Spring naar bijdragen
DennisR1998

Eerste keer koppelen

Recommended Posts

Ik ben nu ongeveer 2 maandjes in het bezit van een hangoor dwerg konijntje en ze heet Fluffy 🙂

afgelopen weekend heb ik toch overwogen om een rammetje erbij te kopen omdat Fluffy eenzaam werd. deze is van het ras Teddy en heet ook Teddy 🙂

Fluffy is een erg druk konijntje en rent graag rondjes etc.

Teddy heb ik nu 2 dagen en het is een erg rustig, lief konijn die gewoon lekker bij je komt liggen en blijkbaar alles best vind (tandjes nakijken, nageltjes knippen, borstelen enzo).

hoe kan ik deze 2 nu het beste koppelen? Ik heb op het moment 1 kooi van 1.20m bij 1m waar Teddy in zit. Fluffy loopt los door mijn huis.

ik had ze 5min lang bij elkaar gezet in een neutrale ruimte alleen Fluffy (voedster) die ging Teddy (ram) berijden. Toen heb ik ze gescheiden van elkaar.

graag hoor ik jullie tips hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Teddy is nog niet gecastreerd. Dit ga ik zo snel mogelijk doen. Hij is nu 11 weekjes jong.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou ze nu niet bij elkaar zetten. Konijnen worden met ongeveer 12 weken vruchtbaar. Laat eerst Teddy castreren, en dan kun je ze ruim 2 weken daarna koppelen. Het is ook verstandig om ze echt uit elkaar te houden. Niet alleen is een vruchtbare ram supergemotiveerd om bij een voedster te komen, maar het kan ook frustrerend werken dat ze niet bij elkaar kunnen komen. Dit maakt het straks moeilijk om te koppelen dan als ze vreemden voor elkaar zijn.

Informatie over koppelen vind je hier:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/koppelen-van-konijnen/

In het kort:

- zet ze samen in een neutrale ruimte

- haal ze alleen uit elkaar als ze vechten (boksen, gillen, als een balletje over de grond rollen)

- rijden hoort erbij, dat is bepalen wie de baas is, dus niet ingrijpen

- als ze na een aantal dagen wat tot rust komen kunnen ze naar het uiteindelijke verblijf. Goed schoonmaken zodat er geen konijnengeur meer in hangt en het voor allebei weer nieuw is

Een lijst met konijnkundige dierenartsen vind je hier:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen/

Je neemt trouwens wel een risico door twee willekeurige konijnen aan elkaar te koppelen, in plaats van je voedster zelf een partner te laten kiezen. Misschien kun je alvast een plan B bedenken voor als ze echt niet met elkaar kunnen opschieten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De 2 konijnen zijn nog van elkaar gescheiden.

De nieuwe ram zit in de kooi en de voedster liep normaal altijd los door huis.

Die heb ik nu helaas in een ren moeten zetten omdat ze ineens niet meer zindelijk is... Dit is al een paar dagen zo 😞

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat heeft te maken met het ontwikkelen van de hormoonhuishouding, ze gaan puberen. Zeker als ze langs het verblijf van een ander konijn kunnen lopen kunnen ze behoorlijk territoriaal worden. In hun puberteit hebben veel konijnen last van "onzindelijkheid". Eigenlijk is dat het niet, want het is hormonaal / territoriaal gedrag. Ze markeren hun leefomgeving, en daardoor plassen en keutelen ze overal. Pas als ze volwassener worden en gecastreerd zijn, zal dat waarschijnlijk minder worden. Ook niet altijd, sommige konijnen blijven overal hun behoefte doen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites