Ga naar inhoud

Kwaliteitshooi?


GawainBS

Aanbevolen berichten

Hey,

 

Is er een groot kwaliteitsverschil in hooi? Zoja, hoe belangrijk is het? Mijn (konijnkundige) DA zegt dat het belangrijkste is dat konijnen goed hooi eten en dat kwaliteit er niet zoveel toe doet. Luna & Flora krijgen al hun hele leven hooi van de Aveve, waar ze zeer flink van eten. Echter, de kwaliteit laat soms te wensen over.

 

Alvast bedankt voor jullie inbreng!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je precies met dat de kwaliteit niet goed is?

 

Hier zijn ze nogal kieskeurig en eten alleen hooi wat echt vers, fijn en en groen is. Ik zou het eerlijk gezegd best fijn vinden als ze goed van een wat lagere kwaliteit (lees budget vriendelijk) hooi zouden eten 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet beschimmeld, maar het is vrij stoffig en geel. De vorige batch (zelfde merk) was dan weer groener, maar met heel veel doornen. Dat aten ze nóg beter.

 

Bedankt voor de uitleg: zolang ze dit vlot blijven eten, hou ik het daar op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Bij de boer kan ik verschillende soorten hooi kopen. Zijn deze geschikt voor konijnen? Zo ja, is het ook geschikt om veel van te geven per dag? Ik zal het mengen/afwisselen met weidehooi, kruidenhooi en Timothy hooi. 

 

Wat is gedorst hooi?

 

Graszaadhooi

Graszaadhooi is gedorst hooi met veel structuur en lage voedingswaarde. We hebben verschillende soorten graszaadhooi te koop zoals Engels raaigras, Rietzwenk, Roodzwenk en Veldbeemd.

 

Luzerne hooi

Luzerne hooi is een smakelijk, structuurrijk en bladrijk ruwvoer met hoge voedingswaarden. Het is rijk aan eiwit, energie en calcium. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gemengde hooisoort is het beste, als ik het zo lees bied deze boer enkelvoudige hooisoorten aan (dus 1 grassoort per baal). De soorten zijn wel gewoon geschikt voor konijnen.

 

Voor konijnen zou ik een gemengde weidehooisoort, of een mix van de genoemde soorten aanraden. Ik weet niet of je om daar toe te komen in dit geval per grassoort dan een baal moet kopen, of dat ze ook gemengd hooi hebben? Voor paarden is per grassoort een baal kopen niet zo een groot probleem, die mensen hebben vaak flinke opslagruimte voor hooi en een paard eet ook ietsje meer dan een konijn 😉 Voor konijnen is het niet zo heel handig als je met 5 balen hooi van elk 1 grassoort komt te zitten haha. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Newby1981:

Ik dacht dat te veel luzerne voor konijnen niet goed is ivm veel calcium en eiwit? Ik geef soms een beetje gedroogde luzerne maar echt maar heel weinig. Of is dat bij luzernehooi weer anders?

Dat heb ik idd ook weleens gehoord! Ben daar benieuwd naar 🙂

 

Net terug van de boer: 20kg weidehooi en 20kg Duits kruidenhooi meegenomen. Schuur staat weer vol haha. Ik ga dit mixen met het gedroogde gras en kruiden van de BunnyBunch webshop en met Timothy hooi. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei tam86:

Dat heb ik idd ook weleens gehoord! Ben daar benieuwd naar 🙂

 

Net terug van de boer: 20kg weidehooi en 20kg Duits kruidenhooi meegenomen. Schuur staat weer vol haha. Ik ga dit mixen met het gedroogde gras en kruiden van de BunnyBunch webshop en met Timothy hooi. 

 

Nou, nou. Ze worden verwend!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit zeker verschil in ja, vooral in hoe goed konijnen het eten. Supermarkt hooi krijg ik niet door hun strotjes geperst, zelfs niet met kruiden erdoor, terwijl er niks mis mee is. Tot nu toe eten ze alleen Barn-i kruidenhooi echt goed. Had laatst een ander merk kruidenhooi (JR Farm) en ook dat moesten ze niet op de kruiden er in na, evenals hooi met tijm van Beaphar en timothy hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-6-2019 at 11:38 zei Newby1981:

Ik dacht dat te veel luzerne voor konijnen niet goed is ivm veel calcium en eiwit? Ik geef soms een beetje gedroogde luzerne maar echt maar heel weinig. Of is dat bij luzernehooi weer anders?

 

Je moet niet een 100% luzerne / alfalfa dieet gaan geven aan je konijn. Dan komen er inderdaad problemen. Maar het kan heel goed in een afwisselend dieet gegeven worden hoor! Je moet niet 1 op 1 naar elke losse voedingsstof gaan kijken, dan voldoet niets aan de eisen van wat een konijn gemiddeld binnen hoort te krijgen. Je moet het in een totaalplaatje bekijken. 

 

Het is een rijke grassoort, veel eiwit, veel calcium, veel vitamines, kortom veel voedingsstoffen. Vergeet ook niet dat te weinig calcium juist gebitsproblemen geeft, het is dus wel belangrijk dat er wel in de voeding zit, alleen niet te veel. We moeten er ook niet helemaal panisch over worden 😉 Tenzij je echt een konijn met nierproblemen hebt, dan zou ik niet snel voor alfalfa kiezen. Maar alfalfa / luzerne moet je dus nooit voeren als enige hooi/grassort , maar in de mix met andere grassoorten, en de verdere voeding. Als het bijvoorbeeld 10-15% deel uitmaakt van een lekkere hooimix, is dat geen probleem voor een gezond konijn. 

 

Maar de samenstelling maakt het wel een waardevolle voedingssoort voor jonge konijntjes in de groei, en voor oude / magere / zwakke konijntjes. Ook zwangere konijntjes en zogende konijntjes kunnen echt baat hebben bij luzerne.  Het is niet voor niets dat luzerne / alfalfa ongeveer in elke konijnenbrok zit 😉 Je moet wel ergens de voedingsstoffen vandaan halen. 

 

Gevarieerd voeren, zorgen dat ze goed water drinken. Klinkt bijna als het voedingsadvies voor ons mensen haha. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .