Ga naar inhoud

Konijn kieskeurig met eten


Nasty

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen.

 

Ik ben best nieuw in de konijnen wereld en moet dus nog wel wat leren. 

Ik heb 2 koppels ,  1 koppel waar bij ze alle twee een jaar zijn. Het andere koppel is  1.5 en 3 jaar oud. 

 

Mijn vraag gaat over de hangoor van 3 jaar. 

Ik heb haar nu ongeveer 3 maanden en toen ik haar kreeg was ze al wat dunner maar nog actief. Ongeveer een maand geleden had ze een snotoog en neus en helemaal suf dus naar de arts gegaan. Daar is ze helemaal nagekeken ( ook de tanden voor haken etc)  en dat was allemaal in orde.  Ik heb toen medicijnen gekregen en ze is nu weer helemaal actief en alert. Op haar paspoort was ze in maart 2.7 kilo. Bij mij toen 1.7 . Nu is het een paar weken stabiel gebleven en vandaag 1.4! 

Het probleem is dat ze niks moet weten van brokken of hooi en hongerig wacht op groenvoer. Ze krijgen van mij elke dag groenvoer en dat eet ze al te graag. Laatste week heb ik ze niks gegeven in verband met het hete weer en kans op diarree. Waarschijnlijk dat ze daardoor is afgevallen. 

 

Weten jullie wat ik hier tegen kan doen?  Ze heeft wel honger maar wil geen brokjes of hooi eten. Groenvoer rukt ze zowat uit mijn hand.

 

Mest is ook normaal en ze is voor de rest vrolijk en actief.  Dus ik snap niet zo wat er aan de hand is 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik je verhaal lees denk ik als eerste toch echt aan haakjes op de kiezen.

Ik zou haar gebit toch nog een keer door een konijnkundig dierenarts laten nakijken, ook de kiezen helemaal achterin. Als dit in orde is kan die ook verder kijken naar een achterliggend medisch probleem, want een konijn dat alleen groenvoer eet is niet oke. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Marjoleink:

Mee eens. Niet te lang mee wachten, want als ze haakjes heeft wil ze wel eten maar doet het pijn.

Ze knaagt wel gewoon aan kartonnen dozen en wc papier. Weet niet zeker of ze echt pijn heeft. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met Marjolein. Straks eet ze helemaal niet meer en dan krijg je er nog weer een aantal extra zorgen en risico’s bij, dat moet je echt willen voorkomen!

 

Konijnen zijn prooi dieren. De zwakste zijn betekend voedsel zijn. Konijnen laten het dus niet snel merken als ze pijn hebben. Best kan dat je konijn wel degelijk pijn heeft maar dat erg goed weet te verbergen voor jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Marjoleink:

Mee eens. Niet te lang mee wachten, want als ze haakjes heeft wil ze wel eten maar doet het pijn.

Ze knaagt wel gewoon aan kartonnen dozen en wc papier. Weet niet zeker of ze echt pijn heeft. 

 

Ik zal met haar binnenkort naar de arts gaan. Heb haar oude baas gecontacteerd en die vertelde me dat ze nooit graag brokjes at.  Ook heb ik gemerkt dat als ik haar een losse pluk hooi geef inplaats van balletjes en ruiven ze er al meer van eet 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .