Spring naar bijdragen
Evee

Zijn konijnen makkelijke huisdieren of niet?

Zijn konijnen geen makkelijke huisdieren, die veel zorg vragen?  

120 stemmen

1. 1. Heb jij het idee dat konijnen "high-maintenance" zijn?

• Ja
      82
    • Nee
      38

Recommended Posts

Van beginnende konijnenbaasjes hoor ik het na een tijdje wel eens: dat ze echt onderschat hadden hoeveel zorg konijnen in de praktijk echt nodig hebben.

Wat is jouw ervaring? Zijn konijnen geen makkelijke huisdieren, die veel zorg vragen? Ofwel: Heb jij het idee dat konijnen "high-maintenance" zijn? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je je goed verdiept en weet waaraan je begint denk ik niet dat konijnen heel high maintenance zijn, denk dat vooral hun kwetsbaarheid ze high maintenance kan maken. En mijn koppel is vooral high maintenance als het om eten gaat, het is niet snel goed genoeg voor de king en queen 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind mijn moppies best veel werk, maar dat vind ik echt geen probleem! Toegegeven, je kunt volstaan met schoon water, hooi en kattenbak, dan valt het mee: elke dag tweemaal schoon water en hooi, eenmaal kattenbak verschonen, eenmaal per week alles schrobben ....

Nu ben ik er zo eentje die dan het beste voor de dieren wil dus inlezen, opletten, cursus volgen en dan wordt het toch veel werk en heel erg veel leuker voor de konijnen en voor mij. Ze krijgen goede gevarieerde voeding (van de lijst, hoor), lekker vers geplukte en/of zelf gekweekte (en drie keer gewassen) grassen, gewassen en kruiden, knaagtakken, sloopdozen, ik doe spelletjes met de honden, poezen en de konijnen, icepods, heat pads indien nodig.....ik ben er maar druk mee. 🙂  

Die kwetsbaarheid zit me wel dwars, ik maak me snel zorgen om de konijnen, meer dan om de rest van de bende (inclusief kids).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind konijnen geen makkelijke huis/tuindieren. Ik steek best veel tijd in de dagelijkse schoonmaak / verzorging. (ben wel perfectionistisch moet ik eerlijk zeggen want ik veeg een paar x per dag de ren op omdat ik het niet kan verdragen als er te veel hooi of keutels liggen) Maar goed, dat doe ik met liefde hoor :-)

Ik ga ook echt om boodschappen voor hun want stel je voor dat ik te weinig groenten / kruiden heb. Dan moet ik daar wel even om ook al heb ik zelf niets nodig. Veel mensen geven de restjes aan de konijnen maar hier is het andersom, ik eet de restjes van de konijnen haha.

Ik vind ze vooral moeilijk omdat ze zo kwetsbaar zijn en ik maak me enorm snel druk. Als het niet goed gaat met 1 van m'n dieren (en helaas mankeren Binky of Monky best vaak wat) gaat het niet goed met mij en ben ik er obsessief mee bezig inclusief slapeloze nachten.

Ook vind ik het lastig omdat je zelf ook niet meer zo flexibel bent, we kunnen niet meer zo makkelijk weg. Een dagje gaat wel maar 2 dagen wordt al lastig. Ik zit dan best in de stress of wel alles goed gaat en denk dan stel je voor als Monky net een gasaanval krijgt... Overlaatst zouden we een dagje weg gaan maar toen ik 's ochtends bij de konijnen kwam leek Monky nogal pips dus we zijn uiteindelijk niet gegaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nee gestemd. Ik zie honden en paarden als high maintenance. Konijnen zijn blij als ze wat schone ruimte hebben, een vriendje, dingen om te ruïneren mee te spelen en eten. Je hoeft er verder niks actiefs mee te doen. Als je op vakantie bent zullen ze je door hebben dat je er niet bent, maar niet echt missen denk ik. Zoals ik denk dat honden en katten echt eenzaam/ellendig kunnen worden.

Honden, paarden en katten hebben mensaandacht nodig en zijn meer mens gericht, dus meer van jou afhankelijk dan een leefomgeving en eten. Dat maakt het verschil voor mij. 

Daarentegen zijn het grotere slopers dan goed opgevoedde honden en katten gok ik zo, gaan ze makkelijker dood en is het schoonmaken van een ren meer werk dan een kattenbak schoonmaken. En ja ik koop meer groenten voor hun dan voor mezelf haha en ik schroom niet om mijn fruit te delen. Het koppelen is ook een groter gedoe dan bij veel andere diersoorten en nog eens "verplicht" ook (als in, alleen is niet oké terwijl honden en katten wel alleen gehouden worden).

Ik discussiëer weleens met iemand over wat "erger" is, we zijn het er wel aardig over eens dat katten voor minder chaos op een grotere omgeving zorgen en konijnen voor zeer veel chaos in een kleinere omgeving (ren), dus maar net of je je hele huis een beetje geruineerd wil hebben of 1 specifieke plek helemaal naar de Filenstijnen.

Disclaimer: Ik heb altijd alleen maar knaagdieren en nijnen gehad.

• Vind ik leuk 1
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ook nee gestemd. Voor ieder huisdier moet je je inlezen over wat ze nodig hebben en waar je op moet letten. Ik heb katten, konijnen en vogels gehad en ik vind die allemaal ongeveer hetzelfde qua verzorging. Zieke konijnen zijn volgens mij wel iets sneller een spoedgeval dan bijvoorbeeld een kat. Een hond vind ik meer high maintenance: daar moet je ook dagelijks nog flink tijd aan besteden om ze te laten bewegen. Bij katten en konijnen hoeft dat niet. Die regelen dat zelf wel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien dat het aan mijn persoonlijke eisen ligt maar ik vind konijnen best intensief.

2x per dag maak ik het nachthok, plasbakken en het buiten gebeuren schoon. Controleer ik hun voer en waterbak. Daarnaast vinden ze het heerlijk om geknuffeld, geborsteld te worden. Al met al vind ik het zeker net zo intensief als een hond.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee vind ik niet. Je kunt er een heleboel zorgen over hebben als ze iets mankeren, maar ik vind de dagelijkse verzorging niet heel veel werk. Ik maak om de dag de toiletten schoon en de ren doet iemand anders, dat scheelt misschien. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dat konijnen bij mij wel "high" maintenance zijn, maar dat komt vooral omdat ik zelf veel met ze bezig ben, en dat vind ik ook leuk om te doen! 

ik wil graag dat ze het zo goed mogelijk hebben en ik kan me ook echt snel zorgen maken om ze... 

Daarom vind ik dat je je altijd goed moet inlezen/voorbereiden voordat je een konijn (of ieder ander dier wat dat betreft) neemt. 

ik denk vooral dat konijnen "high maintenance" vind, omdat veel mensen konijnen onderschatten en ze niet op de juiste manier houden (in kleine hokjes en alleen bijvoorbeeld)... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind konijnen zo'n makkelijke dieren. Je moet je, wanneer je begint, uiteraard inlezen en je moet bereid zijn je dieren te geven waar ze nood aan hebben, zoals een maatje, een ruime ren, het juiste voer, enz. Maar eens je dit weet en onder de knie hebt, zijn ze zo makkelijk. Dagelijks/tweedagelijks het oude groenvoer verwijderen (groente dagelijks, takken blijven wat langer liggen), de ren vegen en wc verschonen. Duurt maximum een kwartiertje, twintig minuten. Dan nog voeren en wanneer nodig een verse bult stro in het nachthok mikken en dat zal het wel zowat zijn. Je kan er verder zoveel of zo weinig mee bezig zijn als je wil. Hun kwetsbaarheid is inderdaad een dingetje, maar daarnaast kan ik zowat vergeten dat ze er zijn. (niet letterlijk, hé 😉)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik twijfel, heb wel ja gestemd maar dat is omdat ik vooral wat zorgen-konijntjes heb gehad met kwaaltjes. Wanneer dit meevalt dan ben ik echt weinig tijd kwijt met de verzorging (eten, drinken, schoonmaak) en ik ben weinig tijd kwijt met aandacht geven want dat willen ze niet van me, dan zetten ze het altijd op een rennen. Ik voel me dan ook niet schuldig als ik minder tijd voor ze heb.

Het kost me alleen erg veel energie (en geld) wanneer er wel iets mis is en op die momenten vind ik ze wel high maintenance. En qua huisvesting zijn ze ook niet de makkelijkste, je hebt een behoorlijke hoeveelheid vierkante meters nodig en dat is iets wat ik niet wist toen ik ze had aangeschaft. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als alles goed gaat, je de basis op orde hebt (ruimte, maatje, goede voeding) dan valt de zorg inderdaad wel mee. Dan kom je alleen voor castratie en vaccinaties bij de dierenarts en verder kom je weg met 2x per dag voeren / controleren. En het schoonmaken. Maar op het moment dat er iets is: een koppeling of ziekte, of een moeilijke vacht om te verzorgen, dan vind ik dat dat compleet omslaat. Ik heb wel het idee dat mensen dat sterk onderschatten, daar geen weet van hebben als ze er aan beginnen.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is het ook precies @Evee dat als er iets gebeurt, dat mensen compleet verrast zijn in wat voor een lange ingewikkelde nasleep iets kan hebben (onmogelijk moeilijke koppeling, abces o.i.d.) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb er lang over na gedacht. Ze hebben meer zorg nodig dan de kat, maar ik vind het voor mezelf wel mee vallen. De standaard zorg zit zo in m’n dagelijkse ritme dat dat echt een kleine moeite is. Entingen is even een onderneming maar dat hoeft gelukkig niet elke week. In het begin vond ik de vachtverzorging van Milou wel een dingetje, maar ook dat zit inmiddels in het ritme. 

Het enige ‘lastige’ aan konijnen vind ik als je een paar dagen weg moet en de zorg aan de ander moet toevertrouwen, of als ze ziek zijn en je eigenlijk ook naar je werk moet...

Het fijne is dat je er wel bijna eindeloos veel extra tijd aan kunt besteden als je wilt, speeltjes maken, foto’s maken, gewoon lekker bij ze gaan zitten etc.

MAAR, dit is na 25 jaar konijnen te hebben en in die jaren veel geleerd te hebben. Ik vrees dat de meeste mensen die impulsief zon schatting konijntje mee nemen uit de winkel het danig zullen onderschatten. Want elke dag een hand brokken en eens per week een schoon hok is echt niet voldoende!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja inderdaad bij ziekte wordt het lastig, 3x per dag spuitje hier of daar, badderen, wonden schoonhouden, smeken of ze alsjeblieft eens wat eten en anders ook nog eens dwangvoederen meerdere keren per dag...Maar dat heb je met andere zieke dieren ook wel denk ik?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites