Ga naar inhoud

Ik weet het niet meer


Antoine

Aanbevolen berichten

Hopelijk kan iemand mij helpen of advies geven. 

Altijd al konijnen gehad, nooit echt problemen gehad. 

Tot vorig jaar. 

Een lieve Franse hangoor Antoine. 

Toen hij 9 weken was kwam hij bij ons. 

Het was een binnen konijn, hij had een mooi hok waar hij zelf in en uit kon. Liep vrij rond als we thuis waren. 

Hij is 5 maanden geworden toen hij plots overleed. 

Nou ja voor ons plots, later zag ik kleine keutels in z'n hok liggen. Toen werd 't wel duidelijk. Maar het is enorm snel gegaan. 

Na lang twijfelen zijn we toch weer (dit keer twee) konijntjes gaan halen. 

Twee broertjes van een hele fijne fokker. 

We hebben ze nu 6 weken. 

2 uur geleden is er eentje overleden. 

Ik ben er kapot en begrijp er niks van. 

Ik was zo enorm alert. Op alles wat ze aten, op hun ontlasting, als ze lagen te slapen moest ik weten of ze nog reageerde. Ik hield ze misschien wat veel in de gaten maar na vorig jaar ben ik toch wat bang geworden. 

En toch.. Vanmiddag, ik was hun hok aan het verschonen, ze waren fijn aan het spelen ondertussen, niks aan de hand. 

Een half uur later zit hij binnen in z'n hok, dat was vreemd want dat doet hij zelden. Ik aai hem en hun reageert normaal. 

5 minuten later komt hij uit z'n hok, begint te spartelen en ik Pak m op en toen ging hij langzaam dood. 

Ik snap 't niet. Wat heb ik gemist? Iets over het hoofd gezien? Wat doe ik verkeerd?  

Uiteraard ga ik straks naar de dierenarts, ook om die andere te laten nakijken. 

Wie herkend dit? 

 

Oh ja, ze krijgen van voer sochtens en savonds een beetje van science selective. 

Verder hooi. 

Tussendoor een wortel, of een beetje paksoi, etc. 

Wisseld een beetje per dag. 

Vanmorgen een wortel. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf niet te zeggen of je iets verkeerd doet, op het eerste oog valt mij niet echt iets op. Behalve dat ik me afvraag, waren ze ingeënt? Is het hok/de omgeving dezelfde als waar het vorige konijn zat? Kun je iets vertellen over het verblijf, de materialen waarvan het hok is gemaakt, planten in de omgeving etc etc.

 

Sterkte, hopelijk vindt de dierenarts de oorzaak en komt het met het overgebleven konijntje helemaal goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, wat naar.

Ik kan ook niet veel bedenken. 

Hoe lang heeft het hok leeg gestaan? Is het schoongemaakt met Dettol?

 

Zijn ze gevaccineerd inderdaad? Anders zou ik even met de dierenarts overleggen of het handig is om je andere konijn alsnog te laten vaccineren. 

 

Zo'n fijne fokker is het trouwens niet, want twee mannetjes is een combinatie die bijna gegarandeerd problemen gaat geven als ze volwassen worden. Als het gevaar voor je overgebleven konijnen geweken is, en je besluit hem een nieuw maatje te geven, dan geven we je graag wat tips. 

 

Voor nu heel veel sterkte. Laat je ons weten wat de dierenarts zegt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een nieuw "hok", die andere hebben we weg gedaan. 

Het is een jaar geleden. 

Ze hebben 2 kattenbakken en een houten huis. Verder lopen ze los. Als we er niet zijn lopen ze alleen los in de keuken. Ze kunnen nergens bij, nergens aan knagen, we hebben een tegelvloer in de keuken. 

Ze zijn 3weken geleden ingeënt. 

Ze zijn /was nu 4 maand jong. 

We hebben geen planten in huis. 

 

Bedankt voor het meedenken in ieder geval ☺️

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben gisteren autopsie laten doen

En ons andere konijntje laten onderzoeken. 

Ons andere konijntje is helemaal goed gekeurd gelukkig. 

Het overleden konijntje had duidelijk een hartafwijking. Verder was alles mooi in orde, maagje was goed gevuld, darmen zagen er prima uit. Ze konden zien dat ie heel plotseling is overleden. 

Z'n linker hart helft zag er niet goed uit. 

Heeft dus een hartaanval gehad. 

😥

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel sterkte met het plotselinge verlies van de kleine man. Het ligt niet aan jou, je hebt gewoon dikke pech. Hopelijk gaat je overgebleven konijntje gecastreerd worden en een leuk vriendinnetje krijgen. Daarna nog jaren genieten als stelletje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach veel sterkte, en wat balen dat het je twee keer overkomt... Het kan namelijk ook wel heel lang heel goed gaan 🙂 Ik zou je aanraden om (natuurlijk eerst even je tijd te nemen om dit te verwerken) even op bunnybunch het een en ander aan informatie te lezen over het koppelen van je konijn, voor als je er weer aan toe bent. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat snap ik, ik zou in jouw plaats ook huiverig zijn om nog een konijn aan te schaffen. Maar konijnen zijn groepsdieren, dus jouw konijn zou er blij van worden. Mijn advies: neem even de tijd om te rouwen, laat je konijn castreren, dat kan zodra zijn ballen zichtbaar zijn. Wacht minimaal 2 weken en ga dan met hem speeddaten bij een opvang. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. 

We hebben besloten om een konijntje uit het asiel te gaan halen voor Vincent (zo heet hij 😉

Hij wordt volgende week gecastreerd en binnenkort kan hij dan gaan speedaten in het asiel hier in de buurt. 

 

Hij lijkt enorm depressief 😕 zit weinig leven in. Aan aandacht geen gebrek hier, maar daar zit hij totaal niet op te wachten. Hij speelt niet meer en zit maar in een hoekje. 

We proberen van alles maar hij vindt niks meer leuk. 

Ze waren zo leuk samen en actief, daar is niks meer van over. 

Ik wil het de zo aangenaam mogelijk maken voor hem de komende weken dat hij nog alleen is maar ik weet niet hoe. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahh zonde! Het missen van een partner kan inderdaad een behoorlijke impact hebben op konijnen. Fijn dat hij volgende week gecastreerd kan worden (hopelijk is het dan ook niet zo warm als nu!), dan moet je nog minimaal 14 dagen wachten met koppelen ivm vruchtbaarheid. In de 3e week na de castratie zou hij dan kunnen speeddaten. Dan zit hij dus nog 4 weken alleen. Geef hem lekker aandacht, een pluche knuffel als surrogaat-maatje, speeltjes, voedselverrijking. Probeer hem een beetje bezig te houden, met name in de ochtend en avond eventjes. Vaak pak ik dingen op als intelligentiespelletjes of wat simpele clickertraining of behendigheid (met de warmte wel rustig aan doen!) als konijntjes tijdelijk alleen zitten. Dat geeft ze toch een beetje bezigheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Arme Vincent. Goed dat hij straks een vriendinnetje krijgt. 

Je zou wat andere speeltjes kunnen proberen, misschien geeft dat wat afleiding. Zo geef ik weleens een doos met proppen krantenpapier erin, of ik maak een toren van stapelbekertjes (voor baby's) met onder een paar bekertjes een klein snoepje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook Vincent is inmiddels overleden 😭

Sinds z'n broertje dood was at hij niet of nauwelijks. 

Een paar keren bij de dierenarts geweest, speciaal voor om te dwangvoeren mee gekregen. Foto's gemaakt van z'n buikje. Niks gevonden. 

Donderdag avond heb ik m laten opnemen in de kliniek en vrijdag is ie overleden. 

Autopsie laten doen en gewoon niks gevonden. 

We begrijpen hier niks van.. Hoeveel pech kun je hebben met je konijntjes? 😭😭

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .