Spring naar bijdragen
Marleen Den Haan

Babykonijntje buiten het nest

Recommended Posts

Hoi hoi, ik heb geen onverwachts nestje, was verwacht. Mijn vriend had de konijnen allemaal bij elkaar staan ook de nog niet gecastreerde mannen, toen ik nog op vakantie was. Maar allebei de vrouwtjes hebben inmiddels een nestje. Ik zag een van de vrouwtjes de haren eruit trekken zag er heftig uit. Nu kwam ik net thuis en zag ik een konijntje erbuiten liggen toen ik ze ging voeren. Ik heb hem in mijn handen opgewarmd even, had nog een rond buikje, en toen terug gelegd in het nestje, ik zag dat deze wat verplaatst was uit de hoek vandaan. Alle konijntjes hadden nog een rond buikje, ik had gister namelijk een grondige nest controle gedaan en ze gewogen, helaas weegschaal leeg na twee konijntjes. Ik ging ze tellen en toen waren het er nog maar 4. Dus er was nog eentje weg. Ik weer beneden kijken, deze lag onder de trap in een ander soort kleiner nestje deze was een stuk warmer. Ook weer bij het nestje gelegd. Heeft iemand enig idee hoe dit komt? Andere nestje was intact. Ohja bij de nest controle gister kwam ik ook een ei tegen, ja geen grap een ei. Heel raar. 

Dankje wel

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In zomerperiodes komt het vaker voor dat nestjes niet heel erg zijn afgedekt. De buitentemperaturen zijn dan vaak al vrij hoog, waardoor dat niet zo nodig is. Een nestje dat bijv. in februari geboren word, heeft dat veel meer nodig. 

Laat de jongen zo veel mogelijk met rust, wegen is niet nodig. Het enige wat je op dit punt moet doen is in het begin een nestcontrole waarbij je eventuele dode konijntjes er uit haalt. Bij twijfel kun je dagelijks even spieken zonder al te veel te verstoren, maar zeker niet vaker. 

In bijna elk "zomaar"gefokt nestje konijnen zit wel een zwak konijntje dat sterft. Het kan zijn dat het konijntje dat apart lag zal afvallen. Was het konijntje wel even groot / gevoed? Kan het zijn dat het van de trap is gevallen? 

Het is niet aan te raden om nestjes te huisvesten in hokken met verdiepingen / trapopeningen. Daar vallen vaak jonge konijntjes in dood. Het is dus verstandig om de trapopening goed dicht te maken met een plankje, tot de jongen echt groter zijn en wel zichzelf kunnen redden als ze er af vallen. 

Het belangrijkste is dat de moeder rust, ruimte, voldoende voedsel en voldoende water heeft. Dat zorgt er voor dat ze in alle rust goed voor de jongen kan zorgen. Pas als de jongen oud genoeg zijn om zelfstandig het nest uit te komen, begint het tam maken. Tot dat punt, echt zorgen voor genoeg rust. 

Hier staat veel informatie over nestjes: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/Voortplanting/post/onverwacht-nestje/

Aangezien het een bewust gefokt nest is, en dus in strijd is met onze forumregels, krijgt dit topic een slotje. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Wie is hier

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .