Ga naar inhoud

Antibiotica werkt niet bij snotziekte


Tessa1007

Aanbevolen berichten

Hallo

mijn konijn is nu 8 jaar oud en sinds ongeveer 2 maanden geleden ben ik bij de dierenarts geweest omdat er snot uit zijn neus stroomde en hij bellen blies, de dierenarts heeft hem een antibiotica prik gegeven maar het gebeurde steeds weer (hij heeft ongeveer 5/6 prikken gehad in de afgelopen 2 maand) 

nu is hij weer zo aan het snotteren en de dierenarts zei dat we geen antibiotica meer kunnen blijven geven dus nu moet het konijn het eigenlijk zelf oplossen en hopelijk er weer bovenop komen.🐰

 

mijn vraag is:

heeft iemand hier ervaring mee ?

hoe groot is de kans dat het konijn zichzelf ervan geneest ? 

Zijn er manieren om het in ieder geval makkelijker voor het konijn te maken als hij zo’n aanval van snot krijgt ? 

 

Alvast heel erg bedankt 

elk stukje advies is welkom ❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er al een swab genomen om te kijken welke bacterie het precies is? Het kan zijn dat het een bacterie is die niet reageert op de antibiotica die het konijn tot nu toe kreeg. 

 

Is er ook verder gekeken naar oorzaken? Soms kunnen gebitsproblemen bijvoorbeeld ook snotneuzen veroorzaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 1 van mijn konijnen vorig jaar bijna 2 maanden aan de Novadox gehad om van zijn snot af te komen. We stopten op advies van de dierenarts iedere keer na 2 weken gebruiken, klachten waren dan weg maar kwamen weer terug zodra de kuur stopte. Het kan dus heel hardnekkig zijn. Heb verder geen advies wat betreft het genezen van snot, het wordt veroorzaakt door een bacterie en ik vraag me af in hoeverre een konijn dat zelf kan "opruimen". 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft toch wel een jaar of 2 antibiotica gekregen wekelijks ivm chronisch snot. Dit jaar ben ik verhuist en ben ik ivm niet eten bij een andere dierenarts geweest. Die heeft me doorverwezen naar Wilhelminapark in Utrecht waar het uiteindelijk toch een tandprobleem bleek te zijn, terwijl mijn vorige dierenarts bleef volhouden dat dit het niet was... Dus ik zou wel aanraden om echt te dubbelchecken of het geen gebitsproblemen zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-7-2019 at 09:03 zei dexenbobbi:

Ik heb 1 van mijn konijnen vorig jaar bijna 2 maanden aan de Novadox gehad om van zijn snot af te komen. We stopten op advies van de dierenarts iedere keer na 2 weken gebruiken, klachten waren dan weg maar kwamen weer terug zodra de kuur stopte. Het kan dus heel hardnekkig zijn. Heb verder geen advies wat betreft het genezen van snot, het wordt veroorzaakt door een bacterie en ik vraag me af in hoeverre een konijn dat zelf kan "opruimen". 

Is je konijn nadat het weer begon er later wel weer vanaf gekomen of heeft hij er nu nog steeds last van ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Dagmar97:

Mijn konijn heeft toch wel een jaar of 2 antibiotica gekregen wekelijks ivm chronisch snot. Dit jaar ben ik verhuist en ben ik ivm niet eten bij een andere dierenarts geweest. Die heeft me doorverwezen naar Wilhelminapark in Utrecht waar het uiteindelijk toch een tandprobleem bleek te zijn, terwijl mijn vorige dierenarts bleef volhouden dat dit het niet was... Dus ik zou wel aanraden om echt te dubbelchecken of het geen gebitsproblemen zijn!

Mijn dierenarts zegt na 2 maand eigenlijk dat hij verder niks kan doen maar hij heeft ook nooit naar het gebit gekeken. Kan het als het door het gebit komt wel weer opgelost worden ? Of zit je nu nog met een ziek konijn ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Tessa1007:

Mijn dierenarts zegt na 2 maand eigenlijk dat hij verder niks kan doen maar hij heeft ook nooit naar het gebit gekeken. Kan het als het door het gebit komt wel weer opgelost worden ? Of zit je nu nog met een ziek konijn ? 

Ja, mijn konijn had al langer 1 bruinig voortandje die op een gegeven moment is verdwenen. Bij Wilhelminapark bleek dat de tandwortel van die tand niet goed lag wat een abces tegen de neusgang veroorzaakte. Dat tandrestant hebben ze eruitgehaald. Daarna heb ik hem nog wel antibiotica moeten blijven geven, nu nog 1 of 2 keer. En iedere dag zijn neusje spoelen tot het over is, maar het is nu echt al een heel eind verbeterd! Naast dat hij minder snottert en niest, is hij ook een stuk levendiger en valt hij weer aan op eten alsof hij nooit wat krijgt. Hiervoor at hij wel wat hij kreeg, maar niet zo enthousiast als nu. Hij eet ook heel veel meer hooi nu!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 6-8-2019 at 10:39 zei dexenbobbi:

 

Hij heeft sinds vorig jaar geen snot meer gehad toen de laatste kuur afgerond was.

Hoelang heb jij behandeld? Want ik heb er nu ook 2 met snot, en ben bij 1 nu voor de 2e keer met Novadox 10 dagen aan het behandelen en zijn vriendin is dit de 1e keer

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Hoelang heb jij behandeld? Want ik heb er nu ook 2 met snot, en ben bij 1 nu voor de 2e keer met Novadox 10 dagen aan het behandelen en zijn vriendin is dit de 1e keer

 

Volgens mij bijna 2 maanden in totaal, maar is al een jaar geleden dus durf het niet met zekerheid te zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .