Ga naar inhoud

problemen na sterilisatie


BunnyLovin

Aanbevolen berichten

twee dagen geleden is mijn voedster gesteriliseerd. Na een aantal problemen met eten na de narcose gaat het nu opzich wel weer goed, langzaamaan eet ze wat meer. 

Omdat ze natuurlijk moest bijkomen van de operatie heb ik haar in een apart hok gezet, zodat ze even zonder mijn rammelaar (gecastreerd) rustig kon bijkomen (en zodat ik dr keutels en eetgedrag beter in de gaten kan houden).

Het hok staat gewoon in de grote ren, en de rammelaar zit los in de ren. ze kunnen elkaar dus wel steeds zien en ruiken. 

Ze hebben elkaar op de dag van sterilisatie een hele dag niet gezien, en in de avond was ze weer thuis en heb ik haar apart in het hok gezet. 

 

Nou is het probleem dat zodra ik ze bij elkaar weer zet, dat hij dan keihard achter haar aan gaat rennen en er plukjes haar rondvliegen. Op het moment dat ik het echt te heftig vind worden ben ik tussenbeiden gekomen, om ergere wonden te voorkomen. 

het voedstertje is natuurlijk nog niet helemaal hersteld en genezen, maar het liefst heb ik ze weer zo snel mogelijk bij elkaar in de ren met het hok gewoon open (zoals voorheen goed ging). 

Ze zijn nu in totaal ongeveer 5 weken bij elkaar, en het is voor deze sterilisatie eigenlijk steeds goed gegaan na de koppelfase, en nu hebben ze ineens echt een soort ruzie...

 

heeft iemand tips of ervaring met dit soort gedrag? 

 

XXX

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je voedster ruikt natuurlijk ineens anders en vertoont ander gedrag, voelt zich zwakker dan normaal. Dit kan ervoor zorgen dat de rangorde opnieuw bepaald moet worden, zeker wanneer ze nog maar zo kort bij elkaar zaten, vijf weken. 

Wat ik nu zou doen is ze nu tijdelijk uit elkaar houden, dat ze elkaar niet kunnen zien zodat de voedster goed kan genezen. Sowieso is de extra onrust vandaag niet handig voor ze met het oog op de hoge temperatuur! 

 

Het gedrag met keihard achter elkaar aanrennen hoort wel een beetje bij koppelen, soms zie je inderdaad ook plukken haar in het rond vliegen. Hoe ging de koppeling toen je ze voor het eerst ging koppelen? 

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen/ hier staat veel handige info, maar misschien kan je (wanneer ze genezen is en de temperaturen weer een beetje normaal zijn) dit topic gebruiken voor tips tijdens de koppeling 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De koppeling toen ze net bij elkaar waren ging opzich best aardig, alleen had zij toen veel meer de overhand. Ze was erg dominant, en dat was voor mij een van de redenen om toen ook te kiezen voor sterilisatie, omdat ze door de hormonen wat onrustig bleef en beetje stress had af en toe. 

Ik moet er wel bij zeggen dat ze tijdens de afgelopen 5 weken wel nog veel bij elkaar gereden hebben, dus misschien was de rangorde sowieso nog een beetje onduidelijk? 

 

Ik hou ze trouwens vandaag met deze temperatuur zeker uit elkaar hoor! En als ik er niet bij ben mogen ze ook niet naar elkaar toe😊 (voor nu dan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou echt langer wachten. Na twee dagen is je voedster alles behalve hersteld. En zeker bij een pril koppel, verstoort dat de rangorde die er voor de ingreep was. En die is in 5 weken ook nog niet heel erg stabiel.  

 

Ik zou haar echt even een dag of 14 apart houden. Als split-cage goed gaat kan dat wel op die manier. Als er onrust en territoriaal gedrag te zien is bij het split-cage houden dan zou ik ze wel echt apart zetten van elkaar, even uit zicht ook. 

En pas na die periode koppelen, dus als ze voedster even een week of 2 heeft gehad om te herstellen van de ingreep.  Dan zou ik de koppeling op dat moment even starten op neutraal terrein, voor je ze weer terug in het uiteindelijke verblijf zet. Als het goed is, gaat het dan beter. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb precies hetzelfde gehad. Vrouw was dominant daarom laten castreren. Na ruim een week los van elkaar te hebben gezeten, had de man de ren als zijn territorium beschouwd en vloog mijn voedster aan. Ik heb toen heel veel schuilplaatsen (krukje, kartonnen doos etc) in de ren gezet, zodat ze elkaar niet altijd zagen en als hij wel achter haar rende, was dit snel gestopt vanwege alle obstakels. Het was een dag afzien, maar daarna waren ze de beste vrienden. Overigens is nu mijn voedster weer de baas.

 

wacht idd wel even met koppelen tot de warmte voorbij is en gun haar wat meer tijd om te herstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dan wacht ik het nog eventjes af.

Ze is nu ook nog niet zo actief, dus ik hou haar voorlopig eventjes in het hok en hem in de ren. Als ik er bij ben mag ze los maar dan niet bij hem. 

Ze helemaal weg van elkaar zetten gaat lastig bij mij ben ik bang...

 

ik ga het in ieder geval zo nog eventjes aankijken! En inderdaad daarna weer kijken hoe ze het doen met koppelen weer.

 

Bedankt voor de tips/ervaringen 👍🏼

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je haar niet tijdelijk in een andere kamer zetten, bijvoorbeeld in een panelenren in je slaapkamer?

Als je ze split-cage houdt en je merkt dat ze gefrustreerd raken omdat ze niet bij elkaar kunnen komen, dan is het echt wel verstandig om ze uit elkaar te halen. Anders gaan ze tijdens de herkoppeling hun frustraties op elkaar afreageren en begin je dus al op achterstand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met marjolein eens. Als ze echt veel op elkaar reageren dan krijg je dat ze bij elkaar willen om rangorde te bepalen / elkaar te verjagen. Als ze niet bij elkaar kunnen bouwen ze frustraties op. Als je ze dan straks wel samen zet heb je kans dat het in 1x er uit komt, en het echt flink ruzie is met gewonden en dan zit je ook met twee konijnen die niet meer samen kunnen. 

 

Twee weken op kleiner leefgebied is dan even een prijs die ze moeten betalen, maar ik zou ze echt apart houden van elkaar deze periode. Anders heb je een redelijke kans dat ze straks niet meer samen gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ideale situatie in dit soort gevallen is om ze op goede voet uit elkaar te halen, ze echt uit elkaar te houden tijdens het herstel. Ze dus geen negatieve ervaringen met elkaar te laten hebben in die periode. En dan na het herstel terugkoppelen op neutraal terrein zonder dat er frustraties zijn opgebouwd naar elkaar. Dan hebben ze nog zo veel mogelijk de goede relatie die ze hadden met elkaar voor de ingreep in hun geheugen zitten, en is de kans het grootst dat ze elkaar weer vrij snel leuk vinden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze ook zo’n 2 weken helemaal uit elkaar halen,  zodat ze elkaar niet kunnen zien. Je voedster moet eerst goed herstellen, het koppelen is nu niet goed voor haar.

 

Daarna raad ik je aan om ze op voor beide konijnen onbekend terrein samen te zetten voor een aantal dagen. Je ram ziet de ren nu namelijk als zijn terrein, en dat is niet handig bij een koppeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm ja dat snap ik... ik ga eens kijken wat ik kan doen.. 

het is bij mij lastig aangezien ik nog gewoon thuis bij mijn ouders woon en de konijnen al op mijn kamer staan.  

En beneden gaat niet echt vanwege de hond. 

Ik ga straks eens goed kijken wat ik hier aan kan doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: 

voedstertje staat nu even op een andere kamer. Er is daar niet heel veel ruimte dus qua loslopen en de ren plaatsen moet ik nog even goed puzzelen (is slaapkamer van zusje).

het rammetje zit nog in de ren. Ik ga nu eens aankijken hoe het allemaal gaat.

 

ik hoop vooral echt dat ze straks weer maatjes worden.... 

 

bedankt allemaal voor de hulp

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Update: 

Voedster is nu 2 weken geleden gesterliseerd en ik heb ze ook 2 weken apart van elkaar gehouden. 

2 uurtjes geleden zijn we weer begonnen met de koppeling. beneden op neutraal terrein een ren neergezet, en ze daar samen in gezet. 

 

Voedster lijkt nu even niks van rammetje te moeten hebben, ze rent voor hem weg. 

In het begin zat hij echt nog wel achter haar aan en was het niet altijd even vriendelijk, maar het lijkt erop dat ze elkaar nu een beetje ruimte geven. 

ze zitten nu weer in de ren met hok zoals vroeger (alles schoongemaakt etc). 

enige wat ik nu zie gebeuren is dat de voedster gewoon echt uit ram zijn buurt wil blijven. Ik heb wel hoop dat ze weer een beetje bijtrekt en dat ze binnenkort weer lief bij elkaar liggen

 

verdere tips/opmerkingen altijd welkom natuurlijk! 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .