Spring naar bijdragen
BunnyBobbie

Even voorstellen plus een belangrijke vraag

Recommended Posts

Hallo mensen,

Ik wil jullie voorstellen aan mijn konijn bobbie. Bobbie is geboren op 5maart 2019. Ik heb hem gekregen van mijn vriend als kado toen hij 8en half weken oud was. Nu is hij 4maand oud en begin ik te twijfelen of hij een Vlaamse of Duitse reus is. Een kennis van mij heeft een Duitse reus en ze lijken echt heel erg op elkaar kwa uiterlijk en bouw. Dus ik begin te twijfelen of het een Vlaamse of Duitse reus is, wie kan mij hierover duidelijkheid geven en vertellen of het een vlaam of Duitse reus is?

Alvast bedankt voor jullie hulp 🙂

Bobbie .jpg

Bobbie.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom op bunnybunch!

Het is beide, het is namelijk exact hetzelfde ras. Een duitse reus is hetzelfde als een vlaamse reus. In duitsland zijn ze vlaamse reuzen gaan fokken, met selectie op de allergrootsten en een nieuwe naam. Er zit totaal geen verschil in, behalve het prijskaartje wat er aan hangt. In Nederland is  de benaming Duitse reus ook alleen een benaming die je tegenkomt in de pretfok/broodfok, het is geen erkend ras in Nederland (of eigenlijk wel, maar dan onder de naam vlaamse reus 😉 ) . Alleen betaal je voor een vlaamse reus bij een fokker zo'n 30-50 euro. Noemt men het een Duitse reus, dan lopen de prijzen op naar 150 tot soms wel 300 euro. Grote onzin als je het mij vraagt. 

Overigens hoop ik voor je dat het konijntje in de gewichtscategorie van de normale vlaamse reus blijft, rond de 7 kg dus,  dat is nog een redelijk gezond gewicht. De echt uit de kluiten gewassen reuzen hebben veel gezondheidsklachten door hun te grote lijf.  Bij die echt grote reuzen zie je veel zere hakjes, gewrichtsproblemen, hartklachten en longproblemen.  

Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het prachtige dieren, heb zelf in het verleden ook wel Vlaamse reuzen gehad. Ze zijn heel imposant. Maar ik vind niet dat je dieren bewust extra leed aan moet doen, risico moet lopen op gezondheidsproblemen, door in extremen te gaan fokken. En de "Duitse" reuzen, zijn dat helaas wel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites