Ga naar inhoud

Konijnen binnen 2 dagen dood :(


Boomer

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allemaal,

 

Nou hier helemaal geen goede morgen, echt vre-se-lijk zoals de titel al zegt. 

 

Ik zal ons verhaal zo kort mogelijk proberen te vertellen. 

 

Zaterdag 27-7 hebben wij na aftellijstjes van onze twee rustige kinderen met veel plezier en liefde een koppeltje uit het asiel gehaald. Ze waren 5,5 en 3,5 jaar oud. Een middenslag hangoor die beiden obesitas waren. Ze kregen van de vorige eigenaresse crackers en brood waardoor ze zo dik waren geworden en moesten drastisch afvallen (al dus de konijnenopvang). Ze waren ingeënt en wel volgens de konijnenopvang. We wilde eerst een ren maken voor ze, tot we dachten ach wat heerlijk voor ze als ze de hele tuin (17x8 meter) hebben plus een hok met 2 lagen van 1.40 breed. 

 

Eenmaal opgehaald hebben wij de bench (inclusief de bovenkant) geopend en zijn we er alleen bij gaan zitten. Ze zijn er zelf uit gegaan en hebben geprobeerd om ze een rustig welkom te geven. De kinderen gingen (gelukkig!!) al op 2-8 op vakantie met hun vader (zij weten het nu dus nog niet). Ze wilde niet weg want o wat zouden ze de Bo.omer en Ha.nna missen. 10x teruglopen om ze toch nog even gedag te zeggen, zo trots op hun konijnen. 

 

Tot eergisteren 5-8 Bo.omer van 5,5 jaar ineens dood in een grote plantenbak lag. Languit lag hij daar. Wij dachten eerst dat ze samen daar koel lepeltje lepeltje lekker bij elkaar lagen. Tot alleen de een nog in de tuin te zien was. Ik schrok me wild toen ik zag dat hij dood was en was erg van slag. We hebben hem in onze tuin begraven en de konijnenopvang gebeld. Zij zeiden dat het kon gebeuren. Zij zeiden toen we konijnen uit gingen zoeken bij alle informatie dat ze meestal 12 jaar werden. Na de dood van Bo.omer zag ik op internet dat het vaak maar 6-10 jaar is. We hoopte dat het kwam doordat hij dan icm met zijn obesitas zijn leeftijd hem fataal was geworden. 

 

Ha.nna was zeer rustig geworden, zelfs depressief. Waar ze eerst nog bangig was liet zij zich nu aaien. Ik dacht al dat het niet goed ging ze at slecht en dronk wel wat, maar op internet stond dat het rouwgedrag volkomen normaal was. We hadden gisteren weer het asiel gebeld en aangegeven dat we zaterdag dan kwamen voor een nieuw vriendje voor Ha.nna of dat het beter was om helemaal een nieuw koppeltje te nemen na haar trauma bij ons.

 

Zover mocht het niet eens komen, want vanochtend (7-8) lag Ha.nna (3,5 jaar) dood in haar hok. Alsof ze sliep. Het is echt zo ontzettend naar en akelig. 

 

Hoe heeft dit kunnen gebeuren?? Hadden ze een virus? Kwam het door de obesitas?

 

Ze hebben hier veel druivenbladeren gegetenen en voer van het tuincentrum bij de konijnenafdeling.

 

Ik vind het echt zo erg! Ik voel me er ontzettend schuldig over. We wilde ze notabene een mooi leven geven. 1 weekje hebben ze blij rond gehuppeld en gerend en dat was het.  

 

Hoe heeft dit kunnen gebeuren?

 

Ik hoop dat iemand ons kan helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat een narigheid zeg! Heel veel sterkte met het verlies!

 

Ik denk na het lezen van jouw verhaal dat het komt door het eten van groenvoer uit de tuin.

Hebben jullie de tuin goed gecontroleerd op giftige planten? Het druivenblad wat je noemt is op zich wel veilig, maar ook niet iets wat je in grote mate opeens moet voeren. Waren ze sowieso wel groenvoer gewend? Want gras en vers groenvoer is iets wat opgebouwd moet worden, anders kunnen de darmen er niet tegen. Voor konijntjes die al te dik zijn en slechte voeding hebben gekregen, kan het zijn dat dat toch te veel is geweest. Was er iets aan de konijnen te zien? Plakpoep?

 

Een konijn wordt gemiddeld 6.5 jaar, tenminste volgens de laatste peiling die wij er naar gedaan hebben, zie dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-oud-wordt-een-konijn/

12 of nog ouder kunnen ze zeker wel worden, ik heb er zelfs van 14 jaar oud gehad, maar dat is meer uitzondering dan de regel.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel!

 

De konijnenopvang zei dat het daar niet van kan zijn gekomen. Druivenblad is juist heel goed voor ze zei ze. We hebben wel klimop, dat niet goed voor ze is maar we hebben heel goed geobserveerd dat ze dit niet aten. Ze aten er zelfs omheen als er een druivenblad een klimop kruiste. Ook hebben we dit vooraf met de konijnenopvang besproken over de klimop toen we alle voorbereidingen voor ze deden in de tuin. Er lag helemaal geen spuug of dunne poep, allemaal keutels. Wel veel meer keutels dan we dachten, maar ja we weten ook niet wat normaal is. 

 

Ik hoop eigenlijk niet dat dat het is, dan zou het dus toch onze schuld zijn geweest. 

 

Wat fijn dat jouw konijn zo oud heeft mogen worden en een mooi leven heeft gehad! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schuldig moet je je zeker niet voelen, je hebt ze dit absoluut niet bewust aangedaan. Geen reden voor schuld. Ik wil je ook zeker geen schuldgevoel aanpraten hoor! Maar stel dat jullie over een tijdje toch voor nieuwe konijnen gaan, dan is het voor je eigen gemoedsrust wel fijner als je weet wat de oorzaak was in dit geval, en er dus rekening mee kan houden.

 

Tja, te veel groenvoer in 1x, en te veel groenvoer van 1 soort, zelfs als het een veilige soort is, kan voor problemen zorgen. Klimop is inderdaad giftig. Toch denk ik niet dat je het kan uitsluiten, dat het door voeding komt. Je kan niet 24/7 op de konijnen letten. En zelfs als je toekijkt, kunnen ze nog iets eten wat giftig is zonder dat je het door hebt. Spugen kunnen konijnen niet, dus het is logisch dat je dat niet gevonden hebt. En vergiftiging kan op verschillende manieren voorkomen, hoeft niet altijd diarree of afwijkende of geen keutels te zijn, maar kan ook een inwendig probleem zijn, zonder dat je aan de buitenkant iets ziet. Bijvoorbeeld in de vorm van een hartstilstand. Dan zou je ze moeten opsturen voor onderzoek, om het zeker te weten, maar dat is nu te laat.

 

Wanneer waren ze gevaccineerd, weet je er een datum van? En zijn ze wat betreft RHD zowel tegen variant 1 als 2 gevaccineerd? Het duurt namelijk bij de vaccins 1 tot 3 weken voor die werkzaam zijn. Dus stel dat ze net voor vertrek uit de opvang gevaccineerd waren, dan kan het helaas nog steeds één van die ziektes geweest zijn.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook zeker waar! Als dat zo is dan weet ik het ook liever hoor dus het is goed dat je het zegt, bedankt voor je eerlijkheid. 

Het enige wat voer betreft wat ik me afvraag is dat het dan zo ontzettend snel kan gaan? En zo achter elkaar? Dat vind ik erg frappant. 

 

Wij hebben er niet zoveel verstand van, we waren er net aan begonnen en hadden wel heel veel info gelezen en gevraagd. De klimop aan de kant van het konijnenhok hadden we helemaal ingeslonken en bladeren op de grond weggehaald. 

 

Blijft toch gek dat ze zo super snel zijn overleden zonder ook maar een symptoom. De een lag echt alsof ze lag te slapen en de ander lag wel helemaal gestrekt languit. 

 

Jeetje ik denk niet dat ik dit ooit nog aandurf, wat is dit naar! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst heel veel sterkte met het verlies van de twee konijntjes.
 

Ik zou je zeker niet schuldig voelen. Jullie hebben het nagevraagd bij de opvang, ja mag er van uit gaan dat die kennis van zaken hebben.

 

Helaas kan inderdaad zoals Evelien zegt, te veel groen ineens en van een soort problemen geven. En kan je inderdaad niet uitsluiten dat het eten van giftige planten in de tuin een oorzaak geweest is. Hebben jullie alleen klimop en druif in de tuin staan? Ik las ook nog iets over een pot, waar 1 van de konijnen in gevonden is.

 

Helaas kunnen konijnen heel snel achter uit gaan. En zeker bij RHD2  kunnen ze, zonder ook maar iets aan ze te zien, in eens dood liggen. Daarom is het zo belangrijk om (optijd) te vaccineren. Ik ga er van uit dat jullie een vaccinatie boekje hebben mee gekregen van de opvang? Dan zou je kunnen kijken wanneer en waar tegen ze gevaccineerd waren.

 

Nogmaals heel veel sterkte met jullie verlies

 

Edit: Ook de takken van klimop zijn giftig. De gehele plant mogen ze niet hebben. Ook veel vallend blad in de tuin kan problemen veroorzaken

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt ook wel echt heel veel pech gehad, dat je ze op deze manier allebei bent kwijtgeraakt. Ik snap dat je daar een flinke "kater" aan over gehouden hebt. Geef het even tijd, probeer het een plekje te geven. Wie weet begint het na een tijdje dan weer te kriebelen. Het zijn zulke leuke dieren, konijnen.

 

Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn, maar voor kinderen kan het soms helpen om een "herdenkingshoekje" te maken in de tuin, bijvoorbeeld waar de konijnen begraven zijn. Dat er toch eventjes op een mooie manier aandacht aan gegeven word, aan het verlies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed idee om in de boekjes te kijken, stom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht. 13/7 hebben ze RDH2 en RDH (Myxo) gekregen. 

 

In die “plantenbak” staat eigenlijk niet zoveel. Het is meer een stenen muurtje, er staat niet zoveel in maar ik moet bekennen dat ik naar die niet heb gekeken omdat we eigenlijk een ren wilde maken, maar in overleg met de KO we de hele tuin voor ze gedaan hebben. 

 

Bedankt voor jullie lieve woorden en hulp!! Het is inderdaad echt ontzettend verdrietig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Evee:

Je hebt ook wel echt heel veel pech gehad, dat je ze op deze manier allebei bent kwijtgeraakt. Ik snap dat je daar een flinke "kater" aan over gehouden hebt. Geef het even tijd, probeer het een plekje te geven. Wie weet begint het na een tijdje dan weer te kriebelen. Het zijn zulke leuke dieren, konijnen.

 

Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn, maar voor kinderen kan het soms helpen om een "herdenkingshoekje" te maken in de tuin, bijvoorbeeld waar de konijnen begraven zijn. Dat er toch eventjes op een mooie manier aandacht aan gegeven word, aan het verlies.

 

We hebben ze bij elkaar begraven en dat is zeker een mooi idee. Ik zie er wel enorm tegenop om het ze te moeten vertellen. 

 

Onze zoon is allergisch voor de meeste huisdieren en na jaren durfde we deze konijnen dus aan (na testen op zijn allergie). Wie weet in de toekomst, maar voor nu ben ik inderdaad nog echt in shock. Misschien moet ik ze anders toch voor een autopsie brengen, maar ik vind het zo naar om ze op te graven😱

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat naar. Sterke met het verlies!

 

Mocht je in de toekomst toch weer een nieuw koppeltje aandurven is het wellicht een idee een ren speciaal voor de konijnen te maken. Een veilig afgeschermd plekje zonder planten etc. Op die manier kun je zelf de controle houden over wat en hoeveel ze eten van het lekkers dat je in de tuin hebt staan. En een ren biedt ook gelijk bescherming tegen roofdieren. 

 

Je kunt je kinderen ook iets laten maken voor bij het herdenkingsplekje, bijvoorbeeld een mooi geverfde steen of een houten figuur voor aan de schutting. Iets doen kan helpen bij de verwerking en het een plekje geven van het verdriet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .