Ga naar inhoud

Advies mbt voerbak


VillaNanoe

Aanbevolen berichten

Misschien niet helemaal de juiste vraag voor hier, maar hoop dat er toch iemand is die antwoord heeft.

 

Ik heb 2 Vlaamse reuzen van 4,5 maand oud.

Bij hen lopen 3 cochin krielkippen. Beide dieren hebben uiteraard hun eigen voer. De konijnen eten netjes hun eigen voer op, maar vinden het voer van de kippen ook erg lekker.

Heb al een aantal bakken geprobeerd, maar ze wringen nog altijd hun snuit door de gaatjes en eten het voer van de kippen op.

Het voer voor de kippen staat er 24 uur per dag.

Had gehoopt dat als ze wat groter zouden zijn, ze er niet meer bij konden, maar wel dus.

 

Heeft er iemand tips wat te doen?

Tips voor een voetbal voor de kippen? Iemand die ook zoiets heeft en wat doe jij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha foutje 😂

 

Moet zeggen dat het erg goed gaat.

De kippen en konijnen zitten van jongs af aan bij elkaar. Liggen bij elkaar en lopen samen binnen en buiten. Wel bewust veel ruimte zodat ze elkaar kunnen ontlopen.

Ook bewust voor deze kippen gekozen omdat ze zo vriendelijk zijn. Zelfde geldt ook wel voor de konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ouders hebben voor de kippen een verhoogde drinkbak, zo eentje die je kan ophangen in gaas. Je zou dat ook voor het voer kunnen uitproberen. Hoewel konijnen eigenlijk overal bij komen natuurlijk, maar wellicht lokt het minder uit als het niet zo in het zicht staat. Verder zijn konijnen echt slim wat eten betreft, ze wurmen zich overal met hun koppie doorheen...

Ik zou wel echt goed opletten op je konijnen, want ze kunnen flink ziek worden van verkeerd voedsel. Kippenvoer is echt niet goed voor de darmpjes van konijnen, waardoor kans op diarree en gas. Bijkomend nadeel is dat ze hun buikje rond eten aan brokken en kippenvoer, waardoor ze mogelijk veel te weinig van hun belangrijkste voedsel binnen krijgen: hooi.

Het mooist zou zijn om de kippen apart van de konijnen te voeren, maar dat is denk ik erg lastig, aangezien kippen 24 uur per dag eten in het bakje hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoog neerzetten / ophangen van de voerbak is denk ik de meest voor de hand liggende optie. 

 

Verder sluit ik mij bij dit advies aan:

19 uur geleden zei Jamesthebunnybutler:

 

Ik zou wel echt goed opletten op je konijnen, want ze kunnen flink ziek worden van verkeerd voedsel. Kippenvoer is echt niet goed voor de darmpjes van konijnen, waardoor kans op diarree en gas. Bijkomend nadeel is dat ze hun buikje rond eten aan brokken en kippenvoer, waardoor ze mogelijk veel te weinig van hun belangrijkste voedsel binnen krijgen: hooi.

Het mooist zou zijn om de kippen apart van de konijnen te voeren, maar dat is denk ik erg lastig, aangezien kippen 24 uur per dag eten in het bakje hebben.

 

Ook hebben konijnen die bij kippen wonen een grotere kans op wormbesmettingen, daar dus ook altijd alert op zijn. Eigenlijk heeft het dus best veel nadelen, wat de reden is dat ik er zelf echt geen fan van ben. Ook heb ik wel eens een pik-slachtoffer konijn gezien, waarbij de ogen uitgepikt werden door een kip. Dat beeld blijft je ook voor altijd bij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik voer de kippen nu op een hoge plek, waar de konijnen niet bij kunnen, dit gaat nu goed 🙂

Verder houd ik alles zo schoon mogelijk. Ik denk dat je altijd nadelen hebt van dieren bij elkaar houden.

Aan de andere kant kunnen ze elkaar goed ontlopen en hebben ze alle ruimte. 

En wbt het pikken, bewust deze kippen uitgekozen vanwege hun vriendelijke karakter naar mensen en andere dieren.

De konijnen zijn ook groter dan de kippen, dus dat scheelt denk ook wel 😅

Als we echt merken dat het onderling niet lekker gaat, gaan we zeker een oplossing bedenken en halen we ze meteen uit elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .