Ga naar inhoud

konijn en planten in de tuin


Francisst

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen, 

 

Ik heb een vraag over het inrichten van de tuin met planten die geschikt zijn voor konijnen. Ik heb al het een en ander gelezen over planten die giftig zijn, maar ik zie nergens een lijst met planten die juist wel leuk en goed zijn voor je konijn om in de tuin te hebben. (Om ervan te eten en er zich tussen te verstoppen) Het volgende rijtje heb ik, maar zijn er ook andere suggesties voor het liefste winterharde planten? 

 

- Goudsbloem

- Citroenmelisse

- Kamille

- Dille

- Zonnehoed 

- Grassoorten (met mijn vraag of / welke siergrassen ook mogen) 

- Bamboe (mag zo te lezen ook)

- Vlinderstruik (Mag ook heb ik begrepen)

 

Wat ik verder nog zou willen weten is of kruiptijm (tussen de tegels) geen probleem is en of er nog andere suggesties zijn voor kruipplanten (ter vervanging van gras) 

Ik heb ook gedacht aan sedum tussen de tegels of tussen stenen in de tuin, omdat deze ook in de winter er leuk uitzien. Iemand ervaring ermee?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Planten waar konijnen ook echt van mogen eten staan in deze lijst: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-fruit-kruiden-konijnen/

 

 

Planten die andere mensen in konijnvriendelijke tuinen hebben geplant staan in dit artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-huisvesting/post/konijnvriendelijke-tuin/

 

Vlinderstruik is een beetje een "tussen de lijsten in plant".  Niet giftig, dat klopt, maar ook geen voedsel.  Het is dus niet de bedoeling dat je het geeft als voedsel. Maar in een tuin met verder een heleboel eetbare planten, zullen konijnen over het algemeen wel redelijk van de struik afblijven van zichzelf al. 

 

 

Planten die je echt moet mijden omdat ze giftig zijn:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/giftige-planten-voor-konijnen/

 

Wat betreft de siergrasvraag:

Siergrassen zijn over het algemeen wel veilig. Met een paar uitzonderingen: Arrowgrass, graspalm, switchgrass, langzwenkgras en hoogzwenkgras zijn giftig en/of kunnen  spijsverteringsproblemen geven. Die soorten kun je dus beter mijden! 

 

Sedum heb ik eigenlijk nooit opgezocht, welke plantensoorten dat precies zijn. Dat zou ik dus niet direct weten. 

 

Kruiptijm mag wel, is wel veilig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom sedum wel tegen op lijstjes van planten die je kiest als je konijnen wil weren, maar dat zegt niets over de giftigheid. Vaak zijn de planten op dat soort lijstjes soorten die juist giftig zijn voor konijnen. Dat durf ik dus niet met zekerheid te zeggen.

 

Ik kan vooralsnog alleen vinden dat sedum giftig is voor papegaaien en parkieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .