Ga naar inhoud

Voedster 4 jaar verandert van gedrag


MvR

Aanbevolen berichten

Hoi, onze voedster probeert sinds een week continu te ontsnappen. Ze heeft een ren van 6m2 met een graafbak, huisje, kooi en andere speeltjes. Dagelijks mocht ze even op het gras, maar nu graaft ze het hele gras kapot en ze sloopt de ren. Ook springt ze op het dak van de kooi om te ontsnappen. De afgelopen jaren mocht ze uren buiten spelen, maar nu durven we haar niet meer alleen te laten. Haar vriendje is een half jaar geleden overleden, we hebben nooit gemerkt dat ze daardoor ongelukkig was.

Maar nu verandert haar gedrag sterk, ze gromt ook. Een nieuw vriendje heeft niet onze voorkeur. Heeft iemand een idee waar deze gedragsverandering vandaan komt en wat we kunnen doen om haar weer relaxter te maken?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het idee dat het niet is wat je wil horen, maar het klinkt toch als verveling / eenzaamheid. 4 jaar is nog zo jong voor een konijn, nog zo een leven te gaan, dat wil je haar toch niet in haar uppie aan doen?

 

Mijn advies zou zijn om toch naar een konijnenopvang te gaan met haar, haar daar middels speed-dates toch een goed passend maatje te laten kiezen. Als de voedster komt te overlijden, je wil stoppen met konijnen, en je blijft met de gecastreerde ram zitten, dan is dat bij opvangen ook geen probleem. Er staat in het contract van de opvang (mits het een goede opvang betreft) dat hij niet langer dan 3 maanden alleen mag zitten, en je hem terug moet brengen als hij geen nieuw maatje krijgt / je wil stoppen met konijnen.  Klinkt een beetje als een leen-konijn, alsof je afdankt. Maar voor de konijnen is het wel de beste oplossing. Ik bedoel, ik heb hier konijnen van 14 jaar gehad. Je wil haar toch ook niet misschien wel 4-10 jaar in haar uppie laten zitten? Konijnen hebben echt maatjes nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. Na heel wat jaren konijnen gehad te hebben, die meestal max 6 jaar werden, vinden we het hierna wel klaar. Als je telkens een nieuw vriendje neemt, houdt het nooit op. 

Ik wist niet van de mogelijkheid van het “leen” konijn. Dat vind ik nog wel een idee. 

Maar ik vraag me af of het probleem daarmee wordt opgelost. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig is dat inderdaad als je eigenlijk hierna wilt stoppen met konijnen. Ik denk wel dat een maatje dit gaat oplossen, de vraag is inderdaad of je open staat voor een 'leen'konijn. Je kunt er ook voor kiezen om je eigen konijn af te staan zodat die kans heeft op een leven met een maatje maar weet niet of je dat zou willen/kunnen. De kans bestaat dat dit konijn 12 wordt (al snap ik dat je die kans even niet ziet omdat al je konijnen maximaal 6 werden) en dan is alleen echt heel alleen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .