Spring naar bijdragen
Lienappelsien

Tips schoonhouden ziek konijn

Recommended Posts

Ik ben benieuwd hoe andere mensen die een konijn hebben die zich niet schoon kan houden hun konijn schoonmaken. 

Even een uitleg van de situatie. Mijn konijn Loetje zit sinds begin november ziek binnen. Eerst werd het maar niet duidelijk waar hij last van had. Het ging al een aantal maanden niet zo lekker. Hij heeft sowieso chronisch snot, maar er leek meer aan de hand. Hij at erg slecht en was erg mager geworden. Zijn gebit is toen behandeld (hij blijkt ook wat kiezen te missen) en hij heeft een tijdje pijnstilling gehad. Daarna heeft hij 6 weken antibiotica gehad tegen de snot. Het had allemaal weinig effect. Uiteindelijk ging hij toch weer beter eten. Later kreeg hij steeds meer last van z’n gewrichten. Hij loopt altijd al vrij houterig, maar dat wordt steeds erger. Hij is niet verlamt of zo, hij hupst juist hoog op zijn achterpoten. Sinds maart kan hij niet meer overeind komen als hij op zijn zij ligt. Hij krijgt z’n onderste achterpoot dan niet meer onder zich gebogen. Een aantal keer per week moet hij dus overeind gezet worden. Heel sneu. Hij gaat ook steeds schever zitten (hij kan ook normaal zitten). Ik denk trouwens niet dat het EC is, dit is anders. Ondertussen heeft hij ook nog steeds snot (want chronisch). Ik weet niet precies hoe oud hij is, in ieder geval 6,5 jaar of ouder (hij was gedumpt). 

Reden voor dit topic (sorry voor de lange introductie): hij kan zich steeds moeilijker schoonmaken. Van onderen kan hij er nu echt niet meer bij. Ook kan hij zijn blindedarmkeutels al een tijdje niet meer direct opeten. Hij draait dan een beetje rond om ze te pakken, maar regelmatig plet hij ze daarbij dan met zijn achterpoot en blijven ze daar aan vastzitten. Eens in de zoveel dagen pak ik hem op om zo’n vastgekoekte blindedarmkeutel van de haren van zijn achterpoot te frunniken. Verder bleef hij nog redelijk schoon. Maar nu wordt hij van onderen viezer. Ook gaat de vacht onder zijn achterpoten een beetje vervilten. Vandaag heb ik het goed nat gemaakt met keukenpapier dat ik steeds in een bakje water sopte. De verviltinkjes van de vacht onder de achterpoten gingen dan wel uit elkaar of lieten los (de vacht laat dan los). Toch vraag ik me af of je met natmaken juist niet voor méér verviltingen zorgt. Ook heeft hij al een paar kleine kale plekjes op zijn achterpoten. Van onderen bij zijn achterkant heb ik het ook nat gemaakt (de vacht is daar gelig), maar het is lastig om alles écht schoon te krijgen.

Dus ik ben benieuwd hoe anderen dit doen. Met water? Goed nat maken, eventueel in een laagje water zetten? En dan? Gaat het dan niet vervilten? Of juist droog proberen uit te kammen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb weinig ervaring met schoonmaken dus kan je niet echt helpen. Hooguit een casual staartje wat ik dan met water losweek met de keukenpapier methode die jij ook beschrijft, maar dat is incidenteel dus anders natuurlijk.

En ik moet bekennen dat ik het gele niet schoonmaak. Hier een wit konijn dat daar last van heeft. Maar dit is niet vochtig en vachtje is qua structuur wel netjes, alleen een beetje gelig. Nu vraag ik me dus wel af of ik dit schoon moet maken dus ik ben benieuwd naar de tips.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik deed het altijd in een laagje water, zodat het ook al een beetje los kon weken. Daarna kon je het er met de hand al vrij makkelijk los halen. Het haar leek wel te vervilten, maar ik kamde het haar daarna ook nog heel voorzichtig uit als ik het droog had gemaakt en dan leek het er weer normaal uit te zien.

Je hebt ook een soort 'droogshampoo' zodat het niet met water hoeft en het is ook een soort anti klit, maar dat werkte eigenlijk helemaal niet goed bij mij dus dat zou ik niet aanraden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij Joris pluk ik zo veel mogelijk vuil met mn vingers uit z'n vacht en kam ik het verder. Ik gebruik alleen water als het echt nodig is. Hij heeft dikke viltmatten onder z'n voeten, hij heeft zich in zijn hele leven volgens mij nog niet zelf fatsoenlijk gewassen. Nu met de EC eet hij ook z'n blinde darmkeutels niet op, en controleer ik zijn kontje dus ook dagelijks. 

Ik gebruik op het moment van die baby-billendoekjes om de boel een beetje schoon te houden als het nodig is. Daar zit in ieder geval ook een desinfecterend middel in, en kamille en aloe vera. Verder geen parfum of troep-dingen. Doekjes zijn van houtpulp gemaakt. 

https://www.etos.nl/producten/eco-sensitive-wipes-unscented-120110431.html

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

alleen een gele vacht zou ik niet schoonmaken als alles verder goed droog is en er geen andere afwijkingen te zien zijn. De stukken vilt kan je voorzichtig losmaken als het droog is, wat mijn dierenarts af en toe voor mij doet is met een tondeuse wat stukjes weghalen, dit kan je zelf doen maar dat durf ik niet goed.verder waste ik alleen als het echt nodig was en dan met een laagje lauw warm water met een milde baby shampoo, goed uitspoelen. En uitkijken met vocht en vliegen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Loetje is ook grotendeels wit (bont) en zijn achterpoten zagen ook wel vaak een beetje gelig. Maar dan was het inderdaad alleen gelig van kleur, maar droog en behalve een beetje gelige kleur wel gewoon schoon en normaal. Daar deed ik ook nooit iets aan hoor @Rifca

Maar nu hij er zelf niet meer bij kan is het echt wel viezig. Het gele is dan soms nattig, maar vaker juist hard/viltig van het opdrogen. En dat is heel lastig schoon te maken.

@Renske34 Jouw dierenarts vindt het dus op zich niet erg als het dan een beetje kaal wordt? Bij het frunniken aan die vervilte stukjes onder zijn achterpoten laat de vacht los (als je het nat maakt. Droog is het te hard). Ik ben een beetje bang voor zere hakjes/smet plekjes. Hij heeft al een paar kleine kale plekjes. Maar als ik die vervilte stukjes nat week duurt het denk ik heel lang voor het écht droog is en kan het gaan broeien. Aan de andere kant, als het altijd vies is kan het natuurlijk ook gaan smetten. 

Die billendoekjes vind ik ook wel een goed idee. Verder zal ik voor de onderkant het toch nog eens met uitkammen proberen. Dat werkte op zijn rug op zich ook goed (hij lag een keer op zijn zij in de urine...).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Lienappelsien:

@Renske34 Jouw dierenarts vindt het dus op zich niet erg als het dan een beetje kaal wordt? Bij het frunniken aan die vervilte stukjes onder zijn achterpoten laat de vacht los (als je het nat maakt. Droog is het te hard). Ik ben een beetje bang voor zere hakjes/smet plekjes. Hij heeft al een paar kleine kale plekjes. Maar als ik die vervilte stukjes nat week duurt het denk ik heel lang voor het écht droog is en kan het gaan broeien. Aan de andere kant, als het altijd vies is kan het natuurlijk ook gaan smetten. 

Je moet goed uitkijken dat je de huid niet beschadigt met het loshalen, daarom doet zij echt knippen of met de tondeuse en niet het eraf trekken. Op zich een kaal huidje zonder wondjes is niet erg maar bij mij was het erg aan het broeien dus koos ze ervoor om het weg te halen. De huid was ook flink geïrriteerd toen. 

Heeft hij last van die vervilte stukken onder zijn poten, want onder de poten zou ik wel wat voorzichtiger zijn en geen kale plekjes willen. Misschien kun je even advies inwinnen bij de dierenarts.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites