Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
Evee

Wat doe jij met een overleden konijn?

Afscheid van je konijn  

138 stemmen

1. 1. Wat doe jij met een overleden konijn?

• Begraven in eigen tuin
      70
    • Begraven op dierenbegraafplaats
      5
    • Begraven in natuur
      18
    • Cremeren
      38
    • Naar destructie (achterlaten bij dierenarts/in container op milleustraat)
      16
    • Weggooien in restafval bak / vuilnisbak
      1

Recommended Posts

Misschien een wat lugubere vraag, maar wij zijn benieuwd wat jullie konijnenbaasjes met de konijnen doen als ze overleden zijn. 

Dit zijn volgens mij alle opties, mocht ik iets missen laat het dan weten, dan voeg ik het toe: 

• Begraven in eigen tuin (ter info, kleine huisdieren mag je op dit moment in eigen tuin begraven, mits minimaal 1 meter diep)
  • Begraven op dierenbegraafplaats
  • Begraven in natuur (dit is officieel verboden, maar ik weet dat het wel gebeurd, vandaar de optie er toch bij gezet). 
  • Cremeren
  • Naar destructie (achterlaten bij dierenarts/in container op milleustraat) Wat er dan mee gebeurd lees je in het artikel van onderstaande link.
  • Weggooien in restafval bak

In dit artikel staat meer informatie over het verliezen van een huisdier, hoe er mee om te gaan en wat de opties zijn:
https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/informatie/cat/knaagdieren-cavias/post/het-verlies-van-een-huisdier/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik laat mijn overleden konijnen al lange tijd cremeren, en strooi de as uit. 

Eerst hadden wij een te kleine tuin om te begraven, en later honden, en ik vond het idee dan wel zo prettig dat er niet opeens een hond met een dode-konijnenpoot voorbij zou komen rennen. Uitstrooien geeft mij als baasje een prettig gevoel, je hebt toch vaak lange tijd voor een dier gezorgd, en voor mijn gevoel is cremeren en uitstrooien dan een passend afscheid. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ze allebei begraven in de achtertuin, en er voor mijn kind een ritueel van gemaakt: bedje van stro, bloemen, tekening,...

Volgens mij hebben we niet 1 meter diep gegraven. Maar toen we een paar jaar later de tuin gingen afgraven kwamen we geen botten tegen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb gekozen voor begraven in eigen tuin, hoewel dat niet helemaal klopt. De meeste van mijn konijnen liggen bij mijn grootouders in de ' tuin' (meer grond die bij de boerderij hoort). Hoewel er ook een begraven is bij mijn ouders.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik laat ze achter bij de dierenarts. Kan ze niet meenemen om dan te begraven, dat vind ik echt veel en veel te pijnlijk. Gek genoeg heb ik dat ook niet nodig om het af te sluiten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb altijd groepscrematie gedaan. Is goedgoper dan individuele creamatie. Je krijgt dan geen as maar dat hoef ik niet. Begraven deed ik niet want we hadden best een kleine tuin. Gerbils en hamsters zijn wel begraven in de tuin masr een konijn van 2 kilo vonden we te groot.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vroeger werden al onze kleine huisdieren in de tuin begraven, al werd het op een gegeven moment wel puzzelen om te onthouden wie waar lag en waar nog een plekje was. Een paar dieren zijn achtergebleven in de tuin van m'n oude huis, het zij zo, ik heb er wel vrede mee. Intussen een betere oplossing gevonden dan de tuin, sinds een paar jaar worden ze begraven in de weide, zo'n beetje tussen 'eigen tuin' en 'in de natuur'. Vroeger, als kind, met zerkje, kruisje, af en toe een bloemetje, intussen gewoon 'naturel', hoe vlugger het grafje wordt opgenomen in de natuur, hoe liever. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn jeugd zijn de konijntjes begraven in de tuin van het (ouderlijk)huis. 

Toen Flappy overleed woonde ik al lang op mezelf en was opzoek naar een andere woning, begraven in de tuin vond ik daarom niet passend. Vanaf dat moment heb ik overleden konijnen laten cremeren. Inmiddels staan er 7 urntjes op de vensterbank boven de trap. Sommige mensen vinden dat luguber maar voor mij voelt het goed. Nadat ik verhuist ben laat ik de overleden konijnen danook nog steeds cremeren. Ik overweeg wel een soort van ‘verzamel-urn’ omdat het wel veel wordt. Al haalt dat een deel van het gevoel weg omdat ik tot nu toe voor alle diertjes een urn heb gezocht die echt bij hun past.

*Toen ik nog op de flat woonde heb ik wel m’n hamster in de natuur begraven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn enige eigen konijn is in de tuin van mijn ouderlijk huis begraven. Mijn huidige 2 nijnen, tsja ik heb geen buiten dus begraven wordt hem niet en ik heb geen behoefte aan een urn of zo. Dus als ze ingeslapen worden laat ik ze bij de dierenarts achter en anders moet ik me even flink achter de oren krabben. Misschien schijt hebben en als het nacht is begraven in het openbare perkje of zo en anders naar de dierenarts brengen.😶 Ik weet niet of ik het over mijn hart krijg om ze in de ondergrondse container of zo te gooien, ook al weet ik dat het "maar" een lijkje is met niks levends er meer in.

Ik ga er wel gewoon van uit dat ik een gigantische tuin heb na al die vele jaren dat ze uiteraard nog gaan leven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onze konijnen worden in principe begraven in de tuin. Daar liggen inmiddels 3 konijnen; Bram, Fleur en Boris. Diva is bij de dierenarts gebleven nadat zij daar plotseling overleed is er sectie verricht. In de tuin liggen tevens 2 katten begraven. Onze 4 honden zijn allemaal gecremeerd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vroeger altijd begraven in de tuin. De laatste jaren niet meer, ik laat ze achter bij de dierenarts. Ik wil geen virussen etc opslaan onder de grond waar ook gezonde dieren lopen en leven. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had een facebook berichtje geplaatst over deze poll, daar vallen mensen echt ontzettend over het naar de destructie doen / weggooien in de restafvalbak. Ze vinden het respectloos naar dieren en echt niet kunnen. 

Ik had daar nog netjes een reactie geplaatst dat iedereen daar anders in staat, sommige mensen nemen afscheid op het moment van overlijden en hebben een begrafenis/crematie verder niet nodig. En dat ik vind dat iedereen vrij is om te kiezen en je die keuze ook moet respecteren. Maar dat valt geloof ik niet helemaal goed 😂

Het diertje zelf merkt er ook niets meer van. En ik vind het zelf belangrijker dat er tijdens het leven goed voor gezorgd word, dan na de dood. Als je z'n leven lang een eenzaam verwaarloosd konijn houd, en hem dan wel netjes begraaft na de dood, ben je dan beter dan iemand die wel de beste zorg geeft, maar het diertje na het leven in de vuilnisbak gooit? Ik vind van niet. Maar blijkbaar is het een onderwerp waar mensen toch heel fel over zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Sellis:

Vroeger altijd begraven in de tuin. De laatste jaren niet meer, ik laat ze achter bij de dierenarts. Ik wil geen virussen etc opslaan onder de grond waar ook gezonde dieren lopen en leven. 

Volgens mij is dit één van de redenen dat je ze minstens een meter diep moet begraven als je ze zelf begraaft. Maar ik denk dat niet veel mensen dat doen, want dat is best diep. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha ik zag de berichten op de facebookpagina wel. Ik ga nooit discussies aan op facebook, want dat is echt nutteloos. Ik snap zelf ook niet zo goed hoe mensen hun konijn zo in de vuilnisbak kunnen doen of achterlaten bij de dierenarts, maar ik vond de reacties van de mensen die dat respectloos vinden nog veel respectlozer. Ieder zijn ding toch. Ook opvallend dat iemand die dat respectloos vond de eigen konijnen in het bos begraaft wat gewoon illegaal is (en in mijn ogen dus ook respectloos).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op 14-8-2019 at 16:24 zei Piku:

Mijn enige eigen konijn is in de tuin van mijn ouderlijk huis begraven. Mijn huidige 2 nijnen, tsja ik heb geen buiten dus begraven wordt hem niet en ik heb geen behoefte aan een urn of zo. Dus als ze ingeslapen worden laat ik ze bij de dierenarts achter en anders moet ik me even flink achter de oren krabben. Misschien schijt hebben en als het nacht is begraven in het openbare perkje of zo en anders naar de dierenarts brengen.😶 Ik weet niet of ik het over mijn hart krijg om ze in de ondergrondse container of zo te gooien, ook al weet ik dat het "maar" een lijkje is met niks levends er meer in.

Ik ga er wel gewoon van uit dat ik een gigantische tuin heb na al die vele jaren dat ze uiteraard nog gaan leven.

Je kan ook altijd voor (groeps)crematie kiezen zonder dat je de as terug krijgt, dan worden ze uitgestrooid op een strooiveldje van het crematorium. Dat kost meestal iets van 25-50 euro (afhankelijk van het gewicht).

Ik laat ze wel individueel cremeren, en strooi de as dan uit bij de duinen / strand. Ik heb ook geen behoefte aan een urn, maar vind het altijd wel gewoon een net afscheid zo.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Marjoleink:

Ik had nog niet de link gelegd van een overleden konijn naar een karbonade, nee

Nouja als je absoluut nooit dode dieren in de kliko wilt doen...

Dus mijn nogal creatieve - wellicht wat gestoorde - brein zag toen al voor zich hoe iemand een karbonaadje begraaft 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om misverstanden te voorkomen: ik snap heus wel dat er een verschil is tussen een overleden konijn en een karbonade.

Het is vooral de stelligheid van sommige mensen hun uitspraken dat ik twijfel of ze zich wel realiseren dat dat karboonaatje ook een dier is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat ik BB maar eens moet gaan volgen op FB, best jammer dat ik die discussie heb gemist 😁 Overigens heb ik al eerder eens een discussie daarover gevoerd op fb, en inderdaad is destructie voor sommigen een beetje taboe.

Konijnen en katten gaan bij mij naar de destructie, alles wat kleiner is in de kliko. Dood is dood, en het heet niet voor niets een "stoffelijk overschot". Dat is niet meer het diertje waar ik zoveel van gehouden heb. Heeft niets te maken met respectloosheid, en alles met mijn overtuiging ten opzichte van leven en dood. Wat mij betreft ga ik zelf ook naar de destructie als ik dood ben, ze zien maar wat ze met mijn lichaam doen, ik vind alles best 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites