Ga naar inhoud

Veilig hooi?


tam86

Aanbevolen berichten

Het is in ieder geval allemaal geen lupine. Lupine heeft langwerpige peulen, lijkt meer op platte harige bonen aan een takje.

 

Op de foto's staan volgens mij allemaal aren van gras & graansoorten die gewoon in hooi mogen zitten. 

 

Het laatste lijkt wel judaspenning. Voor zo ver ik weet is dat niet giftig, maar ook niet iets wat konijnen echt eten. Het is wel echt ook een weideplant, dus niet zo heel gek om tussen het hooi te vinden. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Op de foto's staan volgens mij allemaal aren van gras & graansoorten die gewoon in hooi mogen zitten.


Volgens mij ook. Geen idee of die laatste judaspenning is, die heeft normaal toch kleine zaadjes erin zitten en niet zo'n opvallende streep?

 

Ik ben me ook niet 100% zeker maar volgens mij zou het wel eens boerenkers (Thlaspi) of kruidkers (Lepidium) kunnen zijn.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Boerenkers is volgens mij meer hartvormig, niet zo rond als dit. Kruidkers zou het inderdaad ook wel kunnen zijn!  Het is altijd zo lastig om dit soort dingen in de droge vorm te herkennen vind ik! Maar lupine is het in ieder geval niet 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Op 3-7-2019 at 22:37 zei tam86:

Iemand een idee of deze veilig zijn?

image.jpg

 

Ik heb momenteel een zak Vitakraft alpenweide hooi waar ontzettend veel van de rechterplant op de foto in zit. Kan dat kwaad? Als ik de afbeeldingen op internet bekijk lijkt het me inderdaad ook kruidkers maar ik kan niks vinden over de veiligheid voor konijnen. Mogen ze er veel van hebben (want er zit echt veel tussen het hooi) of moet ik het eruit gaan plukken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam laatst toevallig tegen wat die rechter is, toen dacht ik nog even aan dit topic. Ik ben alweer vergeten hoe het heet, maar het kan geen kwaad. Hoeveel ze ervan mogen eten durf ik niet te zeggen. Het is in ieder geval iets dat vaker gezaaid wordt op velden die voor hooiproductie gebruikt worden, met name weidehooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .