Spring naar bijdragen
Rifca

Statistiek van konijnen formaat. Zijn de meeste konijnen klein?

Recommended Posts

EDIT: Naar aanleiding van onderstaande post en reactie een levendige discussie over of het merendeel van de konijnen kleinformaat is.

Ik denk dat er daar toch het meeste van in de achtertuintjes rond huppelen 😉 

bewerkt door Rifca
introductie toegevoegd

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Rifca:

Ik denk dat er daar toch het meeste van in de achtertuintjes rond huppelen 😉 

Toevallig heb ik gisteren voor het jaarverslag gekeken wat de formaten zijn van de in de opvang binnengekomen konijnen vorig jaar. 44,1% dwerg, 51% klein, 2,9% middelgroot en 2% groot. Die categorieën zijn overgenomen van het KLN, dwerg is tot 2 kg, klein 2-3 kg, middelgroot 3 - 4,5 en groot 4,5 en zwaarder. Ik wil niet beweren dat het een volledig representatieve afspiegeling is van konijnen in Nederland maar het is in elk geval een indicatie dat je gelijk hebt 😛

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had me vooral gebaseerd op de n=7 in m’n eigen achtertuin En in het verleden behaalde resultaten en observaties 🤪

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hahaha nou dat is dan een representatieve steekproef 😉 mijn n=858 (alle sinds 2012 opgevangen konijnen) is 47,5% dwerg, 40,6% klein, 7,2% middelgroot en 4,2% groot.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn populatie (n=4) onderschrijft de stelling: 75% dwerg, 25% middelgroot.

Ik vind 2-3 kilo trouwens niet klein, maar dat is misschien omdat ik drie konijntjes van iets meer dan een kilo heb. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja zo benoemd het KLN het. Ik vind het op zich wel passend, want een konijn van 2,5 kg bijvoorbeeld is bepaald niet groot te noemen, alleen voor veel mensen is het raar dat er 'onder' klein nog iets zit. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dollie:

Hahaha nou dat is dan een representatieve steekproef 😉 mijn n=858 (alle sinds 2012 opgevangen konijnen) is 47,5% dwerg, 40,6% klein, 7,2% middelgroot en 4,2% groot.

Jouw n is wellicht iets betrouwbaarder. Nu alleen nog de vraag of je sample willekeurig (en dus representatief voor de populatie) is 😉 

Gezien het allemaal afgestane konijntjes zijn is er toch een selectie bias. 

Dus we moeten de vraag beantwoorden of er een relatie is tussen formaat en ‘kans’ om gedumpt te worden. 🤓

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Rifca:

Jouw n is wellicht iets betrouwbaarder. Nu alleen nog de vraag of je sample willekeurig (en dus representatief voor de populatie) is 😉 

Gezien het allemaal afgestane konijntjes zijn is er toch een selectie bias. 

Dus we moeten de vraag beantwoorden of er een relatie is tussen formaat en ‘kans’ om gedumpt te worden. 🤓

Dit vind ik dus oprecht een heel interessant vraagstuk hè. Daarom (onder andere) hou ik deze gegevens ook bij. Daarnaast hou ik ook bij of het konijn hangoren heeft (omdat ik benieuwd ben of die sneller herplaatst worden), of het konijn een raskonijn is, en hoe oud het konijn is. 42,9% van die konijnen is afgestaan, 29,5% is gevonden. Ooit als ik tijd heb wil ik hier serieus voor gaan zitten. Eigenlijk zou je dingen nog veel gedetailleerder bij moeten houden om ook op andere gebieden interessante dingen te kunnen observeren maar dan gaat de papierwinkel wel heel extreme vormen aannemen, dat was teveel werk. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk zou je een standaard webforumlier moeten hebben waarbij je voor elk konijn (door elke opvang) bij opname formaat, ras, oor stand, (oog) kleur, leeftijd etc. ingevult. Dan heb je binnen notime een behoorlijke database.

Een formulier invullen valt qua moeite denk ik wel mee (zei ik heel makkelijk pratend want ik hoef het niet te doen). Het opzetten van zoiets, met bijbehorende berekeningen, is wat meer werk maar wel te doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb deze discussie even afgesplits naar een eigen topic want volgens mij heeft dit niet zo veel meer met de webwinkel te maken 😁

@Dollie @Marjoleink Dat wordt voor alle bb-ers ook invulen dan maar! 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Rifca:

Eigenlijk zou je een standaard webforumlier moeten hebben waarbij je voor elk konijn (door elke opvang) bij opname formaat, ras, oor stand, (oog) kleur, leeftijd etc. ingevult. Dan heb je binnen notime een behoorlijke database.

Een formulier invullen valt qua moeite denk ik wel mee (zei ik heel makkelijk pratend want ik hoef het niet te doen). Het opzetten van zoiets, met bijbehorende berekeningen, is wat meer werk maar wel te doen.

Gaat nooit werken zoiets, klinkt als weinig werk maar iemand die niet onze fascinatie voor statistiek heeft en tientallen tot honderden konijnen moet verzorgen heeft hier geen zin in 😛 ik merk dat het met eenmalige enquêtes al moeizaam gaat om overal respons vandaan te krijgen. En lang niet iedereen ziet de relevantie in van dingen bij houden, in het algemeen gezien al voor hun eigen administratie, laat staan voor één of ander algemeen nut waar ze wellicht hun twijfels bij hebben. Overigens helemaal niks ten nadele van opvangen/mensen die daar geen zin in hebben, snap het best. Ik werk nu zelf (namens de dierenartsenpraktijk waar ik werk) mee aan een onderzoek naar postoperatieve anorexie en ileus bij konijnen en moet daarvoor na elk konijn dat gecastreerd/gesteriliseerd is een vragenlijstje invullen. Zijn ongeveer tien vragen en ik vind het echt belangrijk én interessant maar wat een stom klusje 😛 

En probleem met de algehele konijnenpopulatie is dat het daar ook heel lastig is om een representatief sample te krijgen, want als BBers het invullen en mensen die actief zijn op Facebookpagina's/groepen over konijnen dan is dat met name een afspiegeling van mensen die een bovengemiddelde interesse in hebben en waarschijnlijk ook bovengemiddeld goed voor hun konijnen zorgen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De eerste keer dat ik die categorie-indeling las was ik ook verbaasd dat 2-3 kg ingedeeld was als ‘klein’. De meeste van mijn konijnen waren tussen de 2 en 2,5 kg en vielen dus in de categorie ‘klein’. Ik verwachtte dat ze binnen een categorie zoiets als ‘gemiddeld’ zouden vallen. En dan zeggen mensen wel eens tegen me dat ik best grote konijnen heb (nee, ze zijn klein 😂). Nou moet ik zeggen dat ik wel een aantal pluizebollen heb gehad, dus die oogden wat groter. Maar als ik de percentages van Dollie zie klopt het ergens wel aardig dat ze gemiddeld gezien wat groter zijn dan standaard.

Wat me bij de benaming van de indeling altijd een beetje tegen staat is dat het van ‘klein’ direct naar ‘middelgroot’ gaat. Dat klopt voor mijn gevoel niet. Er zou dan iets van ‘midden’ of zo tussen moeten zitten. Maar dat terzijde.

Ik vind dat het gewicht van een konijn over het algemeen wel een goede indicatie van hoe groot een konijn dan is (als je daarbij ook een klein beetje weet hoe de bouw is). Soms is uit van een foto van een opvangkonijn lastig op te maken hoe groot het konijn is. Als er dan het gewicht bij staat dan krijg je wel een aardig beeld. 

Ik vind het ook wel interessant. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Lienappelsien:

De eerste keer dat ik die categorie-indeling las was ik ook verbaasd dat 2-3 kg ingedeeld was als ‘klein’. De meeste van mijn konijnen waren tussen de 2 en 2,5 kg en vielen dus in de categorie ‘klein’. Ik verwachtte dat ze binnen een categorie zoiets als ‘gemiddeld’ zouden vallen. En dan zeggen mensen wel eens tegen me dat ik best grote konijnen heb (nee, ze zijn klein 😂). Nou moet ik zeggen dat ik wel een aantal pluizebollen heb gehad, dus die oogden wat groter. Maar als ik de percentages van Dollie zie klopt het ergens wel aardig dat ze gemiddeld gezien wat groter zijn dan standaard.

Wat me bij de benaming van de indeling altijd een beetje tegen staat is dat het van ‘klein’ direct naar ‘middelgroot’ gaat. Dat klopt voor mijn gevoel niet. Er zou dan iets van ‘midden’ of zo tussen moeten zitten. Maar dat terzijde.

Ik vind dat het gewicht van een konijn over het algemeen wel een goede indicatie van hoe groot een konijn dan is (als je daarbij ook een klein beetje weet hoe de bouw is). Soms is uit van een foto van een opvangkonijn lastig op te maken hoe groot het konijn is. Als er dan het gewicht bij staat dan krijg je wel een aardig beeld. 

Ik vind het ook wel interessant. 

Daarom heb ik die formaataanduidingen ook bij staan inderdaad. Hoewel dat heel veel mensen nog niks zegt hoor, of ze lezen niet. (Uiteraard staat bovenaan de pagina vermeld welk gewicht bij welke categorie hoort want ik snap dat niet iedereen dat weet.) Overigens denken heel veel mensen dat hun konijn van 2,5 kg een middelgroot konijn is. Maar als ze hier dan een daadwerkelijk middelgroot konjn zien denken ze weer dat dat een grote is 😉 en als er dan toevallig ook nog een écht groot konijn zit dan zijn ze zwaar onder de indruk 😂 heb nu twee rode nieuwzeelanders die 3300 en 3200 gram ongeveer wegen en mensen vinden dat al behoorlijke konijnen. 

Ik denk dat het gros van de konijnen tussen de 1800 en 2200 gram zit. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

We zullen een petitie starten om het te laten veranderen 😉 ik vind dwerg en reus wel een mooie, dat benadrukt enigszins de absurditeit van beide formaten 😛 

Overigens houdt MSD Animal Health weer wat anders aan, namelijk:
Reuzenrassen: > 5 kg
Gemiddelde rassen: tussen 2,5 en 5,5 kg
Kleine rassen: tussen 1,5 en 3,75 kg
Dwergrassen: tussen 0,8 en 2 kg

Die benamingen zijn wel duidelijker (hoewel het gebruik van het woord rassen weer suggereert dat het niet geldt voor rasloze konijnen) maar de overlap in categorieën vind ik dan weer onhandig. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bestaan er geen konijnen onder de 0,8kg?

5 uur geleden zei Dollie:

Gaat nooit werken zoiets, klinkt als weinig werk maar iemand die niet onze fascinatie voor statistiek heeft en tientallen tot honderden konijnen moet verzorgen heeft hier geen zin in 😛 ik merk dat het met eenmalige enquêtes al moeizaam gaat om overal respons vandaan te krijgen. En lang niet iedereen ziet de relevantie in van dingen bij houden, in het algemeen gezien al voor hun eigen administratie, laat staan voor één of ander algemeen nut waar ze wellicht hun twijfels bij hebben. Overigens helemaal niks ten nadele van opvangen/mensen die daar geen zin in hebben, snap het best. Ik werk nu zelf (namens de dierenartsenpraktijk waar ik werk) mee aan een onderzoek naar postoperatieve anorexie en ileus bij konijnen en moet daarvoor na elk konijn dat gecastreerd/gesteriliseerd is een vragenlijstje invullen. Zijn ongeveer tien vragen en ik vind het echt belangrijk én interessant maar wat een stom klusje 😛 

En probleem met de algehele konijnenpopulatie is dat het daar ook heel lastig is om een representatief sample te krijgen, want als BBers het invullen en mensen die actief zijn op Facebookpagina's/groepen over konijnen dan is dat met name een afspiegeling van mensen die een bovengemiddelde interesse in hebben en waarschijnlijk ook bovengemiddeld goed voor hun konijnen zorgen. 

Alle twee valide punten die ik ook wel had verwacht (vandaar de makkelijk praten disclaimer). Het was meer als grapje bedoeld, al zou het natuurlijk stiekem wel geweldig zijn als  iets van die strekking toch op een of andere manier van de grond zou komen. 

En dus nog een vraag: heeft de mate van interesse van het baasje van konijnen invloed op welk formaat konijnen gehouden worden.

*probeert een manier te vinden hoe dit aan de baas verkocht kan worden als mens-robot interactie onderzoek* 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Dollie:

We zullen een petitie starten om het te laten veranderen 😉 ik vind dwerg en reus wel een mooie, dat benadrukt enigszins de absurditeit van beide formaten 😛 

Haha laten we inderdaad een petitie starten 🤣

52 minuten geleden zei Dollie:

Overigens houdt MSD Animal Health weer wat anders aan, namelijk:
Reuzenrassen: > 5 kg
Gemiddelde rassen: tussen 2,5 en 5,5 kg
Kleine rassen: tussen 1,5 en 3,75 kg
Dwergrassen: tussen 0,8 en 2 kg

Die benamingen zijn wel duidelijker (hoewel het gebruik van het woord rassen weer suggereert dat het niet geldt voor rasloze konijnen) maar de overlap in categorieën vind ik dan weer onhandig. 

Mee eens.

27 minuten geleden zei Rifca:

Alle twee valide punten die ik ook wel verwacht (vandaar de makkelijk praten disclaimer). En dus nog een vraag: heeft de mate van interesse van het baasje in konijnen invloed welk formaat konijnen gehouden worden. 

Het was meer als grapje bedoeld, al zou het natuurlijk stiekem wel geweldig zijn als  iets van die strekking toch op een of andere manier van de grond zou komen. 

*probeert een manier te vinden hoe dit aan de baas verkocht kan worden als mens-robot interactie onderzoek* 

Ik zou wel verwachten dat mensen met een bovengemiddelde interesse in het welzijn van konijnen niet voor de extremen als het formaat van de zogenaamde Duitse Reuzen zouden kiezen, of voor het formaat oor van Engelse Hangoren. Maar ik denk dat het het verband met het formaat konijn verder wel ophoudt. Maar misschien spiegel ik het teveel op mezelf. 

Verder is het natuurlijk heel lastig te bepalen wat je onder de mate van interesse in konijnen laat vallen. Veel fokkers zullen een hoge interesse in konijnen hebben, maar meestal niet op de manier die wij graag zien... Ik had het hierboven gespecificeerd  in de mate van interesse in het welzijn van konijnen. Maar ook dat is lastig te bepalen. Zo zijn er mensen die hun konijn(en) heel veel ruimte geven, maar nooit naar een dierenarts zullen gaan. Er zijn mensen die qua medische gezondheid heel goed voor hun konijnen zorgen en daar interesse in hebben, maar hun konijn(en) in een kooi houden. Mensen die een konijn heel veel ruimte geven en medisch goed verzorgen, maar het echt niet nodig vinden om hem een maatje te geven, enz, enz.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik denk dat er best een grote groep is die heel erg dol is op konijnen maar niet op de manier waarop wij dat zijn. Fokkers zijn daar een voorbeeld van. Maar ik zie soms ook wel van die 'instagram hits' voorbij komen waarbij ik het idee heb dat hun baasje ze werkelijk aanbidt maar wel keuzes maakt waarvan ik denk hmmmmmmmm.. Maar hoewel zij anders voor hun konijnen zorgen dan ik, is het ook niet vergelijkbaar met hoe het de gemiddelde impulsaankoop vergaat (dan heb ik het over Knabbel en Babbel die ergens in de brandende zon in een vergeten hoekje in de tuin staan met een bak gemengd voer). 

1 uur geleden zei Rifca:

Bestaan er geen konijnen onder de 0,8kg?

Alle twee valide punten die ik ook wel had verwacht (vandaar de makkelijk praten disclaimer). Het was meer als grapje bedoeld, al zou het natuurlijk stiekem wel geweldig zijn als  iets van die strekking toch op een of andere manier van de grond zou komen. 

En dus nog een vraag: heeft de mate van interesse van het baasje van konijnen invloed op welk formaat konijnen gehouden worden.

Gezonde, volwassen konijnen lichter dan 0,8 kg heb ik volgens mij nog nooit gezien. Lichter dan 1 kg zie je al niet zo heel veel. 

Ik vind het dus allemaal wel oprecht jammer dat het heel lastig is om zoiets op te zetten want ik vind het mega interessant en ook belangrijk. Helaas ook naar het verkeerde vakgebied geswitcht om er iets mee te kunnen 😂 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Lienappelsien:

Ik zou wel verwachten dat mensen met een bovengemiddelde interesse in het welzijn van konijnen niet voor de extremen als het formaat van de zogenaamde Duitse Reuzen zouden kiezen, of voor het formaat oor van Engelse Hangoren. Maar ik denk dat het het verband met het formaat konijn verder wel ophoudt. Maar misschien spiegel ik het teveel op mezelf. 

Haha ongeveer dit bedacht ik me net in de auto ook.

En ook dat de konijnen die je houdt niet per se representatief zijn voor wat je als liefhebber zou kiezen. Ik kijk hier nu uit op een pooltje en een langharig monster, rassen die ze wat mij betreft echt niet hoeven te fokken 😕 Maar ze zaten nu eenmaal in de opvang te wachten op een fijn thuis (en ik zou deze individutjes nu natuurlijk niet meer willen missen 😁)

interesse is idd niet de goede woordkeus. Welzijn is al beter maar je hebt gelijk. Interesse in welzijn hebben betekend nog niet dat je de juiste afwegingen maakt. (Even aannemende dat we een objectief juist kunnen vaststellen.)

@Dollie instagram.. ik verbaas me zo vaak over wat mensen met hun konijn uitspoken terwijl ze echt wel om het beestje lijken te geven. Gebrek aan kennis? Betweterig? Ik kan er met m’n hoofd echt niet bij.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier meest middelgroot. Dat vind ik zelf het leukste formaat. In de opvangen zitten ze wat minder vaak, dus wat minder keus.

Mijn huidige konijnen zijn 3,5 en 4,5 kilo (hoewel Lien daar soms iets overheen zit en dan dus groot is). Ook Hubbel's eerste dame Diva was middelgroot. Tijdens mijn eerste konijnenperiode heb ik ook 4 middelgrote konijnen gehad van ruim 3 kilo.

Verder 3 grote konijnen (tussen 4,5 en 5,5 kilo) in de afgelopen jaren en 1 kleine (een erg groot uitgevallen pooltje) 😂, lang geleden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Bammyflurry een pooltje van 2 kilo? Mijn pooltje heeft -vanwegen kleur en gewicht- de bijnaam ‘paksuiker’. Jou pooltje was dus twee keer zo groot?! 

Weet je zeker dat het geen siameese tweeling was 🤣

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Rifca, is een gok hoor, hoeveel hij woog. Maar ik heb nu 2 pleegkonijntjes die tussen de anderhalve en 2 kilo wegen, en hij was volgens mij wat groter. Wit met rode oogjes, en hele kleine oortjes, maar met een vrij groot lijf voor een dwerg. Een super lieve ram. Maar misschien ook nog wel net geen 2 kilo hoor! Op foto's lijkt hij ook vrij groot. Is al ruim 30 jaar geleden...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Snuffieted:

Een van mijn konijnen is een dwerg . 

De konijnen van mijn vriendinnen zijn ook dwergen maar die zijn veel kleiner dus denk ik dat ze wat te groot is 😂

Ik heb een “dwerg” van bijna 2 kilo gehad. Was een ras dier (minirex vader en moeder). Er is schijnbaar een “dwerg-gen” wat kan missen en tja dan krijg je dus iets wat dwerg heet maar dat eigenlijk niet is. Misschien dat dit bij jouw dwerg ook het geval is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites