Spring naar bijdragen
Evee

Wat doe jij met een overleden konijn?

Afscheid van je konijn  

144 stemmen

1. 1. Wat doe jij met een overleden konijn?

• Begraven in eigen tuin
      72
    • Begraven op dierenbegraafplaats
      5
    • Begraven in natuur
      18
    • Cremeren
      42
    • Naar destructie (achterlaten bij dierenarts/in container op milleustraat)
      16
    • Weggooien in restafval bak / vuilnisbak
      1

Recommended Posts

Altijd alle beestjes netjes in de tuin begraven...

Bij mijn ouderlijk huis in de tuin (inderdaad allemaal diep genoeg)

3 konijnen toen ik heel klein was hadden we die.

7 gerbils

1 kat

En nog 2 konijnen.

Nu in mijn eigen tuin sinds kort 1 konijn 😢

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn hamsters altijd achtergelaten bij de dierenarts, 1 van mijn cavia's ook aangezien hij daar was overleden, en vgm hebben we mijn andere cavia begraven. De vissen gaan de vijver in. Gelukkig tot nu toe geen dode konijnen gehad. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oef lastige 😅 

Ik woon nu in de stad in een appartement, heb wel een vrij royaal balkon, maar ik denk niet dat ik daar mag graven 😂

Dan zit er maar een ding op... over ongeveer een halfjaar gaan mijn vriend en ik samen wonen, dan moeten ze tot die tijd volhouden, dan kan ik ze in de tuin begraven...

Liever heb ik natuurlijk dat ze er dan nog zijn 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik mis eigenlijk nog de optie 'doneren aan de wetenschap'. 🙂
Ik weet eigenlijk niet of in NL ook konijnen gedoneerd kunnen worden aan de universiteit, maar in België maken we er dankbaar gebruik van. Elk dier dat van een zorgzaam konijnenbaasje komt, en gestorven is door ziekte/ongeval en/of geëuthanaseerd in zijn/haar eigen belang, is een 'ethical resourced body'. En ik denk dat het zeker voor toekomstig dierenartsen - die dus dieren moeten dissecteren - iets is waar te weinig over nagedacht, gevraagd en over gesproken wordt.  (In België worden er geen dieren voor dissecties gedood sinds een jaar of 6-7, maar dit verschilt sterk per land. Ook kun je bij bepaalde andere herkomsten wel vraagtekens zetten. )

Nu moet ik wel zeggen dat ik zelf ook niet echt sta te springen bij het idee om de konijnen hier te doneren voor dissectie. Maar ik ben dan ook wel iemand die graag dieren begraaft om er zelf afscheid van te nemen, ondanks dat ik wel weet dat het dier er zelf niks meer van mee zal krijgen 😉 . Dus ik hoop dat Cas en Mara nog flink wat jaren blijven leven, heb ik dat duivelse dilemma nog even niet 😛

Maar mocht je je dieren toch al afstaan aan destructie en daar geen problemen me ehebben, is het misschien iets om eens over na te denken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Nederland kan het volgens mij alleen als je in de buurt van Utrecht woont, aangezien de dieren naar de universiteit in Utrecht gaan. en dan ook alleen als jouw dierenarts daarbij is aangesloten. Waar ik woon is het dus geen optie.  Een dierdonorcodicil heet het volgens mij in Nederland. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb mijn hond destijds achtergelaten bij de dierenarts, die wilde graag nog wat onderzoek doen. Daarna is ze naar de destructie gegaan. Dat voelde achteraf helemaal niet goed, de destructie dan, het onderzoek vond ik geen probleem. Frits en Wilma zijn gecremeerd in een groepje en uitgestrooid, dat hoef ik niet zelf te doen. Van Frits hebben we wel pootafdrukken. Achteraf had dat niet echt gehoeven, maar ze bellen je op zo'n emotioneel moment dat je zegt jaaaa ik wil een afdrukje 😭😭😭. Het ligt nu in de kast.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites