Ga naar inhoud

Keutelen naast de bak


GinTonic

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb 2 vlaamse reusjes Gin & Tonic.

Nu... ze zijn overdag  proper en gaan steeds in hun toilet (kattebak). Deze word elke middag helemaal leeg gemaakt en blijft proper tot s' avonds maar savonds keutelen ze steeds naast hun bak..

Ik heb alles al geprobeerd en ben ten einde  raad..

Iemand een idee waarom ze dit doen? Hun  bakje  is elke dag weer proper..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn dus wel zindelijk, dat is het probleem niet. Je zou twee dingen misschien kunnen proberen:

- na het schoonmaken van de toiletbak een paar keutels terugzeggen, zodat duidelijk is dat ze daar moeten zijn

- konijnen keutelen tijdens het eten, dus zorg dat ze om bij het hooi te kunnen in de toiletbak moeten staan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit mij aan bij de tips van @Marjoleink om te proberen ze zindelijk te krijgen; zorgen dat er steeds ook weer een paar keutels in de schonen kattenbak liggen en hooi geven in/boven de toiletbak. Je hebt het over Vlaamse reusJES. Zijn ze nog jong? Want dan kun je mogelijk meer 'onzindelijkheid' verwachten als ze rond een half jaar oud zijn. (Bijna) volwassen konijnen hebben namelijk de neiging om met hun keutels te markeren, met name als ze niet gecastreerd zijn. En als jij steeds hun zorgvuldig uitgezette  'vlaggetjes' weg haalt, zien zij zich genoodzaakt om ze steeds opnieuw uit te zetten... Konijnen worden vrijwel nooit op die manier zindelijk als bijvoorbeeld honden en katten. Ik noem het maar even, omdat je nu al 'ten einde raad bent"...

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Bammyflurry:

Ik sluit mij aan bij de tips van @Marjoleink om te proberen ze zindelijk te krijgen; zorgen dat er steeds ook weer een paar keutels in de schonen kattenbak liggen en hooi geven in/boven de toiletbak. Je hebt het over Vlaamse reusJES. Zijn ze nog jong? Want dan kun je mogelijk meer 'onzindelijkheid' verwachten als ze rond een half jaar oud zijn. (Bijna) volwassen konijnen hebben namelijk de neiging om met hun keutels te markeren, met name als ze niet gecastreerd zijn. En als jij steeds hun zorgvuldig uitgezette  'vlaggetjes' weg haalt, zien zij zich genoodzaakt om ze steeds opnieuw uit te zetten... Konijnen worden vrijwel nooit op die manier zindelijk als bijvoorbeeld honden en katten. Ik noem het maar even, omdat je nu al 'ten einde raad bent"...

Ze zijn nu ongeveer 6maand oud, 2 voedsters die allebij al zijn gesterliseerd.. ze gaan wel steeds in de propere bakken want dat weten ze, maar het probleem is enkel s avonds .. dan hebben ze er al een paar keuteltjes in gelegd.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Renske34:

Kan het zijn dat de bak net iets te klein is en dat het soms per ongeluk gaat? 

We hebben 2 grote bakken voor hun in de keuken en 1 grote in de living. Het keutelen is soms toch een halve meter rond de bak en soms ook een hoopje keutels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht zul je moeten accepteren dat je een eigenwijs konijn hebt en af en toe moet rapen. 

Ik heb twee dames die precies weten hoe het werkt maar er soms toch voor kiezen zwerfkeutels te verspreiden, of een keurig hoopje vlak naast de bak te deponeren. Echt territoriaal gedrag is het niet, dan is het namelijk nog veel heviger. Wat het wel is geen idee. Behalve dat ik dus regelmatig moet zeven (hoe schrijf je dat?) 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik noem mijn konijnen zindelijk (voor konijnen dan).

Alle plasjes gaan in de toiletbak en bijna alle keutels gaan in de bak. Een klein gedeelte van de keutels ligt rondom de bak en er liggen altijd een paar keutels boven op het deksel van de hooiruif die boven de toiletbak hangt. Omdat konijnenkeutels helemaal niet vies zijn (zoals bv kattenpoep wel is) vind ik het geen enkel probleem om dagelijks de keutels die buiten de bak liggen eeven bij elkaar te vegen (als het er wat meer zijn) of op te pakken en in de bak te gooien. Dat is het voordeel van konijnenkeutels; ze zijn niet vies gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Rifca:

Wellicht zul je moeten accepteren dat je een eigenwijs konijn hebt en af en toe moet rapen. 

Ik heb twee dames die precies weten hoe het werkt maar er soms toch voor kiezen zwerfkeutels te verspreiden, of een keurig hoopje vlak naast de bak te deponeren. Echt territoriaal gedrag is het niet, dan is het namelijk nog veel heviger. Wat het wel is geen idee. Behalve dat ik dus regelmatig moet zeven (hoe schrijf je dat?) 😉 

Ja dan denk ik dat het inderdaad dat zal zijn.. ik gaf hun elke keer een snoepje als ze in de kattebak gingen maar toen ze dat doorhadden gingen ze gewoon erin zitten voor een snoepje te krijgen.. hele slimme dieren dus.. 😊

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .