Spring naar bijdragen
BobbyFloor

Koppel gaat achteruit

Recommended Posts

Hoi! Ik heb 2 konijnen van ongeveer 2 jaar. Aan het begin zaten ze veel bij elkaar maar op gegeven moment ging het achteruit tijdens het eten geven. De ram plukt haren uit de voedster als ze in de buurt  van zijn eten komt. Op gegeven moment hebben we de voedster gecastreerd vanwege de baarmoeder. De D.A zei dat dit ook zou zorgen voor een sterkere band tussen de twee. (Ram is ook gecastreerd) Maar sinds te operatie gaat het nog slechter tussen hun! Er is buiten het eten ook helemaal geen interesse in elkaar. HELP 

Mvg julian

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap dat het na castratie slechter gaat. Hoe lang is de castratie geleden? Hoe lang zijn ze uit elkaar geweest na de ingreep? Hoe heb je teruggekoppeld? 

Castratie maakt een konijn best een tijdje zwakker, het is een flinke buikeroperatie, waar een voedster niet zomaar van hersteld is. Als je ze, als ze nog zwak is, terug gaat koppelen, veranderd de rangorde in veel gevallen. Wat dus juist voor nog meer onrust zorgt in een koppel, dat al niet stabiel is, zoals in jouw geval. 

Hoe zijn verder de leefomstandigheden? Hoe ziet het verblijf er uit qua permanente leefruimte, indeling / schuilplekken? Heb je de konijnen op karakter gekoppeld, of willekeurig uitgezocht? 

Misschien dat je tips uit dit artikelen kan halen:

Partnerkeuze en koppelen, algemene informatie:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Informatie over herkoppelen / koppels die uit elkaar vallen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De castratie is al meer dan 3 maanden geleden van de voedster. Ze zijn na een uurtje tussen gaas gezeten te hebben weer bij elkaar gegaan. De eerste week was heel rustig maar daarna begon het. De konijnen zijn op karakter in een asiel gekoppeld, en hebben rond de 10/15 vierkante meter met veel schuilplekken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat klinkt allemaal goed. De ruimte, castratie is ook al langer geleden, als het goed is is de dame wel hersteld nu.

Het kan zijn dat ze met het opgroeien uit elkaar gegroeid zijn, maar als ze inmiddels 2 zijn, zit er meestal niet zo veel ontwikkeling meer in (dat zie je meestal als konijnen tussen de 6 maanden en 1,5 jaar zijn). Vreemd. Ik ga er vanuit dat er ook geen medische problemen zijn die de rangorde verstoord hebben? Geen onveilige / angstige situaties die stress veroorzaken? Ik denk het niet, maak het in ieder geval niet uit je verhaal op. Geen idee wat de reden verder kan zijn, sorry. Weinig interesse in elkaar is niet heel erg, zolang ze maar niet vechten. Ik hoop voor je dat het een fase is, en ze snel weer naar elkaar toe gaan groeien!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites