Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
Baloubeer

Wat te doen ‘s nachts?

Recommended Posts

Hoi allemaal, 

Ik heb nog nooit eerder gekoppeld en ik ben een beetje zenuwachtig voor morgen, dan komt namelijk een konijntje logeren om te kijken of het klikt. 

Ik heb een paar vragen over het koppelen waar ik nergens informatie over kan vinden. 

Wat gebeurd er tijdens het koppelen zodra je zelf moet werken of gaat slapen? Haal je de konijntjes dan uit elkaar en komen ze pas weer bij elkaar als je er weer bij kunt zijn? Als er namelijk een gevecht komt ‘s nachts heb je er geen toezicht op. 

En mogen konijnen van verschillende groottes (en dus verschillende rassen) gekoppeld worden? Of is dit geen slim idee? 

Ik hoor het graag. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je laat ze in de nacht gewoon samen, je haalt ze dus niet uit elkaar. Koppelen doe je echt het best in één lange sessie. Koppelen is niet leuk om te zien, het is spannend, stressvol voor de konijnen.  De eerste keer zelf konijnen koppelen kan best eng zijn. Weet dat als het niet lukt, je het niet durft, er ook "koppelvakanties" bestaan, dat je de koppeling dus uitbesteed aan iemand met meer ervaring.

Begin de koppeling als het even kan in de ochtend. Richt een neutraal terrein in. In eerste instantie zet je daar niet veel in. Zorg dat je die hele dag in ieder geval de tijd hebt. Het eerste uur blijf je er bij, maar als ze dat goed doorkomen kun je andere dingen doen en af en toe gaan kijken. Bemoeienis kan ook stress veroorzaken en de koppeling beïnvloeden, ze zullen tijdens de koppeling echt samen moeten bepalen of het klikt en zo ja wie waar staat. De grootste kans dat het mis loopt, is als ze net samen zitten. In het eerste uur zie je dus eigenlijk al of een koppeling kans van slagen heeft of niet. Zo niet haal je ze uit elkaar en is het geen match. Gaat het wel, dan blijf je doorgaan met deze koppeling. Als de ergste drukte voorbij is zet je er water, hooi en eventueel nog ander voedsel in en wat semi-schuilplekjes.

Als je ze in de ochtend samenzet, dan zitten ze dus al bijna de hele dag samen als het goed gaat, voor je de nacht in gaat. Je laat ze dan gewoon de hele nacht samen. En ja dat is spannend. De kans dat ze dan opeens nog gaan vechten is niet groot, als het overdag gewoon goed gaat. Je ziet natuurlijk wel gewoon koppelgedrag, jagen, plukjes haar uit trekken, rijden, wegrennen van elkaar / elkaar achter na zitten. Maar dat hoort bij een koppeling. Zorg dat er beschutte plekjes zijn in de nacht, maar ook geen verstopplekjes waar ze klem / in het nauw kunnen zitten. Denk bijvoorbeeld aan een afdakje / krukje waar ze onder kunnen zitten en/of een huisje met meerdere uitgangen. Ik zorg altijd wel dat elk konijn die eerste nacht een eigen plekje heeft. Mijn ervaring is dat als je in de ochtend wakker bent en als eerste natuurlijk bij de konijnen gaat kijken, de koppeling zichtbaar vooruit is gegaan 🙂 .

Ja, konijnen van alle maten / rassen kunnen gekoppeld worden, mits de karakters matchen. Formaat maakt niet uit. Je kan de kleinste dwerg aan de grootste reus koppelen, als het klikt, dan klikt het.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Let trouwens ook op de temperatuur, koppelen bij temperaturen boven de 25 graden is niet aan te raden. Koppel dus op een koele dag 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi allemaal, heel erg bedankt voor de tips! Ik heb vandaag mijn dwergje met een hangoor gekoppeld (gecastreerd rammetje met een voedster) Het ging erg goed en ik hoop dat het nu ook zo blijft. Ik vond het erg spannend maar ben enorm blij dat ik het wel gedaan heb. In het begin zag ik inderdaad typisch gedrag; haar plukken en op elkaar zitten. Nu zitten ze telkens naast elkaar en ruiken ze aan elkaars neusje. Ik hoop dus echt dat het zo rustig mag blijven en dat dit een geslaagd koppeltje is! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites