Ga naar inhoud

Erg als konijn wond likt?


BobenMarley

Aanbevolen berichten

Hoi!

 

Ik heb 2 gecastreerde rammelaars, Bob en Marley, die af en toe vechten. Dan bijten ze elkaar. Nu heeft Marley Bob flink gebeten, boven zijn rechterschouder. Ze zitten momenteel gescheiden, maar nu zit Bob continue zijn wond te likken (tenzij hij aan het eten of poepen is).

Kan dit kwaad? 

 

Hopelijk kan iemand deze vraag voor mij beantwoorden.

 

Kind Regards,

Bezorgd baasje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe diep is de wond? Bloedt het? Als het een flinke wond is zou ik er denk ik even naar laten kijken door de dierenarts.

Of het erg is dat hij er aan likt weet ik niet, je zou in de gaten kunnen houden of het geneest of dat het juist erger wordt.

ik vraag me eerlijk gezegd wel af hoe lang dit nog goed gaat. Dat ze af en toe vechten is een teken dat het geen goede match is, en naar mijn mening is het wachten tot er een keer een echt ernstig gewond raakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wond bloed niet meer en is niet heel diep. Paar plukken vacht zijn roodroze gekleurd nog. Ik houd hem goed in de gaten vannacht, op dit moment ligt hij gelukkig wat rustiger. 

Ik had de spoed dierenkliniek gebeld, die zei dat ik vannacht nog kon wachten.

Morgen meteen naar de dierenarts. 

Die is ook bekend met Bob en Marley. Ze zijn nu 2 jaar oud en vanaf het begin af aan bij elkaar. Toen ze net in hun “pubertijd” kwamen konden ze niet met elkaar. Toen hebben ze een tijdje uit elkaar geleefd en heb ik ze opnieuw gekoppeld. Het ging 1,5 jaar goed, maar nu voor de tweede keer in 3 weken dat ze weer vechten.

Soms vechten (vooral 2 rammelaars) onder elkaar om de rangorde te bepalen, maar of dit het geval is weet ik niet.

Ga het hier morgen ook met de dierenarts over hebben en zit er over na te denken een voedster erbij te halen. Die zorgt vaak in dit soort gevallen voor orde.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen willen inderdaad de rangorde bepalen. Hierbij is op elkaar rijden, een beetje jagen en happen normaal. Elkaar echt verwonden valt daar niet meer onder. Er een voedster bij zetten geeft inderdaad een andere dynamiek, of dat voldoende is zal moeten blijken. Als dat niet lukt, is twee koppels dan eventueel een optie?Ik raad je aan om naar een goede opvang te gaan en je konijnen daar te laten koppelen. Daar kunnen ze een voedster op karakter uitkiezen, en zien of het goed gaat.

De lijst met opvangen vind je hier:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

We zouden uiteraard wel graag willen horen hoe het verder gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend naar de dierenarts geweest. Bob moet gehecht worden, dus die word later vandaag geopereerd. Marley blijft ook bij de dierenarts zodat ze beiden daarnaar ruiken. 

Ook met de dierenarts gepraat over de ruzie, aangezien er geen duidelijke reden voor was, ga ik ze opnieuw koppelen met elkaar. En ondertussen kijken of (als het nodig is) het mogelijk is ze beiden te laten koppelen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat je weet dat 2 rammen niet vaak samen gaan. Hoe oud zijn ze nu? Als er al zo een heftige vechtpartij is geweest dat er hechtingen nodig zijn... vind ik het best een risico om ze weer samen te zetten. Ik zou er niet al te veel op rekenen dat het goed zal blijven gaan in de toekomst. Ik zou serieus nadenken over een plan B voor het geval dat niet gaat werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn in juni 2017 geboren, dus 2 jaar. Ik weet dat 2 konijnen van hetzelfde geslacht vaker niet samen kunnen dan een ram en een voedster. 

Ik heb Bob als rammelaar gekocht en Marley als voedster. 2 verschillende dierenartsen hebben toen een gezondheidscheck gedaan (en gekeken naar het geslacht).

Bob eerst laten castreren en toen zou Marley gesteriliseerd worden.

Toen bleek uiteindelijk dat Marley ook een rammelaar was, dus maar laten castreren. Zodat ze iig minder hormonen aanmaken. 

Het opnieuw proberen te koppelen was het idee van mijn dierenarts. Ik vertrouw hem en de dierenarts weet ook wat ze hebben doorstaan. 

Zoals in mijn vorige bericht, ben ik aan het onderzoeken of het mogelijk is om ze beiden te laten koppelen (dus bob met een ander en marley met een ander). Dus aan plan B wordt al gewerkt.

 

Daarbij wil ik even duidelijk maken dat ik enorm veel van beide konijnen hou, dat ik er alles aan doe om ze gelukkig en gezond te houden. Het liefst zou ik ze als 1 koppel zien, maar als dat niet meer gaat, dan is dat zo. Zolang ze maar gelukkig zijn. Maar op dit moment is het nog afwachten.

 

Dit topic ging verder over of het likken kwaad kon. In alle hectiek en zorgen ben ik dat vergeten te vragen aan mijn dierenarts, dus dat ga ik vanmiddag nog even vragen. En dan denk ik dat dit topic gesloten kan worden.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niemand twijfelt er aan of je aan ze houd hoor, ik in ieder geval niet! Uit je verhaal blijkt dat je ook gewoon netjes naar de dierenarts gaat voor de nodige zorg, niets op aan te merken dus!

 

Wat betreft de twee rammen: Heel soms matchen de karakters en gaat het wel samen, maar gezien de verwonding, heb ik bij dit stel toch wat twijfels. Fijn om te lezen dat je koppelen apart van elkaar ook bij de opties hebt zitten, dan komt het - hoe dan ook - zeker goed met deze twee heren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .