Spring naar bijdragen
Rifca

Statistiek van konijnen formaat. Zijn de meeste konijnen klein?

Recommended Posts

4 uur geleden zei Rifca:

Ik heb een “dwerg” van bijna 2 kilo gehad. Was een ras dier (minirex vader en moeder). Er is schijnbaar een “dwerg-gen” wat kan missen en tja dan krijg je dus iets wat dwerg heet maar dat eigenlijk niet is. Misschien dat dit bij jouw dwerg ook het geval is.

Nou ja vanuit biologisch perspectief zijn dat nep dwergen; als je het allel niet hebt ben je geen dwerg.

Maar er zijn zat nep dwergen die het allel niet hebben maar wel (bijna) net zo klein zijn. De voedsters zijn vooral handig, dat worden Big Ugly Does (BUDs) genoemd en ze worden graag gebruikt voor het fokken omdat 2 dwergen samen fokken tot veel echte dwergen maar ook peanuts (dwergjes met niet 1 maar 2 dwerg allelen die sterven binnen enkele dagen) leidt. Het kruisen van een BUD met een dwerg leidt tot echte en nepdwerg nakomelingen maar geen peanuts, dus is ethisch wat vriendelijker.

Muffin is 2,7 kilo maar ze was over de 3 toen ik haar kreeg en Monster is 2,4 kilo. Monster is al aan de grote kant voor mijn referentiekader; mijn vorige nijntjes waren allemaal 1,7-2 kilo. En Muffin is dus helemaal groot vergeleken met ukkies van 2 kilo haha. Helemaal omdat ze ook een volle/gespierde bouw heeft met van die dikke pootjes. Ik dacht (en vind nog steeds) ook dat ze een middelmaat was en al mijn bezoekers vinden haar altijd een flinkert. Het is maar net wat je gewend bent om je heen. Bij ons in de dierenwinkel lopen 2 Franse Reuzen los, altijd als ik daar kom denk ik "oh nee Muffin is toch wel een ukje haha", maar je ziet die zo weinig dat wat forsere kleintjes al snel groot lijken.

Ik had het ook met paarden. Ik reed altijd op ponies en vond E-ponies al flink (de grootste klasse van ponies). Toen ik overstapte naar een manege met paarden was het toch wel even slikken haha. Nu vind ik alles onder de 1,70 ukkies (zelfs paarden) terwijl dat echt een flink formaat paard is. Ik vergeet dat altijd als ik mensen die ik meebreng wil laten helpen poetsen, die staan dan altijd met grote ogen bij de ingang van de box van "goh, wat een joekel...".

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites