Ga naar inhoud

Stilletjes met de ziektemeldingen dit jaar


Evee

Aanbevolen berichten

Ligt het aan mij, of is het maar stilletjes met de ziektemeldingen (VHS/RHD & myxomatose) dit jaar? Je zou juist met de warmte die we gehad hebben en de hoeveelheid muggen die er lijkt te zijn meer verwachten? 

 

Nou heeft het vorig jaar in het najaar wel flink gewoed, dus misschien dat het daarom dan dit jaar minder voor komt? Of zou het nu ook pas laat op gang komen? 

 

Of heeft het er mee te maken dat de wilde konijnenpopulatie ook al jaren terug loopt door minder gevarieerd voedsel & de opkomst van vossen?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie erg weinig wilde konijnen meer. Vorig jaar zaten er op de camping op Texel waar wij zaten altijd wel een paar konijnen aan het einde van de middag langs de paden en naast ons huisje. Dit jaar zaten we 2 huisjes verderop. Bij dat huisje zaten vorig jaar altijd konijnen met kleintjes. Erg leuk om te zien. Maar dit jaar hebben we niet 1 konijn gezien...

 

Op Schiermonnikoog, waar we afgelopen woensdag waren, hebben we alleen een bijna vergaan, verdroogd konijnenlijkje gezien. Nu is het aantal konijnen op Schier sowieso de laatste jaren enorm teruggelopen door VHD en myxomatose. Zo erg, dat men plannen maakt om op de een of andere manier wilde konijnen van de vaste wal uit te zetten op het eiland. Hoe en wat blijkt trouwens nog wel erg lastig.

Het duinlandschap verandert enorm nu er vrijwel geen konijnen meer zijn. En door het veranderende landschap schijnen bepaalde andere dieren (bv insecten, hagedissen enz) ook te verdwijnen.

Het lijkt langzamerhand op bepaalde plekken een unicum om een wild konijn te zien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Nathalievds:

Ons konijntje die we een week hadden is vermoedelijk aan de rhd2 overleden. Ik wist niet dat het goed was om dit te melden. Moet ik dit ook ergens anders melden?

Wat zonde, veel sterkte. Je kan het melden via een berichtje in dit topic:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .