Ga naar inhoud

Elke dag medicijnen geven


IreneM

Aanbevolen berichten

Mijn konijn Senna loopt erg moeilijk, waarschijnlijk door artrose. Ze moet nu de rest van haar leven elke dag pijnstillers. Ze heeft nu Novacam. Het probleem is dat ze het vreselijk vind. Onder dwang lukt het mij wel, maar daar worden we allebei niet gelukkig van. Ik heb het ook al op witlof, andijvie en radijs gedaan, maar dan weigert ze die groente gewoon te eten. Tot nu toe is alleen wortelloof gelukt, maar dat is zo onhandig om het op te doen. Heeft iemand nog tips op welke groente de pijnstiller misschien niet zo opvalt qua smaak? Of misschien nog een andere tip om medicijnen toe te dienen zonder stress?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, wat vervelend! Moet ze per se de novacam hebben? Vaak vinden ze metacam wel lekker namelijk. Is volgens mij alleen niet goed voor de nieren.

Ik weet niet of jouw konijn van banaan houdt, maar toen ik medicijnen moest geven prakte ik een heel dun plakje banaan en deed het daar doorheen. Op een schoteltje, zo weg. Zijn natuurlijk wel veel suikers, dus als je dat doet moet je echt een dun plakje geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel een goeie tip, een andere pijnstiller proberen in overleg met je dierenarts. De mijne vonden carprofen juist weer "lekker". Nu weet ik niet of er een verschil in zit en of de een gunstiger is dan de ander, dat weet de dierenarts hopelijk.

Verder kom ik hier met heel veel weg, zolang ik het maar op een stukje brood doe. Niet de aller gezondste optie maar soms had ik geen keuze. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Novadox is hetzelfde middel als metacam maar dan van een ander merk. Het lijkt mij dat je dus prima metacam kan proberen.

Hier vinden ze novadox mega smerig terwijl metacam soms zelfs geheel vrijwillig wordt opgelikt uit een spuitje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Rifca:

Novadox is hetzelfde middel als metacam maar dan van een ander merk. Het lijkt mij dat je dus prima metacam kan proberen.

Hier vinden ze novadox mega smerig terwijl metacam soms zelfs geheel vrijwillig wordt opgelikt uit een spuitje.

Huh? 😉 Novadox is toch een antibioticum terwijl novacam een pijnstiller is? Of ben ik in de war? Ik kende novacam overigens alleen maar in prik vorm! 

Metacam vinden ze idd vaak lekker. Bij mij heeft er een een nare associatie met een spuitje, dus ik spuit het weleens leeg op een schoteltje en dan likt ze het op. Moet je er wel even bij blijven zitten om te zien dat ze wel het hele schoteltje leeg likken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Huh? 😉 Novadox is toch een antibioticum terwijl novacam een pijnstiller is? Of ben ik in de war? Ik kende novacam overigens alleen maar in prik vorm! 

Metacam vinden ze idd vaak lekker. Bij mij heeft er een een nare associatie met een spuitje, dus ik spuit het weleens leeg op een schoteltje en dan likt ze het op. Moet je er wel even bij blijven zitten om te zien dat ze wel het hele schoteltje leeg likken.

Een van ons is in de war 🙂 

Ik zal zo thuis even op de doosjes kijken.

 

EDIT: Mijn vingers zijn in de war. TS heeft het over novaCAM. Dat is hetzelfde middel als metacam. (Novadox is idd antibioticum, waarom ik dat typte... geen iedee 🙄 ik bedoelde dus wel novacam)

 

@Jamesthebunnybutler fijn dat jij wel oplet 🙂 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha nee ze heeft wel zeker Novacam, de pijnstiller. Die kan ook gewoon met een spuitje in de mond gegeven worden. Maar ik ga vandaag de banaan eens proberen! Niet zo gezond misschien, maar geen pijnstiller is ook geen optie. Ik heb helaas de grootste fles in huis nu haha, dus dat was misschien niet zo handig. Vind het een beetje zonde om die weg te doen, dus wil eerst nog even wat dingen proberen. Zal voor de volgende fles eens vragen naar Metacam. Nog meer tips zijn welkom voor het geval de banaan ook niks wordt. 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad in feite zijn metacam en novacam gewoon hetzelfde product, alleen van een andere fabrikant. Er zijn overigens nog wel meer fabrikanten die een meloxicam suspensie maken, meer nog dan je zou denken 😉 Het smaakverschil zal dus alleen in de toevoegingen zitten, dus dat is altijd een gok. Kies trouwens de 1,5MG/ML variant (hond), in de kattenvariant zit namelijk maar 0,5MG/ML, waardoor je veel meer suspensie nodig hebt voor eenzelfde dosering. Minder vloeistof maakt het verstoppen ook weer een stuk makkelijker en als je het toch uit een spuitje wilt geven is het een hoeveelheid die je zo in het bekje hebt zitten.

 

Geprakte banaan, geraspte appel/eigengemaakte appelmoes, geraspte wortel etc Eigenlijk alles waar je konijn dol op is en wat je kunt prakken of klein genoeg kunt maken voldoet als verstopplekje. Blijf de lekkernij tussendoor ook regelmatig zonder medicatie geven, dan is de kans groter dat ze je in je trucje blijven trappen. 

 

Wat prijs ik mezelf toch gelukkig met een konijn dat zonder stress medicatie uit een spuitje neemt, mits de medicatie niet teveel en niet heel vies is. Ik zou me er ook niet lekker bij voelen als het dagelijks een strijd zou zijn. Het beste is toch om, als je langdurig of levenslange medicatie moet geven, een manier te vinden die zo min mogelijk stress oplevert. Als dat verstoppen in een beetje banaan is, so be it... 2 plakjes banaan zijn minder slecht voor het konijn dan pijn lijden of een paar keer per dag doodsangsten uitstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja ook een goede! Heb ik zelfs nog wel thuis staan. 

Ik heb wel de kattenvariant volgens mij. Zal eens vragen of de hondenvariant een optie is. Ze krijgt nu een paar dagen nog een normale dosering, maar daarna ga ik proberen hoe ze het doet op een halve dosering. Hoe minder pijnstiller, hoe beter, want het is inderdaad wel slecht voor de maag en nieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Rifca:

De katten variant kun je ook prima geven hoor. Alleen moet je dan dus meer vloeistof toedienen voor dezelfde hoeveelheid werkzame stof.

Maar dat kan de da zo voor je berekenen.

 

Daarom, een kleinere hoeveelheid is makkelijker te geven of te verstoppen. Of het kan hangt af van het formaat van het konijn en de dosering. Bij echt hele lichte konijnen lukt het niet meer om het te doseren. Ik meen dat de minimaal werkzame dosering 0,2mg per kg is (corrigeren mag uiteraard 😉). Neem nou een dwerg van 1,5 kg, dan heb je dus 0,3mg nodig = 0,2ml (1,5MG/ML, dus 0,1ml is 0,15MG). Dat is nog wel te doen met het spuitje wat er standaard bij zit en anders kun je altijd nog een 1ml spuitje pakken 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze weegt 2 kilo, dus zou wel te doen moeten zijn. De banaan was in ieder geval geen succes. 😑 Gewone wilde ze wel, maar ze liep snel weg bij het schoteltje met novacam erin. Ik ga morgen eens tomaat proberen denk ik. Mijn olvarit potje is al 5,5 jaar over datum dus weet niet of dat nog verstandig is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las ook nog ergens een advies om het in een rozijntje te spuiten (zodat die dus weer opzwelt). Maar ik weet niet of dat gaat lukken met de hoeveelheid die je nu moet geven. Hoeveel doseer je op dit moment? Misschien zou een druif ook wel lukken. Maar als het met banaan al niet lukt... dan hebben we misschien wel met een slim konijntje te maken, dat zich wellicht niet laat foppen 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik wel eens gebruik is een appel. Hoewel ik die vooral gebruik als er een pil gegeven moet worden. De pil verpulver ik tussen 2 lepels zodat het poeder wordt. Maar ik denk dat niet te veel vloeibaar spul ook wel moet lukken.

 

Snij 2 dunne plakjes van een appel. Die leg je op elkaar en snij er aan beide kanten een reepje van af. Die leg je even apart.

Dan neem je het middelste stuk (dus die 2 plakjes op elkaar) en daar smeer je het medicijn tussen. Plakjes weer op elkaar leggen.

 

Dan geef je je konijn eerst een dun reepje appel ZONDER medicijn. Dat gaat er lekker in en het konijn wordt (hopelijk!) gretig.

Dan nog een klein stukje zonder medicijn. En dan, tussendoor, het stukje appel met medicijn er tussen, waarna je direct weer een stukje zonder medicijn voor zijn neus houdt in de hoop dat hij die met medicijn dan snel naar binnen werkt om ook het nieuwe stukje te kunnen pakken. Je eindigt weer met een stukje zonder medicijn (dus lekker).

 

Bij kleinere konijnen zou je de medicijnen ook in 2 of 3 kleine stukjes kunnen doen die je om en om geeft met een stukje zonder.

Hopelijk lukt het zo. De kracht zit hem dus eigenlijk in die stukjes zonder medicijn die er steeds tussendoor zitten. Succes!

Let wel op dat je niet te veel appel geeft i.v.m. de aanwezige suikers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn konijn aan de novadox zat vond hij het echt vreselijk... Het is een vrij groot en erg sterk konijn dus ik kon het ook niet onder dwang toedienen. Ik heb toen het steeds op een (heel klein!) stukje gedroogd brood gedaan, daar de novadox op, en toen een beetje fenegriekthee* erop. Dat werkte goed, maar brood is natuurlijk niet gezond, dus ik weet niet of ik het op de lange termijn zou doen. Wellicht werkt fenegriekthee in combinatie met iets anders.

 

*Fenegriekpoeder kun je bij Holland & Barrett kopen. Je mengt dan één eetlepel met een kopje heet water om er thee van te maken en laat het vervolgens afkoelen. Je kunt het ongeveer 2-3 dagen bewaren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei BunTerrorists:

Toen mijn konijn aan de novadox zat vond hij het echt vreselijk... Het is een vrij groot en erg sterk konijn dus ik kon het ook niet onder dwang toedienen. Ik heb toen het steeds op een (heel klein!) stukje gedroogd brood gedaan, daar de novadox op, en toen een beetje fenegriekthee* erop. Dat werkte goed, maar brood is natuurlijk niet gezond, dus ik weet niet of ik het op de lange termijn zou doen. Wellicht werkt fenegriekthee in combinatie met iets anders.

 

*Fenegriekpoeder kun je bij Holland & Barrett kopen. Je mengt dan één eetlepel met een kopje heet water om er thee van te maken en laat het vervolgens afkoelen. Je kunt het ongeveer 2-3 dagen bewaren. 

 

 

Fenegriek kan wel diarree en gasvorming veroorzaken. Ook kan het wisselwerking hebben met ontstekingsremmers en antistollingsmiddelen. Wel voorzichtig mee zijn dus en overleggen met de dierenarts of dat kan!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nu toe nog geen succes. Heb ondertussen nog tomaat, appelmoes, wortelhapje en brood geprobeerd, maar ze wil het allemaal niet hebben. Ik ga morgen maar eens met de dierenarts bellen of ze nog ideeën hebben, of dat ik misschien Metacam kan proberen. Sowieso nog maar even overleggen, want het lopen/zitten gaat nog steeds niet goed. De vorige keren merkte ik na 5/6 dagen behoorlijk verschil, maar nu eigenlijk nauwelijks. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had precies het zelfde probleem met medicijnen geven... alleen balen dat jij het voor haar hele leven moet geven.

Ik zou idd toch maar overleggen met de dierenarts of je metacam kan geven (dat vind je mijn konijnen ook niet erg geweldig maar met een stukje banaan gaat het wel)

Misschien kan je proberen om het medicijnen geven leuker te maken door bv eerst haar/hem een "massage" te geven of borstelen of iets lekkers geven zodat ze wat meer ontspant en dan de medicijnen geven en het eerste herhalen?

Dat is iets wat bij mijn konijnen wel werkt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat het nog niet echt beter leek te gaan met lopen en zitten heb ik gisteren met de dierenarts gebeld voor andere medicatie. Heb nu Carprofen gekregen en dus geen Metacam omdat dat dezelfde werkzame stoffen heeft als Novacam. Ik had de Carprofen op een appel gesmeerd, ze zette haar tanden erin en liep toen weer weg. Zucht 🙄 Dit lijkt dus ook geen succes te worden. Het is een klein flesje en ze moet het 2x per dag zelfs, dus ga het wel opmaken en hopen dat deze medicatie in ieder geval wel werkt met de klachten.

 

Helaas komt ze niet vaak meer bij mij in de buurt vanwege al dit gedoe, dus eerst uitgebreid aaien of zo zit er niet in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .