Ga naar inhoud

Plakpoep bij konijn


kusjoyce_x

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik zit met een probleem. 1 van mijn konijnen heeft sinds kort last van plakkende ontlasting. Af en toe valt er een brok af, maar een dag later hangt er toch weer nieuwe aan.

Overal op internet staat dat hooi 'het toverwoord' is, dit krijgen ze ook iedere dag vers, maar mijn beide konijnen eten het niet.

Ik heb al heel veel verschillende soorten geprobeerd en ook met verschillende smaken en kruiden, maar dit wil niet helpen.
Mijn andere konijn heeft geen last van plakkende ontlasting, het is er maar 1 van de 2. 

Er is niets veranderd qua het voer dat hij krijgt. Wel merk ik dat beide konijnen heel veel gras eten. 
Ze hebben een hok met daarbij een 25 m2 ren welke uit alleen gras bestaat. Zou het hier aan kunnen liggen? (als in te veel gras eten en hier door geen hooi meer willen eten?)

Ik zie ze vooral de laatste tijd veel gras eten, voorheen viel het nooit echt zo op als nu. Maar dit kan natuurlijk ook aan mij liggen.

 

Ook zit ik met het schoonmaken van het achterwerk, ik weet dat dit belangrijk is ook i.v.m. vliegeneitjes/maden. 
Nu is het zo dat het konijn ook echt niet opgepakt/aangeraakt wil worden. Ik ben hier al ongeveer 1,5 jaar mee bezig (qua oefenen), maar sinds ik deze konijnen heb overgenomen van iemand is het me nog niet gelukt om echt vertrouwen te winnen lijkt het wel. 

Ik ga gewoon in de ren zitten en wacht tot ze zelf interesse komen tonen, ze komen wel wat snuffelen en willen wel uit je hand eten (stukjes groenten, etc.) maar aaien/oppakken gaat niet. Dan sprinten ze weg. Voor dierenartsbezoeken moeten ze dan ook echt 'gevangen' worden als het ware, wat natuurlijk super onprettig is en het vertrouwen ook niet bevorderd. 

Heeft iemand hier tips voor? Aangezien zijn achterwerk toch wel schoongemaakt moet worden, maar ik bovenstaande eigenlijk niet wil doen. 
 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eten ze ineens veel meer gras dan normaal en denk je dat dat samen kan hangen met de plakpoep? Of is de plakpoep iets wat al veel langer bestaand is? Het zou eventueel kunnen liggen aan dat je teveel brokken geeft, kan je daar iets over vertellen? 

Mogelijk kan je even langs de dierenarts, dan kunnen ze de ontlasting testen of er niet iets anders aan de hand is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Renske34:

Eten ze ineens veel meer gras dan normaal en denk je dat dat samen kan hangen met de plakpoep? Of is de plakpoep iets wat al veel langer bestaand is? Het zou eventueel kunnen liggen aan dat je teveel brokken geeft, kan je daar iets over vertellen? 

Mogelijk kan je even langs de dierenarts, dan kunnen ze de ontlasting testen of er niet iets anders aan de hand is. 

 

Ik ben er niet zeker van of het ineens meer dan normaal is, maar voor mijn gevoel lijkt het wel zo. Het gras groeit ook ontzettend snel door de regenval en de wat hogere temperaturen, dus ik dacht dat het misschien daar aan kon liggen qua eiwitten o.i.d. 

De vraag ''Of is de plakpoep iets wat al veel langer bestaand is?'' snap ik eerlijk gezegd niet precies hoe je die bedoelt. Aangezien ik aangeef dat mijn konijn sinds kort last heeft van plakkende ontlasting, dus niet al voor een veel langere tijd. Of is dit niet wat je bedoelde? Want dan begreep ik het verkeerd.

 

Qua brokken krijgen ze evenveel als dat ze altijd al kregen en ook van het zelfde merk/soort. Ik houd 25 gram per kg lichaamsgewicht aan. Eerst kregen ze hierbij ook nog veel groenvoer, maar ik heb ook gelezen dat je dit beter niet meer/minder kunt geven als een konijn last heeft van plakkende ontlasting. Dus ik vind het vrij lastig om te bepalen of ik dit nu wel of niet nog moet geven.

 

Extra toevoeging: de brokken eten ze wel van, maar soms is het bakje niet helemaal leeg de volgende dag.

aangepast door kusjoyce_x
Extra toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei kusjoyce_x:

De vraag ''Of is de plakpoep iets wat al veel langer bestaand is?'' snap ik eerlijk gezegd niet precies hoe je die bedoelt. Aangezien ik aangeef dat mijn konijn sinds kort last heeft van plakkende ontlasting, dus niet al voor een veel langere tijd. Of is dit niet wat je bedoelde? Want dan begreep ik het verkeerd.

 

 

Ik heb het denk ik niet handig opgeschreven. Bedoelde, heeft je konijn plakpoep sinds ze zoveel mee gras eet of was het daarvoor al. In gras zit veel meer vocht dan in hooi dus het zou er zeker mee te maken kunnen hebben. Toch is een dierenarts bezoekje misschien een handig idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Renske34:

 

Ik heb het denk ik niet handig opgeschreven. Bedoelde, heeft je konijn plakpoep sinds ze zoveel mee gras eet of was het daarvoor al. In gras zit veel meer vocht dan in hooi dus het zou er zeker mee te maken kunnen hebben. Toch is een dierenarts bezoekje misschien een handig idee.

 

Ah zo. Ja sinds ik ze zo veel gras zie eten viel mij de plakkende ontlasting ook op. Ik denk ook dat een dierenarts bezoek wel een goed idee is, maar ik dacht misschien dat hier iemand dé oplossing heeft zodat ik niet het konijn hoef te 'vangen'. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .