Spring naar bijdragen
Rachel van Leeuwen

Geluidsoverlast door stampen ‘s nachts

Recommended Posts

Twee nachten terug stond de politie met 4 man aan mijn deur.... er was geklaagd over geluidsoverlast vanuit mijn tuin. Een van mijn konijnen bleek al 2 uur te stampen op de aluminiumlade van het nachthok. We moeten er voor gaan zorgen dat mensen er niet wakker door liggen. Wij willen de lade op de een of andere manier aanpassen zodat het minder lawaai maakt. Heeft iemand daar ervaring mee of tips voor? Wij denken aan geluidsdempende zachte plaat en dan nog een laag erover (hout/triplex of iets anders). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Rachel, ik zou ook de oorzaak weg willen nemen voor zover dat lukt. Konijnen stampen niet alleen uit angst, maar ook wel uit een soort van ontevredenheid. Hoe is zijn/haar situatie? Zit jouw konijn altijd samen met andere konijnen of heb je ze ook apart? Kan jouw konijn het goed vinden met de andere konijnen? Hoeveel ruimte heeft jouw konijn? Leuke afwisselende speelattributen? Graafmogelijkheden? Enz. Het verschilt per konijn hoe ze reageren op een situatie waar ze niet altijd blij mee zijn.

Los daarvan kan het nooit kwaad om correctief iets aan te passen:
- Zelf een nieuwe lade van betonplex maken

- tijdelijk een plastic bak of grote ovenschaal (wat je ook maar in huis hebt) erin plaatsen met veel zachte bodembedekking
- ander hok...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi Huiself,

Ja jammer dat ze het zo deden en ik weet niet eens wie (paar huizen verderop zei de politie). Maar goed, misschien wisten ze niet dat het een konijn was. Hij deed het toen hij alleen was en binnen zat. Hebben hem laten castreren en vriendinnetje erbij en hij zit nu buiten. Doet het dus nog. Hij heeft een hele grote kooi (moet ook wel want hij is een Franse Hangoor en zijn vriendin een Duitse Reus). Er is veel speelgoed en spring-, gooi- en klimmogelijkheden. Onvrede lijkt me dus niet. Hij doet het soms als hij beledigd is omdat wij hem hebben op moeten tillen, maar dan altijd kort. Binnen deed hij het altijd als de vaatwasser piepte bij het aflopen van het programma. Verder dus heel vaak echt geen idee waarom. Nu zou het best een brutale ekster of kat geweest kunnen zijn. Overdag hebben ze nog een grote ren maar in de avond sluit ik ze op in hun paleis XL.

Het gekke is dat het stampen altijd pas is na middernacht, als wij naar bed zijn. Nooit als wij wakker zijn, dus ook niet als wij een keer een film kijken tot diep in de nacht ofzo. Ik las wel dat we een lichtje aan zouden kunnen laten bij de kooi, dat dat kan schelen. Gaan we doen en verder dus verbouwen. Nieuwe kooi vind ik niet zo een fijn plan, deze was geloof ik 400 en de ren erbij nog eens 350. Ik zou ook niet weten wat ik dan zou moeten kopen. Dank voor het meedenken!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zou best kunnen komen omdat je ze 's nachts opsluit. Waarom doe je dat? Dan zijn konijnen juist vaak het actiefst. Laat ze gewoon 's nachts ook lekker in de ren lopen. Alleen een hok is echt veel te klein (tenzij jouw hok 4 m2 is). Let er wel op dat er geen roofdieren in de ren kunnen. Hoewel dit natuurlijk ook voor overdag geldt. 

De lade kan je misschien vervangen door een plastic lade? Denk dat dat wel minder lawaai maakt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kan zijn dat er al heel veel is opgelost als je ze permanent toegang geeft tot de ruimte. Zeker als ze weten dat ze normaal wel ergens kunnen komen en s nachts daar niet heen kunnen kan er een stuk frustratie ontstaan en probeert hij dit op die manier duidelijk te maken. Ondanks dat je misschien wel een heel groot hok hebt, kan het zijn dat het hok toch te klein is om 's nachts in op te sluiten. Een klein konijnenkoppel heeft al permanent toegang nodig tot minimaal 2 m2 op 1 verdieping.

Als een Franse hangoor stampt dan heeft dat inderdaad meer impact dan een dwergkonijn, haha ;-).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank allemaal. Ze hebben een heel groot hok met ren met dak tot hun beschikking, totale oppervlakte denk ik 7m2, dus groot zat. Maar overdag mogen ze in een groot deel van de tuin dat ik afzet met een zware Puppyren. Ivm katten, giftige planten en mijn Frans die in een baldadige bui weleens met die ren aan de wandel is gegaan sluit ik ze dus ‘ nachts op. Het is dus een extraatje maar zou inderdaad kunnen dat hij het daar niet mee eens is. Hmmm valt niet mee allemaal😳

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als hun permanente ruimte al 7 m2 is zou je toch eens kunnen proberen ze daar een paar weken in te laten en dus niet in de hele tuin. Misschien dat dat helpt? Maar je zegt ook dat er katten lopen? Misschien stampt hij daarom wel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites