Ga naar inhoud

Maden


Cor

Aanbevolen berichten

Van vrijdag tot maandag waren we een lang weekend weg en mijn schoonmoeder zou voor de konijnen zorgen.

 

Binkie onze Franse Hangoor man met een flink medisch verleden (heeft sowieso EC en een compleet scheve kop waardoor hij zicht slechter kan schoonhouden wat wij dus voor hem doenen is altijd wel wat aan de lichte kant nu zo rond de 4,3 kg. Mist ook zijn voortanden, meerdere abcessen gehad, slagaderlijke bloeding gehad, wondjes op zijn achterpoten en vergeet vast wat dingen) was net weer aan de betere hand van een oog ontsteking (omdat zijn kop scheef staat krijgt hij zo nu en dan een stukje hooi er in is het idee) en was onlangs nog bij de dierenarts geweest hier voor en die vond hem wegens omstandigheden er prima uit zien. Buikje gevoeld was goed, longen goed, hartje goed....ik vond hem wat sneller ademen de laatste tijd maar daar kon ze niks van vinden dus goed in de gaten houden zei ze...

 

Maandag ochtend kwamen we thuis en beide konijnen (andere is Lotje een dame van 5kg en 4 jaar en heeft enkel een keer beetje haakjes gehad en een ontstoken kliertje) lagen beide voor pampus onder de trampoline van ons zoontje...

 

Enkel ik vond hem daar toch wel verdacht stil liggen en was even bij hem gaan kijken. Toen ik hem beet pakte zag ik direct een wond bij zijn oor op de kant waar hij lag en overal kapotte huid rond zijn oog e.d. en niet direct maden lopen maar ik had wel een vermoeden en wist dat er haast geboden was.

 

Dus gelijk de DA gebeld dat we een spoed geval hadden en daarna mijn vriendin dat ze moest stoppen met boodschappen doen. Meneer in zijn reis hok gedaan en naar de DA gegaan.

 

Waren bijna direct aan de beurt gelukkig bij de vaste dierenarts en mijn vermoeden werd bevestigd....maden

 

Ze hebben zoveel mogelijk haren weg gehaald en overal de ant-myassis spray op gedaan en wond bij zijn oor helemaal uitgespoeld met Betadine....hij zal flink pijn hebben gehad want hij schreeuwde als een speenvarken...echt super sneu om te zien (ben maar even weg gelopen want dierenleed valt nogal zwaar zeg maar 🙂 ) uiteindelijk zat er bij zijn kont ook wel een wondje maar dat was ook oppervlakkig.

 

De wond bij zijn oor was redelijk diep en daar heeft ze nog in gekeken met zo'n oren kijker en ook in zijn oren zelf en daar ook geen maden gelukkig!

 

Ik vroeg uiteraard hoe de kans was voor hem en ze gaf hem gelukkig wel een kans maar zou wel zwaar zijn vanwege zijn verleden en alle andere problemen die hij heeft...

 

We moesten zijn temperatuur ook goed in de gaten houden want hij kon in shock komen door alle irritaties en wondjes aan zijn huid. Temp was toen rond de 40 en dat was prima onder de 39 was foute boel en moesten we hem bij warmen

 

Uiteraard ook pijnstilling (Carpofendrops) en Fenbendrops kreeg hij al. Oogje ook nog maar blijven zalven...meneer zit nu binnen in een 1 meter hok (uiteraard klein maar is een ziekenboeg) hij eet zijn groente heel goed, gedroogde appel en banaan ook en zo nu en dan hooi. Als brokjes krijgt hij SS en Burgress Excel Dual Care en dan nog gedroogde kruiden en groente er bij van Farm...nog iets als merk. Dit eet hij mondjes maat....

 

We hebben hem vanaf maandag al een flink aantal keren gecheckt op of we nog ergens maden konden vinden maar gelukkig enkel nog een paar doden!

 

Nu merk ik dat meneer heel veel slaapt en erg moe oogt. Hij heeft soms ook wat moeite om zijn stabiel te blijven staan en heb het idee dat hij erg verzwakt is (niet gek ook! al eerder meegemaakt toen hij 2 jaar terug EC kreeg)

 

Hoe kunnen we hem zo optimaal verzorgen en zorgen dat hij zoveel mogelijk eet? Zijn poepjes zijn nu wel wat plakkerig wat ik ook niet gek vindt met al die medicijnen die die binnen krijgt.

 

Maar hij moet natuurlijk wel aankomen!

 

Was dit trouwens te voorkomen met preventief die maden spray doen? We zagen ook nergens vieze poep liggen van hem (hij is niet meer zindelijk namelijk) enkel in de bio bak hebben we nu ook maden met deze hitten) me schoonmoeder voelde zich ook al schuldig namelijk....

 

Vrijdag weer terug naar de DA maar het lijkt nu ondanks een lang herstel naar omstandigheden redelijk te gaan...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heftig! Je hebt denk ik perfect gehandeld. 

 

Enig idee hoe hij aan die wondjes komt? Misschien met zijn scheve kop over de stenen geschuurd? Ze kunnen maden krijgen bij plakpoep, maar ook zeker bij wondjes. Of bijvoorbeeld bij een vochtige, broeierige vacht. 

 

Hopelijk knapt hij weer verder op. Arme Binkie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan zo ook niet direct zeggen wat je nu nog anders of extra zou kunnen doen. Veel dingen proberen en kijken wat voor jullie konijntje het beste werkt. Er is helaas niet 1 goede oplossing of truc die voor alle konijnen werkt!  Ik duim voor je dat hij snel herstelt en er weer goed bovenop komt, maden zijn inderdaad heftig!

 

Preventief sprayen geeft geen 100% garantie, maar het verkleint de kans wel dat er maden komen. Bij konijntjes met een zwakkere gezondheid door ziekte of ouderdom wel aan te raden. Het hoeft ook niet heel vaak (in het hoogseizoen is 1x per 4 weken goed) en het geeft mij bijv. toch een prettig, geruster gevoel. Overigens mag de spray niet op wonden / open huid gespoten worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och arme...

Goed dat je gelijk naar de DA bent gegaan!

 

Je schrijft dat hij al eens EC gehad heeft. Dit kan weer actief worden als de weerstand lager is / een konijn verzwakt is. Hou dus goed de symptomen in de gaten zodat je indien nodig tijden kunt starten met de behandeling.

Persoonlijk zou ik zelfs overwegen preventief te behandelen met 1/dag panacur/fenbendrops. Ik weet natuurlijk niet wat je al geeft en of er interactie is met tussen deze medicijnen dus overleg altijd even met je DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rifca We zijn al begonnen met de Fenbendrops hoor toen die die oog onstekking kreeg.

 

We zijn ook nog eens onlangs verhuisd en ze zijn van binnen naar buiten gegaan in een nieuwe omgeving dus al de nodige stress e.d. en meneer was al een paar honderd gram afgevallen ook...

 

@Lienappelsien omdat meneer een scheve kop heeft (hij is echt 180 graden gedraaid zijn horen hangen allebei naar één kant zelfs) zit zijn onder oog altijd dicht. Zijn bovenste oog was wat onstoken dus zat wat vies wit spul op en daardoor was zijn neusje ook wat kalig. Dit smeerde we ook al in met Sudocreme om de huid rustig te houden. Enige wat ik kan bedenken is dat er daardoor een vlieg op hem eitjes heeft gelegd. We maken hem twee keer per week schoon dus in een handdoek op zijn rug (ik weet het niet goed maar het moet) en dan kammen we zijn onderkantje schoon inclusief voetzolen en eventuele poepjes halen we dan netjes weg en pas zijn haren bij zijn staart en kontje lekker kort gemaakt zodat die poep er minder snel in kleeft. Ook nog een bultjes check i.v.m. abcesjes die die in het verleden heeft gehad. Dit hadden we donderdag voor vertrek nog gedaan.

 

Hij ziet er nu trouwens echt sneu uit maar blijft wel een vrolijk konijntje en eten doet die nog steeds....hoop dat hij hier ook nog te boven van komt want niet alles zit mee met hem zeg maar...

 

Zijn er nog dingen wat we kunnen proberen m.b.t. voedsel? Want hij moest al aankomen en dat zal nu enkel nog maar meer zijn.

 

We hebben al dat speciale recovery eten van Burgress en eventueel ook erwtenvlokken...zijn er dingen waardoor die echt snel "vet" wordt? Hij zal alle energie namelijk nodig hebben.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het gaat langzaam aan beter met hem. Hij is minder aan het slapen, eet beter en is al een heel stuk actiever.

 

Enige wat zorgelijk is is de kant waar die de maden had is zijn huid vies wit en plakkerig...het stinkt niet zoals pus wat je bij een abces of onstoken oog hebt dus ik denk niet dat het ontstoken is.

 

Het kan van de madenspray en de wond spray zijn die we gehad hebben. Rond 13 uur gaat mijn vriendin met hem naar de dierenarts voor controle en ik heb wel het idee dat het goed komt (als dat wit toch niet een mega ontsteking van zijn huid is)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het zag er allemaal goed uit. Kwam een klein beetje pus uit het wondje bij zijn oor dus hij krijgt nu duplo injecties daarvoor.

 

Alle witte smurrie wat op hem zat was van de madenspray.

 

Hij was wel wat verder afgevallen wat wel normaal was zei de dierenarts.

 

Dus na omstandigheden gaat het erg goed met hem.

 

Herstel zal nog wel even duren helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 jaar is die...

 

Hij stinkt trouwens ook van die maden spray...soort van natte hond geur.

 

Als alles goed is maar laten wassen door de trimster alleen nu kan dat niet vanwege de open wond bij zijn oor.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine konijntjes (gewicht tot 2 kg) leven gemiddeld 6 jaar. De middelmaat konijntjes van 2-5 kg leven het langst, gemiddeld 7 jaar. En de groot formaat konijnen (5+kg) leven het kortst, gemiddeld maar 4 jaar. 

 

Zie ook dit artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-oud-wordt-een-konijn/

 

De oudste vlaamse reus die ik ooit gekend heb is 8 geworden.  8 a 9 jaar halen ze meestal niet, dat zijn echt de uitschieters. Ik heb zelf meerdere vlaamse reuzen gehad, en hier is de oudste 6 geworden. Ik vond die grote konijnen wel naar verhouding meer gezondheidsklachten hebben dan de kleinere konijntjes die ik hier heb huppen. Gebitsklachten, longproblemen, oogproblemen, problemen met het skelet.  Ze zijn prachtig, dat wel. Maar qua gezondheid merk je dat het toch een extreem formaat is, nooit bedoelt om oud te worden. Ik wil geen pessimist zijn, maar ik bedoel aan te geven dat de kans er in zit in jouw situatie als ik het zo lees, dat je het konijntje op een bepaald punt misschien met alle klachten die er nu zijn, zal moeten laten gaan. Het is echt al een senior konijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijpelijk verhaal @Evee we houden ook alles goed in de gaten hoor en vragen het ook aan de DA

 

Altijd al aangegeven dat als het niet meer gaat we dit willen weten.

 

Gaat nu langzaam aan beter met hem ondanks dat hij wel weer mager is. Oog ontsteking is weg en de haren beginnen te groeien bij zijn neus.

 

Zijn kant waar die maden zaten (zijn onder oog zeg maar) ziet er langzaam beter uit enkel de wond bij zijn oor wil nog niet lekker helen en dat zal waarschijnlijk hechten worden.

 

Daarnaast moet die ook echt een sopje omdat hij door die maden spray echt een vies is en veel haren plakken...zijn oor is er gewoon hard door....de lucht is ook niet top! Enkel we kunnen hem nog wassen nu.

 

Je merkt wel dat hij weer actiever wordt en hij heeft zondag nog de avond buiten gewandeld bij zijn vriendin. Was die lekker aan het rond hoppen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag is mijn vriendin met Binkie naar de DA geweest en de wond bij zijn oor zag er niet best uit.

 

De wond is nog steeds open en er kwam een hele berg pus nog uit.

 

Ook is er al een stukje afgestorven en zal waarschijnlijk een heel stuk van zijn flap afsterven. Volgens de DA hoeft dat niet zo'n probleem te zijn aangezien het een stuk van de rand is.

 

Enige wat wel zorgen baadt is de onsteking. Die moet wel over gaan anders wordt het van kwaad tot erger.

 

Er is nu een stukje op kweek gezet om te kijken wat voor bacterie het is en wat en of het te behandelen is.

 

Woensdag weer terug komen en als goed is hebben ze de uitslag dan al.

 

Mocht het te behandelen zijn moeten we zelf kiezen of we dit willen doen en als het niet te doen is is euthanasie sowieso de beste optie.

 

Zijn huid van zijn ontstoken oog beginnen al weer haartjes op te komen en de rest buiten zijn oor wordt langzaam ook al beter.

 

Ook zijn gewicht was nagenoeg stabiel en de DA heeft hem daar nog even rond laten lopen om te kijken hoe hij was en dan vond ze prima. Hij was nog een konijntje wat nieuwsgierig overal aan ging snuffelen en op onderzoek uit dus mocht die ontsteking over gaan dan is de kwaliteit van leven nog prima in ieder geval.

 

Zal een zware beslissing worden na al die tijd met veel verzorging voor hem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja wel hij heeft nog duplo injecties.

 

Hij is zelf ook "vrolijk" en lekker bezig in zijn hokje dus in dat op zich gaat het goed.

 

Hij is wel veel haren verloren door die vieze spray. Ziet er lelijk uit zijn kaal konijn

 

IMG-20190704-173600.jpg

 

IMG-20190704-173604.jpg

 

Zijn huid is rustig en uit ervaring weet ik dat dit geen probleem is en het vrij snel weer nieuwe haren er op heeft.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA belde net nog om uitleg te geven.

 

Ze oor is flink ontstoken en die ontsteking moet minder worden anders gaat dat steeds erger worden met uiteindelijk ook het gevolg dat hij dood gaat.

 

Als blijkt dat "duplo" injecties de manier zijn om deze ontsteking te bestrijden en er is woensdag nog geen verbetering opgetreden dan is inslapen de beste optie.

 

Is er wel verbetering dan kunnen we verder met de duplo injecties.

 

Blijkt het een andere bacterie te zijn kunnen we een andere antibiotica proberen in ieder geval (mits het niet flink verergerd is)

 

In ieder geval geen fantastisch vooruitzicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat klinkt zeker niet fijn. Ik weet niet naar welke dierenarts je gaat, maar mocht er geen verbetering zijn dan kunnen ze misschien nog overleggen met Dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht. Die hebben heel veel kennis van konijnen, en een second opinion kan nooit kwaad.

Ik hoop echt voor je dat het goed komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilhelminakliniek zit helaas te ver weg maar onze DA kent ze wel en belt ze ook soms ook voor advies.

 

Kunnen we inderdaad ook nog vragen of ze dat nu ook doet

 

Meneer was vanavond weer aan het rond hoppen en besloot zelf maar om maar buiten te gaan naar zijn buiten hok en daar naar binnen te gaan om het eten van zijn vriendin om te gaan eten 🙂

 

Dus met zijn levenskracht zit het gelukkig wel goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou gisteren goed nieuws gehad.

 

Tegen de verwachting in is de ontsteking bijna weg. Er komt nauwelijks nog pus uit de wond en het is aan het hele.

 

Ondanks dat er voor de bacterie die die heeft geen officieel middel is wat voor konijnen gebruikt wordt hebben de Duplo injecties nut.

 

De DA was vrij verbaasd over zijn herstel en ook dat die in 1 week maar dan 250 gram was aangekomen er bij.

 

Ze heeft hem ook nog even rond laten wandelen daar om te kijken hoe zijn gedrag was maar dat was ook prima en positief.

 

Konijntjes met 9 levens denk ik dan maar...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Stuk oorflap is nu aan het afsterven en hangt al half los....

 

Bestaat er ook een verkiezing voor lelijkste konijn ooit? Dan wint die nu wel 🙂

 

Haren komen op veel kale plekken al terug maar vallen ook nog wel plukjes af.

 

Voor de rest zit die mooi in zijn vacht gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .