Ga naar inhoud

Jong konijntje drinkt niet


Bibi1983

Aanbevolen berichten

Heb een konijntje van 6 weken sinds gisteren,ze eet super maar drinkt helemaal niet.heb een bakje neergezet met water en een drinkfles. Heb de dierenwinkel gebeld en die zeiden dat ze daar uit een drinkfles dronk.ben bang dat ze uitdroogt maar de dierenwinkel zegt dat ze alleen maar selective  en water mag hebben.iemand raad voor me???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er even een eigen topic van gemaakt, het zijn toch wel belangrijke vragen en zo valt het meer op. 

 

6 weken?! Dat is echt super jong, wettelijk gezien mag het.. maar een konijntje van 6 weken hoort eigenlijk nog bij mama, broertjes en zusjes te zitten. 

 

Ik mis in jouw verhaaltje het hooi. Hooi is het allerbelangrijkste voedsel voor konijnen. 70-80% van wat een konijn eet op een dag moet hooi zijn. Brokjes zijn aanvulling, zie het als een soort dagelijkse portie vitaminepilletjes, maar in beperkte mate nodig (afhankelijk van hoe groot jouw konijntje gaat worden als ze volwassen is, kun je de hoeveelheid berekenen: 20 gram per kg lichaamsgewicht van het VOLWASSEN gewicht. Dat zal bij dierenwinkelkonijntjes meestal zo'n 2 kg zijn, dus ongeveer 40 gram brokjes per dag (dat is ongeveer 2 eierdopjes vol). 

 

Water is heel erg belangrijk voor konijnen. Het zorgt er voor dat ze afvalstoffen af kan voeren. De meeste konijnen drinken het liefst uit een bakje, omdat ze dan lekker gulzig kunnen drinken. Uit een drinkfles drinken kost veel energie en moeite, vaak drinken konijnen dan te weinig. Zorg dat het water goed bereikbaar is. En zorg ook vooral dat je konijntje zich veilig en prettig voelt in het verblijf. De verleiding is groot om het de hele tijd aan te raken, en er bij te zitten, maar grote kans dat ze nu heel erg bang is. Hoe groot is het verblijf? Zijn er schuilplekken in het verblijf? Kan ze eventueel in zo een schuilplek water drinken, op een manier waarop ze zich veilig voelt? 

 

Ik denk dat je nog geen groenvoer geeft, dat is ook goed hoor, daar zou ik pas mee beginnen als ze gewend is en de basis goed op orde is. Maar in groenvoer zit ook vocht, vandaar dat ik het wel even benoem. 

 

 

Als je de vacht bij haar schouderbladen eventjes omhoog doet, zakt het dan direct terug? Of blijft het staan? Bij twijfel over uitdroging en gezondheid, zou ik aanraden dat je een dierenarts bezoekt. Jonge konijntjes zijn ontzettend kwetsbaar namelijk. 

 

Hier staat heel veel uitleg over voeding van konijnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voeding-van-een-konijn/

 

En hier staat alle basiskennis en tips voor nieuwe konijntjes:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/tips-en-uitleg-voor-een-nieuw-konijn/

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super bedankt evee voor de goeie uitleg.haar huid bij schouderbladen zakt gewoon terug,is dat goed of fout?volgens de dierenwinkel mocht ze alleen nog maar die selective hebben,ga haar dus hooi bijgeven vanaf nu,en ga morgen kijken voor dat groenvoer gelijk.maak me druk om dat ze te weinig water binnenkrijgt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de huid soepel terug zakt is dat goed. Wanneer een konijn uitgedroogd is zakt de huid maar langzaam terug.

 

Hooi moet je zeker geven, dat is het voornaamste deel van de voeding! (Helaas geven dierenwinkels nog vaak verkeerde adviezen...)

Pas met groenvoer wel op dat je je konijn hier rustig aan laat wennen. Hoe je dat het beste doet staat allemaal uitgelegd op het eerste linkje dat Evee gegeven heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .