Spring naar bijdragen
mittens

Konijnen met kitten

Recommended Posts

Hoi allemaal, 

Sinds gisteren ben ik voor een dilemma komen te staan. Mijn schoonzus is werkzaam op een zorgboerderij en de kat die zij daar rond hadden lopen is helaas gisteren aangereden en overleden. Ook verdrietig is, dat zij een nestje jonge kittens achterlaat. Enkele van haar collega's hebben kittens al op zich genomen maar eentje blijft over, waarvoor ze mij heeft gevraagd. Dit zou ik natuurlijk met alle liefde doen, zou het niet zijn dat ik twee konijnen thuis heb zitten waarvan er eentje al flink heeft zitten stampen wanneer hij de kat van mijn ouders vroeger zag. 

Ik heb besloten dat, als het zou gaan met de konijnen, ik de kat dan vervolgens wel thuis wil houden. Ik weet nu al dat ik me snel zal hechten en daarnaast is er ook de mogelijkheid voor, hier in huis, maar dan wil ik het wel goed doen. Ik hoop dus op tips voor de koppeling tussen de konijnen en de kat. 

Ik heb een foto bijgevoegd van het verblijf van de konijnen. De deur staat, voornamelijk in de zomer, eigenlijk altijd open zodat het doorwaait. In plaats daarvan zit dan dus dit gaas ervoor, wanneer wij niet thuis zijn. Verder lopen ze eigenlijk altijd los door het huis en de tuin. De kamer is verbonden met de gang die ook meestal open is. Ik wil wel het liefst de koppeling zo laten slagen dat dit ook kan blijven, want ik zou het niet leuk vinden als het huis in Kamp Konijn en Kamp Kat zou moeten worden verdeeld.

Ik snap dat er hier geen zekerheid voor is, maar nogmaals wil ik het graag zo goed mogelijk doen en daarbij hoop ik op jullie tips. Ik kijk er naar uit!

IMG_7656.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal vanmiddag even wat uitgebreider reageren, maar misschien heb je iets aan deze topics, geeft misschien al een idee hoe het bij andere mensen gaat:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je een kitten meestal wel kan leren om goed om te gaan met konijnen, maar ik twijfel of jouw konijnen er heel blij mee zijn. Ik vrees dat je als je niet thuis bent wel een kamp konijn en een kamp kat moet maken... En het is afhankelijk van het karakter van het katje en hoe de konijnen de aanwezigheid van een kat vinden, of dat op termijn minder kan worden. Boerderijkatten zijn meestal juist wel katten met behoorlijk jachtinstinct in de genen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is voor beide partijen wel even wennen in het begin, maar ik geloof wel dat jouw konijnen er aan zouden kunnen wennen. Het zal tijd kosten en veel toezicht van jouw kant. Laat de kitten wel eerst een paar weekjes wennen aan de nieuwe omgeving en wanneer je het idee hebt dat het los komt dan kun je langzamerhand de konijnen onder toezicht erbij los laten. Zodra de kitten wil uithalen (= vaak spelen) dan zou je een signaal kunnen geven dat dat niet oke is. Bij mij was dat altijd een klap in de handen en eventueel daarna rustig wegzetten. Het heeft hier toen maanden geduurt en ik dacht dat het nooit zonder toezicht zou kunnen, maar het is met kleine stapjes toch echt gelukt.

Uiteindelijk had ik twee poezen die ik echt 100% vertrouwde en waarbij ik toen ze ouder werden echt wel weg kon lopen zonder problemen. Het gebeurde wel eens dat ik thuis kwam en de konijnen los bleken te lopen (oeps dat deurtje...) en de poezen heerlijk lagen te ronken op de bank. Als ze wat ouder zijn dan interesseren ze zich niet meer zo in elkaar en is het speelse er wat af.
Let wel op: over het algemeen wordt dat niet geadviseerd hier: als je een hele dag weg bent dan zou ik ze ook niet bij elkaar laten, maar het kan wel zijn dat je het punt bereikt dat je even naar een andere ruimte loopt en dat je daar een steeds beter gevoel bij krijgt.

Vooral veel geduld dus: beide partijen moeten door een periode heen, maar als je daar energie in steekt dan komt het vast goed.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties! Er was behoorlijk wat haast bij dus ik heb onder druk toch besloten het katje in huis te nemen. Mowgli ligt inmiddels uitgerekt te ronken in mijn nek. Volgens de verzorgers was hij het rustigste en meest verlegen katje van het nest, nu weet ik niet echt of dat op die leeftijd al wat zegt. 

Ik laat voorlopig de konijnen in hun kamer en ga vooral met geur overbrengen werken. Daarna misschien rustig door de glazen deur van de gang laten kijken naar elkaar. Verdere tips over de koppeling zijn altijd van harte welkom! 

5A50C410-E0C9-4529-A948-B38122FFD377.jpeg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach wat een schatje 😍 Geen tips hier, want mijn konijnen leven buiten en de katten binnen (en durven niet naar buiten). Geur was hier eigenlijk vanaf het begin geen probleem. Succes in ieder geval!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ahh wat een dotje! 

Hopelijk komt het allemaal goed 🙂 Hier kunnen de katten ook goed met konijnen, alleen niet alle konijnen stellen de katten op prijs. De konijnen woonden vroeger in huis, in de tijd dat ik met katten begon. Ik was toen ook veel thuis en kon het dus goed begeleiden. Af en toe had ik het idee dat de katten dachten dat ze konijn waren 😲 De katten zouden het liefst lekker bij de konijnen in het verblijf liggen namelijk (knispert zo lekker, bodembedekking). Maar inmiddels ben ik al wat konijnen verder, en de konijnen die ik nu heb wonen buiten (de katten binnen). Als er een keer een konijn naar binnen moet ivm ziekte is het altijd even kijken hoe ze op elkaar reageren.   Ik ben niet bang dat de katten de konijnen iets aan doen, maar het kan bij de konijnen wel voor flinke stress zorgen, en dat wil je ook niet.

Succes met de opvoeding! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites