de rui zo een rokje, en op dit moment is het wel weer verhaartijd, de zomervacht inruilen voor wintervacht-in-aanmaak. Nou is mijn ervaring wel dat meestal juist in de verhaarperiode er meer gedronken word.

 

Ik denk niet dat dit direct reden tot paniek / dierenartsbezoek is. Houd het konijntje verder wel goed in de gaten, maar zolang het gedrag en de keutels normaal blijven en hij/zij wel lekker eet, is het geen noodgeval. Je zou inderdaad even kunnen vragen aan de buren of het normaal is voor het konijn (ik weet niet of je ze een (whatsapp)berichtje kan sturen er over, dat is vaak minder schrikken dan wanneer je ze  gaat bellen op vakantie 😉

 

Je zou eventueel ook een waterbakje in het verblijf kunnen zetten, mocht er een fles in hangen. Niet alle konijnen drinken graag uit een fles namelijk. Of staat er al een bakje? Ik zie dat ze ook lekker groenvoer krijgen, wist je dat dat over het algemeen ook voor 80-90% uit vocht bestaat? Daar halen ze gelukkig dus ook vocht uit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen drinken ook erg weinig, ze halen veel vocht uit hun groentes. Ik geef ze o.a. andijvie en witlof, daar zit behoorlijk wat vocht in.

Ik weet niet of het konijn deze groentes gewend is te eten. Nieuwe groentes moet je met kleine stukjes opbouwen, anders kan hij last van zijn buik krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .