Ga naar inhoud

Kleinere keutels


CharlieKonijn

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik zoek me suf op internet maar ik kom er niet lekker uit. Onze voedster van 3 maanden heeft regelmatig kleine keuteltjes. Het grootste deel van de keutels was heel mooi, maar af en toe zat er een kleintje tussen. Nu lijken het langzaam steeds meer kleintjes te worden. Ze zijn niet piepklein maar wel duidelijk kleiner, ook geen natte keutels.

Verder eet en drinkt ze goed. Heel veel hooi, beetje brokken (Selective) en een beetje groente maar daar zijn we nog voorzichtig mee aan het opbouwen. Ook is ze levendig en nieuwsgierig en lijkt nergens last van te hebben. Toch zit het me niet lekker. Ik heb al een afspraak voor maandag staan bij de dierenarts om haar even voor de zekerheid na te laten kijken, maar ik hoop dat iemand hier hetzelfde heeft gehad en me gerust kan stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je een afspraak bij de dierenarts hebt gemaakt! Als de keutels langzaam aan kleiner worden, kan het zijn dat er een (beginnende) verstopping zit en dat is heel naar. Gelukkig vertoont ze verder geen pijn en eet ze goed. Ik zou ervoor zorgen dat ze de komende dagen zo veel mogelijk vocht binnen krijgt. En als je twijfelt vooral morgen bellen voor een spoedafspraak hoor! Als je pech hebt kan het snel gaan bij konijnen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er weinig aan de hand is, maar het is goed dat je het laat uitsluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je het konijnenkeutel artikel al gevonden hier op de website:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/konijnenkeutels/

 

Verstandig dat je maandag eventjes naar de dierenarts gaat! Neem als het lukt ook wat verse keutels mee, als je ze vind ook blinde darm keutels. Dan kunnen die onderzocht worden op parasieten. Houd het wel even in de gaten, zoals jamesthebunnybutler zegt kunnen kleine keutels ook voorbode zijn van verstopping. Goed opletten dus dat de keutels wel blijven komen en het konijntje blijft eten. Hopelijk valt het mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gekke is dat er maar een deel van de keutels kleiner zijn. Op dit moment zou ik zeggen ongeveer de helft. Ze worden ook niet kleiner en er blijven ook grote keutels komen. Het worden alleen meer kleintjes. 

Dat artikel had ik idd gelezen, maar overal gaat het over steeds kleiner wordende keutels en dat heeft ze dus niet.

Mocht er iets veranderen dan ga ik direct naar de DA, maar zolang ze goed eet en drinkt wacht ik even tot maandag. Ben toch bang voor een beginnende verstopping. 

Blindedarmkeutels nog niet gevonden, dus dat eet ze netjes op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster heeft dit soms ook, heb haar toen ook na laten kijken door de dierenarts en was niets aan de hand. Het lijkt er op dat ze dit steeds heeft wanneer zij of onze ram flink in de rui is. Ze wast nogal graag en krijgt daardoor best wat haar binnen, ook van onze ram dus. Ik ben sinds een aantal maanden gestart met het geven van een paar lijnzaadbrokjes iedere dag en sindsdien gaat het goed, geen kleine keutels meer en ze vinden het super lekker. Ik shop ze trouwens hier in de webshop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik wilde nog even een update geven hoe het nu uiteindelijk is afgelopen met de kleine keuteltjes.

Een dag later waren haar keutels perfect, niets op aan te merken. En twee dagen later nog steeds niets aan de hand. Ik heb toen de ochtend van de afspraak eerst de dierenarts nogmaals gebeld of het wel nodig was langs te komen. Zij vond het niet nodig maar ik moest de keutels wel goed in de gaten blijven houden.

Een week later kwam het lichtjes terug en ben toen gelijk gestart met een lijnzaadbrokje per dag. Sindsdien nog geen opvallende keutels gezien! Bedankt voor de tip dexenbobbi!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .