Ga naar inhoud

Plakkeutels


Hallo Hoi

Aanbevolen berichten

Hey foramensen, 

Mijn nijn legt ongeveer 1 a 2 keer per dag een plakkeutel. Ze is zindelijk, maar die plakkeutel kan je overal tegen komen. Hij ligt dan echt als een plakkaat op de grond, en als je hem weghaalt stinkt hij. Ze krijgt ook een vies achterwerk doordat ze vervolgens gewoon weer op de keutel gaat zitten. Voor de rest keutel ze wel gewoon normaal. Waf kan dit zijn, en vooral hoe verhelp ik dit? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Marjoleink:

Meestal wordt dat veroorzaakt door voeding. Kun je precies aangeven wat en hoeveel ze eet op een dag? En hoeveel weegt ze?

Ze weegt 2 kilo en eet tussen de 30 en 40 gram care+ konijnenvoer. Qua hooi is ze kieskeurig. Als het vers is en ze het lekker vind eet ze één ruif per dag maar soms ook niet meer dan 3 stengels. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Marjoleink:

Krijgt ze ook groente? Snoepjes?

Je zou iets kunnen minderen met het voer, dat is wat aan de vele kant. Mogelijk gaat ze dan ook meer hooi eten. Die van mij zijn ook zo kieskeurig. Wat kan helpen is een paar keer per dag vers hooi geven. 

Groente krijgt ze niet. Kan ze niet tegen. Ze krijgt soms wel zo'n knabbelstok. Maar volgend de dierenarts mogen we niet minderen met het voer. We moesten eigenlijk tussen 40 en 50 gram geven. Ze is een beetje dun. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit artikel staat veel uitleg over de verschillende keutels die konijnen kunnen hebben, misschien wel handig voor je:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/konijnenkeutels/

 

 

De knabbelstok zou ik weglaten. Verder vooral echt motiveren zo veel mogelijk hooi te eten. Dat is het beste voor de spijsvertering wat er is. Zorg ook dat ze voldoende water drinkt. Tussen de 30-40 gram is op zich een normale basishoeveelheid brok voor een konijn van 2 kg, dus dat zou je niet persee hoeven te wijzigen, zeker niet als de dierenarts het aanraad ivm ondergewicht. 

 

Is er al eens gekeken of het misschien wormen zouden kunnen zijn? Dat zou mager zijn + diarree ook verklaren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben vandaag naar de DA gegaan, en die zegt dat de knabbelstokken die wij hebben goed zijn. Vooral blijven geven, ze krijgt er namelijk niet ergere diarree van, en er zitten veel vezels en geen toegevoegde stoffen in. Verder had ze geen wormen. Het zijn schijnbaar haar blindedarmkeutels. Kunnen ze niks aan doen. We kunnen eventueel overstappen op Supreme Fibafirst of Rosewood Naturals Meadow Menu. Dus waarschijnlijk gaat ze wat eerder dood, omdat ze de voedingsstoffen uit haar blindedarmkeutels mist. Maar ik zou ze ook niet eten als ze er zo uit zien. Ze zijn ook niet wat ze horen te zijn, maar dat komt door het gebrek aan vezels en hooi. Maar daar kunnen we gewoon niks aan doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me erg sterk dat de DA nu al kan weten dat er niets aan de blindedarmkeutels te verbeteren/doen valt. Niets ten nadele van hem/haar, maar in de opleiding tot DA krijgt het konijn als "exoot" niet veel aandacht dus de kennis zal meestal (te) beperkt zijn. De link die Evee gepost heeft, is duidelijk en informatief. Doe er je voordeel mee en stel vooral vragen, want er zit een hele hoop kennis en ervaring op dit forum! 😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor de late reactie, in de knabbelstokken zitten granen die volgend de dierenarts niet slecht zijn, en gom. En die plakkeutels zijn geen keutels maar ook geen diaree, het is een soort zacht hoopje wat lichter dan haar normale keutels, en ze word er enorm vies van. Maar het komt gewoon omdat ze geen hooi eet. Maar we hebben alles geprobeerd, maar ze wil het gewoon niet eten. Ze zit alleen, en mijn moeder hoopt dat als er ooit een konijntje bij komt ze de keutels van de ander mee gaat eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry hoor, ik denk namelijk niet dat je dit wil horen: Maar daar klopt niets van.

 

Knabbelstokken zijn echt snoepgoed, niet goed en je konijn is beter af zonder. Er zijn "super slechte" en wat "minder slechte" varianten te koop, maar dan nog, het blijft ongezond snoepgoed, wat niet in de basisvoeding thuis hoort, zeker niet bij een konijn met problemen met de spijsvertering en ondergewicht: het blijft vergelijkbaar met als mens bij de Mcdonalds gaan eten. 

Het keutelverhaal klopt ook niet. Gezonde konijnen hebben 2 soorten keutels: de normale ronde konijnenkeutels, en de blindedarmkeutels, de trosjes, ronde keuteltjes die aan elkaar plakken, die in een soort glimmend, plakkerig hulsje zitten, die ze opeten (van zichzelf, niet van elkaar! En alleen op het moment dat ze uitgekeuteld worden, je hoort ze dus eigenlijk niet eens te zien!). Een konijn dat die keutels op lange termijn niet eet, komt op de lange termijn echt nodige voedingsstoffen te kort. Het is dus wel echt heel belangrijk dat dit opgelost word, en de basisoorzaak van dit soort problemen is de voeding niet goed op orde hebben. Vandaar dit advies:

 

 

Citaat

De knabbelstok zou ik weglaten. Verder vooral echt motiveren zo veel mogelijk hooi te eten. Dat is het beste voor de spijsvertering wat er is. Zorg ook dat ze voldoende water drinkt. Tussen de 30-40 gram is op zich een normale basishoeveelheid brok voor een konijn van 2 kg, dus dat zou je niet persee hoeven te wijzigen, zeker niet als de dierenarts het aanraad ivm ondergewicht. 

 

Hier staat uitleg over de keutels die je hoort te zien, en over foute keutels, en wat oorzaken van foute keutels kunnen zijn:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/konijnenkeutels/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al die tips voor hooi al gelezen en ze werken niet, en over die blinde darm keutels, het zijn wel blindedarmkeutels maar door problemen met de darmen is het eerder een gladde worst dan druiventros. Maar zoals ik al zei het ligt idd aan de voeding namelijk het hooi, maar daar kunnen we niks aan doen. De knabbelstokken zijn we nu al bijna een maand mee gestopt, ze heeft nog wel is eentje gehad maar dat was nog voor dit topic. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van de problemen van geen hooi eten is dat het konijn te weinig vezels binnen krijgt. Het is absoluut geen vervangen van hooi, maar wat je kan proberen om de ontlasting iets te verbeteren (als het geen bdks zijn) is het geven van FibaFirst brokjes. Dit is ‘normale’ voeding maar met extra veel vezels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .