Spring naar bijdragen
Newby1981

Problemen bij koppel (2 voedsters)

Recommended Posts

Ik heb weer eens problemen met Binky en Monky. Monky is altijd de baas geweest en Binky de onderdanige zeg maar. Meestal levert dat geen problemen op maar soms gaat het toch fout. Maandag ben ik met Binky naar de DA geweest en sindsdien is het weer foute boel. Monky rent als een gek achter Binky aan en Binky gaat er als een speer vandoor omdat ze bang is. Met als resultaat dat Binky al de hele week in het nachthok zit. Meestal laat Monky haar daar met rust en 's middags liggen ze lekker tegen elkaar aan, wassen ze elkaar (Binky wast meestal Monky) Maar het lijkt wel of Binky niet meer in de ren kan komen. 

Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Het schiet dan door m'n hoofd om er 1 "om te ruilen" (wat klinkt dat fout maar jullie weten wat ik bedoel) maar ik kan het niet over m'n hart verkrijgen. En 2 koppels houden is ook geen optie. 

Kan iemand het gedrag van Monky verklaren? Ziet zij de ren als haar territorium? En wat zouden jullie doen? Toch eentje "omruilen"? Ze vechten nooit, het is enkel dat Monky achter Binky aan zit en Binky dan heel bang is. En het is ook niet altijd maar met bepaalde periodes, meestal als Binky bijvoorbeeld ziek is geweest of naar de DA is geweest.

Alvast bedankt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb niet echt verstand van koppelen hoor (ben verwend met redelijk makkelijke konijnen). Maar is het niet een idee om op neutraal terein een rennetje -zonder echte verschuil plek- op te zetten en ze daar weer te laten “wennen” aan samen in de ren zijn? 

Het is iig geen situatie die je zo kunt laten. Of het moet verbeteren. Of je moet er toch een omruilen, hoe moeilijk dat ook is. (Of nog eens creatief kijken of je echt geen plek voor twee koppels kunt maken 😉 )

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gekke is dat ze goed met elkaar om gaan als ze op neutraal terrein zijn. 2 weken geleden bijvoorbeeld waren ze binnen ivm de hitte en er is geen enkel probleem. Van de winter hebben ze zelfs een paar maanden in de garage gewoont (ivm gezondheidsproblemen van Binky) in een ren die iets te klein is en ook geen probleem. Maar als ze dan terug in de grote ren gaan buiten is het weer raak. Dit duurde telkens maar een paar dagen maar Binky komt nu al de hele week het nachthok niet uit.

Ik weet ook niet wat Monky wilt? Ik bedoel wat ze doet als Binky zou blijven zitten. Ze krijgt nu de kans niet omdat Binky er gelijk vandoor gaat. Pfff, vind het zo moeilijk he.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is dit gedrag sinds de dierenarts weer zo? En daarvoor ging het goed? Soms kan het zo zijn dat het konijn dan anders ruikt en dat de ander daar een beetje van slag is. Zelf neem ik altijd beide konijnen mee naar de dierenarts ook al ga ik maar voor 1. Daar heb je nu niks aan maar misschien voor de volgende keer. Zijn ze gecastreerd? (sorry ken de geschiedenis niet helemaal)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze zijn allebei gecastreerd. Het gedrag is nu weer zo sinds ik maandag met Binky naar de DA ben geweest, daarvoor ging het goed. Maar het is ook al geweest dat ze allebei binnen hadden gezeten en ik ze samen terug in de ren had gezet. Ik kan het niet echt verklaren. Soms ben ik toch bang dat ze niet bij elkaar passen maar net als nu liggen ze weer prinsheerlijk tegen elkaar en zijn het beste maatjes. Maar ik durf te wedden dat als Binky vanavond de ren in gaat dat Monky er gelijk op af vliegt. (en volgens mij echt niet eens om te vechten maar in enthousiasme / nieuwsgierigheid). Ik zou inderdaad de volgende keer Monky ook mee naar de DA kunnen nemen, eens kijken of dat dat helpt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En wat nou als je (zeer tijdelijk) beide konijnen in de ren zet en het hok afsluit. Dus Binky eigenlijk forceert met Monky in de ren te blijven. Ik ben wel benieuwd wat er dan gebeurt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het probleem alleen in de ren is wil het ook wel eens helpen om allerlei zichtbarrières in de ren te zetten. Bijvoorbeeld met een aantal kartonnen dozen. Op die manier kan Binky meer ongemerkt/ongezien in de ren komen. Voor Binky is het dan iets minder spannend om in de ren te gaan, en Monky is misschien minder snel geneigd om achter haar aan te gaan, of is haar eerder even kwijt.

Bij mij heeft het een keer geholpen toen 1 konijn de ren had geclaimd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, ik heb Binky vanmorgen in de ren gezet en het deurtje dicht gedaan zodat ze het hok niet in kon... drama. Binky ging wat hooi eten en zag Monky toen (kwam nog niet eens naar haar toe) en ze schoot weg. Monky er toen op af natuurlijk en achter Binky aan rennen. Die ging er constant als een speer vandoor. Af en toe lag Monky languit en Binky zat te trillen in een hoekje, haar hartje ging helemaal tekeer, zo zielig. Een tijdje later kwam ik met de biks en toen zaten ze wel naast elkaar te eten. Weer wat later nog iets lekkers opgehangen en daar zaten ze ook samen van te smullen. Maar even later zag ik Monky weer achter haar aan rennen. Het lijkt wel of ze panisch is voor Monky. De ren is behoorlijk groot en er staan 2 grote dozen in, tunnels en nog een huisje dus ze kan zich verstoppen. Ik word er zelf een beetje radeloos van. Ik snap het ook gewoon niet, het is niet dat ze elkaar niet kennen of dat het een nieuwe koppeling is. Ik heb ze toch een uur of 4 samen in de ren gelaten maar nu ligt Binky weer in het nachthok. (wat niet vreemd is want overdag is zij vrijwel nooit in de ren te vinden) Dat wordt weer spannend vanavond, ik hoop dan zo dat Binky toch de ren in gegaan is!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In ieder geval bedankt voor het meedenken hoor 😊 Ik weet ook niet of er tips zijn maar het is altijd fijn om je verhaal kwijt te kunnen want mensen die geen konijnen hebben denken 'mens waar maak je je druk om, het zijn maar konijnen'. Ik hoop dat het terug goed komt anders moet ik toch een oplossing gaan bedenken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat wordt toch ook een beetje lastig denk ik. Er zit niet echt een opvang in de buurt. Ze gaan wel in september naar K'nijn&Ko in Bavel dus ik hoop dat het dan maar goed gaat. 

Ik heb ze nu weer allebei opgesloten in de ren, ik hoop eigenlijk dat het nu even een kwestie van er doorkomen is zeg maar. Ik vraag me af; wat er nu gebeurt in de ren is dat dan ook rangorde bepaling? Of is dat alleen bij nieuwe konijnen? Ik ging net even kijken en ze zaten allebei op de berg, hopelijk is dat een goed teken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites