Ga naar inhoud

Wat zou het kunnen zijn?


Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

 

Mijn konijn Eef (vrouwelijke Vlaamse reus van 3,5 jaar oud) heeft al een paar dagen last van diarree. Omdat ze zo groot en een voet wat zwakker is (staat hier los van de kwestie) kan ze zich niet goed wassen aan haar achterkant. Dan valt ze om. Daarom was ik haar geregeld en hou ik het nu zeker met die diarree erg in de gaten. Vanmorgen ontdekte ik dat haar achterkant wat dikker en opgezet is. Ik heb direct de dierenarts gebeld maar kan pas volgende week vrijdag terecht. Vandaar dat ik graag even hier wilde navragen wat jullie denken dat het kan zijn. 

 

Een aantal punten: 

  • Ze eet normaal, ook hooi
  • Ze drinkt ook normaal 
  • Ze speelt ook normaal, is alleen iets meer aanhankelijk
  • Haar ogen zien er niet gek uit, zoals bij myxomatose 
  • Haar buik maakt geregeld borrelende geluiden, op afstand hoorbaar. Dit is wisselend vlak voor het eten of laat in de avond. 
  • Haar anus is opgezet 
  • Ze heeft veel diarree 
  • Ze plast normaal (ook zonder pijn geluiden of iets)
  • Ze heeft een klein bultje in de rand van haar oor zo groot als een blauwe M&M (sorry ik wist niet hoe ik het anders moest vergelijken) ik mag deze overigens ook gewoon aanraken en in knijpen, ze geeft geen pijn aan. Ik denk overigens zelf dat dit ook los staat van de andere punten.

 

Wie weet heeft een van jullie enig idee waar ik aan moet denken. Ik kon op het internet geen uitkomst vinden omdat veel van de ziektes aangaven dat het konijn ook minder zou eten en drinken terwijl mijn Eef, die houdt van eten. 

 

Laat het me weten. 

 

Groetjes! 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik.weet ook niet, maar ik zou een andere dierenarts zoeken, waar je gewoon op korte termijn terecht kunt. En oppassen met wat je haar te eten geeft. Ik zou groente, fruit en snoepjes even achterwege laten, en kijken of dat helpt.Hier vind je een lijst met konijnkundige dierenartsen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgende week vrijdag pas?! Jeetje. Ik zou inderdaad echt een andere dierenarts zoeken. 

 

In het weekend niet terecht kunnen is op zich logisch als het niet direct spoed is. Maar dan zou je maandag gewoon terecht moeten kunnen. Meestal kun je als je op tijd in de ochtend belt of als het een spoedgeval is, direct terecht. Zo niet is een afspraak voor de volgende dag altijd wel mogelijk. Voor planbare dingen (castraties enz) kan het best zijn dat er een week tussen zit voor je kan komen.

 

Diarree, een borrelende buik en een bult, zijn toch genoeg redenen om binnen een korte tijd naar de dierenarts te gaan, ik denk zelfs dat mijn dierenarts zelfs gewoon had gezegd kom maar gewoon ook al is het weekenddienst. Gezwollen geslacht en bult op de oor kunnen wel myxomatose tekenen zijn, ook al zijn de oogleden nog normaal. Is ze gevaccineerd? 

 

Wat geef je aan voedsel? Eet ze genoeg hooi? Bij diarree kun je het beste alle extra's schrappen, dus niets van groenvoer, niets van snoepjes, niets van fruit. Alleen hooi en maar heel beperkt een afgemeten hoeveelheid brokken (goed berekenen aan de hand van het ideale gewicht, en bij diarree wel iets aan de lage kant voeren). Dan sluit je voeding als oorzaak van diarree uit. Een borrelend buikje kan op een (beginnend) gasbuikje wijzen, wat kan komen door ziekte of stress. Wel echt belangrijk dat er een dierenarts naar haar kijkt, want hoewel de klachten op zichzelf misschien niet heel groots zijn, vind ik de combi van meerdere dingen wel echt zorgelijk.

 

Is er een andere weekenddienst in de buurt? Zo niet, zou ik in ieder geval morgenochtend direct even een andere, konijnkundige dierenarts zoeken. Helaas is dat niet vanzelfsprekend, dat dierenartsen konijnenkennis hebben die actueel is.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .