Ga naar inhoud

Welke voeding


Angela van Aanhout

Aanbevolen berichten

Gemengd voer is voor geen enkel konijn goed, al was het maar omdat ze de lekkere dingen er uit eten en dus niet alle voedingsstoffen binnen krijgen. Je kunt ze gewoon voer voor volwassen konijnen geven. Ik geef zelf Science Selective en dat bevalt goed, maar in principe is alles wat je hier in de webwinkel kunt kopen prima (nee ik heb geen aandelen maar ik weet dat @Eveeheel kritisch kijkt naar de samenstelling). Alles wat je konijnen nieuw geeft, eerst een klein beetje en dan langzaam opbouwen. 

 

Stro is in eerste instantie niet bedoeld om te eten, maar als bodembedekking of om ze warm te houden in de winter. Hooi is het hoofdvoedsel van konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stro bevat niet veel voedingswaarde en is daarom meer een bodembedekking dan voeding. Het is niet erg dat ze het eten, het is niet slecht ofzo, de vezels zijn wel goed voor het afslijten van de tanden en voor de darmwerking, maar voor een jong konijntje in de groei heeft het verder weinig waarde qua voedingsmiddelen.

 

lekker hooi eten is heel goed, hooi en grassoorten zijn het hoofdvoer voor konijnen.

 

Welke brok je bij geeft, is van een paar dingen afhankelijk. Je budget, wat vind je belangrijk vind in een voeding en wat  je konijn graag eet😉 De meeste mensen beginnen op het voer wat het konijn gewend is en stappen dan over op de brok naar keuze.

 

Het is lastig adviseren, omdat er meer dan één goede konijnenbrok is, en zoals ik hier boven schrijf, het ook een beetje afhankelijk is wat je zoekt. Zoek je betaalbaar maar toch goed, zou je voor de hobby first rabbit complete kunnen kiezen of net één stapje duurder voor de burgess excell rabbit adult (heeft heel veel vezels, die brok!). Dat zijn beide geperste brokken.  

Dan zijn er ook geextrudeerde (een soort krokant en luchtig gebakken) brokken, daarvan zijn de supreme selective rabbit en de beaphar care+ erg populair. Wil je graanvrij voeren, dan zijn er ook verschillende opties in zowel geperst als geextrudeerd. Houd er wel rekening mee dat het ook heel belangrijk is dat het konijn het lekker vind. Ook bij konijnen kunnen de smaken verschillen.

 

Je zou inderdaad eens  in de webwinkel kunnen kijken bij de brokken. Niet dat je daar moet bestellen, daar ben je natuurlijk vrij in, maar de meeste broksoorten worden op meer plekken verkocht, maar door het assortiment in de webwinkel krijg je wel een idee van welke soorten goed zijn.In de omschrijving probeer ik altijd zo duidelijk mogelijk te zijn waarom je een bepaalde brok kan kiezen en de samenstelling en analyse staan er vermeld. Zo kun je dingen als vezels en calciumgehaltes vergelijken. Heb je geen idee waar je op moet letten? Dan kan het informatieve artikel over voedingsbehoefte van een konijn hier op de website helpen. 

 

Een konijntje van 12 weken hoeft niet meer aan het junior konijnenvoer. Het mag wel, maar je mag ook al voor een volwassen konijnenvoer kiezen. In de webwinkel heb ik normaal gezien probeerpakketjes konijnenvoer, maar omdat op het moment een aantal  merken overgaan naar andere brok / nieuwe verpakkingen heb ik die op het moment even niet gemaakt. Maar zo iets bestellen en eens kijken welke brok je het meest aanspreekt kan handig zijn 🙂 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemengd voer is niet zo gezond inderdaad, ook niet voor volwassen konijnen. Dan pikken ze alleen het lekkerste er uit en laten ze de rest liggen.

 

Ik ben fan van Science Selective en Beaphar Care+ voer. Ze vinden het super lekker en doen het er goed op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef zelf de terra expert brokken. Hoewel ik ook wel fan ben van het rosewood voer, maar dat eten ze hier niet zo heel graag, ze zijn hier verwend met de geextrudeerde brokken en vinden geperste brokken minder lekker 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .