Ga naar inhoud

Kale plek in nek


Dwergdobby

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Het was mij sinds een week of 3 opgevallen dat Dali een kalig nekje kreeg. Ik zocht hier niet zo veel achter omdat mijn nijntjes ontzettend aan het verharen zijn. 

Vandaag zat ik met ze in de trein, en toen heb ik een heel goed kunnen kijken. Ik zag dat het een behoorlijke gladde/kale plek was (zie foto). De huid ziet er rustig uit en ik heb geen schilfertjes kunnen vinden. Ook heb ik niets kunnen vinden dat lijkt op een nestje i.v.m. schijnzanger. 

 

Herkent iemand dit ? Adviseren jullie om naar de da te gaan?

 

Groetjes,

Marieke Dobby en Dali

WhatsApp Image 2019-06-14 at 20.39.58.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit ze samen met een maatje, kan het zijn dat ze veel gelikt wordt? Vachtmijt zou het ook nog kunnen zijn, weet niet of je daar altijd schilfers bij hoeft te zien. Ik zou het wel even laten controleren door een dierenarts eerlijk gezegd. 

En even wat anders....zat je in de trein met ze, met een riempje om? Dat vind ik altijd wel een beetje tricky zo een riempje. Niet echt veilig voor een konijn (prooidier).😶

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Renske34 Bedankt voor je bericht. Ja ze likken ontzettend veel, haast continu. Dankjewel voor de tip. Ik begrijp je opmerking over de trein helemaal.  Ze gaan om de zo veel weken inderdaad mee in de trein, dit heb ik opgebouwd en dobby is van baby af aan al vervoerd. In de trein is de tas altijd open vandaar de tuigjes.  Ze liggen vaak in de tas, maar staan vaak ook rechtop om zich heen te kijken, daarom krijgen ze tuigjes aan. Het gaat meer om het idee dat ik grip heb als er een net iets te veel over de rand hangt. Ze blijven nooit hangen en zitten ook niet aan de lijn. Nogmaals, ik begrijp je opmerking.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig heeft een van mijn konijnen op moment een vergelijkbare kale plek. 

Ik heb toch maar even met de dierenarts overlegt en ben nu behandeling tegen mijt gestart. Er is nl ook een soort waarbij geen schilfers voorkomen, meer info: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/vachtmijt.html 

 

Of jouw konijn ook mijt heeft is via een forum lastig te beoordelen 😉 

Ik zou dus zeker naar de dierenarts gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .