Spring naar bijdragen
dongilles

Vloer in ren wat hebben jullie?

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ginger en Nugget lopen 24 uur per dag los rond maar liggen het liefst in hun ren. Omdat wij tegels hebben, hebben we daar een zeil ingelegd zodat ze meer grip hebben en niet op koude tegels hoeven te liggen.

het zijl is natuurlijk makkelijk op maat te snijden en ziet ook niet onaardig uit.

echter hebben ze nu ontdekt dat ze dit ook kunnen opeten en willen wij dit gaan vervangen.

ik denk dat ze een vloerkleed wel lekker zouden vinden om op te liggen maar lijkt mij een onmogelijke taak om schoon te houden. Daarnaast is het onmogelijk om natuurlijk op de goede maat te krijgen om het netjes in de ren te leggen.

iemand nog leuke tips?

image.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijnen zitten buiten, maar tapijt raad ik iedereen met dieren af. Simpel

weg omdat je het nooit zo mooi schoon krijgt als zeil, tegels, laminaat. Linoleum of kurk. In tapijt blijft altijd stof (huisstofmijt) en ander ongedierte zitten. Persoonlijk zou ik voor linoleum of zeil gaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had eerst linoleum, maar dat bleek ietwat glad. Ik heb nu fleece, maar daar wil ik denk ik weer vanaf stappen.

Voordelen:

- Leuke printjes

- De haren en hooi blijven vast zitten op het fleece (dwarrelen dus niet zo door je huis heen)

Nadelen:

- Dat wassen en neerleggen vind ik een gedoe.

- Ze graven het nog weleens weg, dan is het een hoopje.

- De haren en hooi blijven vast zitten op het fleece. 😞 Krijg je er bijna niet meer vanaf.

Ik wil nu linoleum of zeil wat niet zo glad is. Dongilles, ben je niet bang dat je plinten er aan gaan omdat de muur in je ren zo bloot is?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties!

@Rifca goeie tip van die posterstrips! die ga ik zeker proberen.

@Piku

De buns lopen 24 uur per dag door het hele huis, ze hebben wel een beetje aan de plinten geknaagd maar niets ernstigs.

Ze hebben veel te knagen omdat ik verschillende dingen heb gemaakt van onbehandeld hout (zoals de voer/plasbak) en daar geven ze echt de voorkeur aan. alleen dat zeil waren ze verder niet vanaf te houden.

Was gisterenavond toevallig nog bij de Kwantum en heb daar voor 17 euro tapijt gekocht (2 stukken).

Het zal lastig schoonmaken worden maar wat waren de buns blij. Zeker 2 uur lang liggen rennen en binkies gemaakt (https://www.reddit.com/r/Rabbits/comments/cakk0c/ginger_is_happy_with_new_carpet/). dus ik verwacht dat het vorige linoleum toch te glad voor ze was

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een ondergrond gemaakt van een houten plaat en daaroverheen ruw linoleum gelijmd, afgewerkt met metalen hoekprofielen en geen konijn die er aan knaagt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei dongilles:

Bedankt voor jullie reacties!

@Rifca goeie tip van die posterstrips! die ga ik zeker proberen.

@Piku

De buns lopen 24 uur per dag door het hele huis, ze hebben wel een beetje aan de plinten geknaagd maar niets ernstigs.

Ze hebben veel te knagen omdat ik verschillende dingen heb gemaakt van onbehandeld hout (zoals de voer/plasbak) en daar geven ze echt de voorkeur aan. alleen dat zeil waren ze verder niet vanaf te houden.

Was gisterenavond toevallig nog bij de Kwantum en heb daar voor 17 euro tapijt gekocht (2 stukken).

Het zal lastig schoonmaken worden maar wat waren de buns blij. Zeker 2 uur lang liggen rennen en binkies gemaakt (https://www.reddit.com/r/Rabbits/comments/cakk0c/ginger_is_happy_with_new_carpet/). dus ik verwacht dat het vorige linoleum toch te glad voor ze was

Die ervaring had ik ook. Op het fleece doen ze binkies en bunnyflops, op het linoleum wat ik had niet. Dus het moet wel echt heel stroef linoleum zijn dan denk ik...

Het fleece is bij mij na 1 tot 2 weken wel echt goor (stukjes hooi, veel vacht, vlekken van groentes waarmee gesleept is...), ik hoop dat je tapijt wat langer mooi blijft.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Evee:

Bij ikea hebben ze ook vloerkleden die vrij goedkoop zijn en je veel in konijnenrennen in huis voorbij ziet komen. Kost maar 10 euro. Zelf geen ervaring mee.

Deze bedoel ik:  https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60366812/

image.png

Ik heb precies deze vloerkleden (heb er 2 naast elkaar omdat ik het anders te klein vind) voor als Binky en Monky (tijdelijk) binnen zijn zoals 2 weken geleden met de warmte. Of ze goed schoon te maken zijn weet ik niet maar het viel me wel op dat je ze makkelijk kunt stofzuigen en ze zijn erg stevig.

Voorheen legde ik fleecekleedjes op de vloer maar dat is een drama. Valt sowieso niet te stofzuigen, hooguit buiten uitslaan maar dan nog bleef er allemaal hooi en haar in zitten.

Als ik permanent binnen konijnen zou hebben zou ik denk ik ook voor zeil gaan.

Wat ik me wel eens afvraag; ik zie vaak konijnen op laminaat en plavuizen lopen maar ik snap niet dat die niet uitglijden. Binky en Monky glijden alle kanten uit. Verschilt dit per konijn ofzo?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zit heel veel verschil tussen laminaat soorten. Sommigen zijn zoals parket, net spiegeltjes. Het mijne is ruwig en mat, beetje rustiek hout look moet het voorstellen of zo. Monster rent er rustig over heen maar vliegt soms nog uit de bocht of glijdt door, Muffin vertikt het om erop te lopen.

Jammer dat dat IKEA kleed de verkeerde afmeting heeft, ziet er wel goed uit verder om te proberen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Newby1981:

Wat ik me wel eens afvraag; ik zie vaak konijnen op laminaat en plavuizen lopen maar ik snap niet dat die niet uitglijden. Binky en Monky glijden alle kanten uit. Verschilt dit per konijn ofzo?

Wij hebben PVC in huis wat voor de bunnies ook behoorlijk glad is. De eerste keer dat ze hier op liepen leken ze allebei op Bambi op ijs, maar ze hebben zich eraan aangepast lijkt het wel. Ze rennen, maken binky's en glijden soms in hun enthousiasme wel eens uit, haha

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Evee:

Bij ikea hebben ze ook vloerkleden die vrij goedkoop zijn en je veel in konijnenrennen in huis voorbij ziet komen. Kost maar 10 euro. Zelf geen ervaring mee.

Deze bedoel ik:  https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60366812/

image.png

Ik had zon kleed gehaald voor m’n trio dat tijdelijk op de slaapkamer verbleef. Eigenlijk omdat Hazel uitgleed naast het bed, maar uiteindelijk hebben ze vooral gebruik gemaakt van het deel onder het bed 😉

Omdat het laagpolig is is het makkelijk schoon te maken en het heeft een soort rubber onderkant waardoor je laminaat niet direct verziekt is bij een ongelukje.

Minpuntje je dat het kleed erg snel pluizig wordt als je een beetje gravers en trekkers hebt zoals ik. 

Ik overweeg nu het kleed beneden te leggen omdat Whoopy volgens mij niet helemaal gelukkig is met het vinyl in hun verblijf.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wordt het kleed niet heel harig? En hoe doe je dat met afnemen/schoonmaken? Ik ben nog steeds benieuwd naar dit kleed haha.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gewoon stofzuigen. Ongelukjes met een doekje zo goed mogelijk schoon maken. En verder niet verwachten dat ie een leven lang mee gaat, voor die prijs kun je hem wel een keer vervangen (niet echt duurzaam helaas).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is geen hoogpolig kleed, je kan het prima stofzuigen. Het is zelfs te wassen met de hand (dan heb je wel een badkuip nodig, wil het er in passen 😉 ) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jullie hebben gelijk, ik denk dat ik toch een poging ga wagen ermee, kost ook bijna niks om te vervangen af en toe (haha 1 topic 2 mensen geholpen, dat is wèl duurzaam 😉 ).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben het onder onze bureaustoelen liggen om de vloer te beschermen haha, dus hier niet in gebruik voor de konijnen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oké hierbij een review van het Ibsted kleed van IKEA: Super fijn ding wat inderdaad makkelijk te stofzuigen is, maar is niet opgewassen tegen driftig schijnzwanger gewroet. 😅 Hij ziet er niet meer uit na 1 dagje schijnzwangerschap van een niet nader te noemen dame.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .