Ga naar inhoud

Hoeveel hooi eten jouw konijnen


Evee

Hooi  

128 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoeveel hooi eten jouw konijnen?

    • Ze eten geen hooi
      1
    • Te weinig, ze eten wel een beetje, maar lang niet voldoende.
      29
    • Voldoende, maar het zou nog net wat meer mogen zijn.
      54
    • Veel, ze eten ongeveer de richtlijn van hun eigen formaat per dag.
      44


Aanbevolen berichten

Een poll voor bovenaan het forum. Ik ben wel eens benieuwd hoe goed de konijnen van de gemiddelde bunnybuncher eten van hun hooi!

 

De richtlijnen voor voldoende hooi eten zijn:

- ongeveer het eigen formaat in los hooi per dag 

- 70-80% van de voeding per dag zou hooi moeten zijn.

 

Halen jouw konijnen dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eigen formaat in los hooi per dag redden ze hier wel. Er gaat 500-700 gram hooi per dag door hier, met drie klein formaat konijntjes, en één middelmaatje. Een klein deel van dat hooi beland wel op de grond, maar het grootste deel eten ze er toch wel van op. Ze voldoen dus aardig aan de richtlijn hier 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat die van mij ook voldoen aan de richtlijnen.

Het hooi van de plaatselijke dierenwinkel eten ze slecht. Maar van Dieza kruidenhooi eten ze alsof het niks is.

En dan heb ik 5 konijnen tussen de 2.1 en 2.5 kilo en dan 1 van 1.2 kilo.

En er gaat 20 kilo per maand door aan hooi. Dus er gaat tussen de 600 en 700 gram hooi per dag doorheen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee hoeveel gram ze per dag eten, maar ik leg 's morgens een bult hooi neer ter grootte van één konijn (ze zijn allebei ongeveer twee kilo) en 's avonds weer. Er blijft altijd wel een dun laagje op de grond liggen maar 90% wordt opgegeten. Ik geef ze een mix van bergweidehooi, timothy-hooi en gedroogd gras. Verder eten ze ook vers gras in de tuin. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gekozen voor 'Te weinig, ze eten wel een beetje, maar lang niet voldoende.' 

Ze eten weinig hooi. Ze eten wél stro, maar hooi, tja, da's wc-vulling voor hen. 🙄

En het is ook een probleem dat zichzelf in stand houdt, vrees ik, want omdat ze weinig hooi eten geef ik hen veel takken en gras, en omdat ze zoveel takken en gras eten, eten ze weinig hooi. Maar ik vind het wel prima zo, hun keutels zijn goed, en wanneer ik vind dat we wel wat ruwvoer mogen hebben, geef ik gewoon stro, dan leggen ze de dag nadien mooie goudkleurige bolletjes, hehe. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei mystique:

Ik heb gekozen voor 'Te weinig, ze eten wel een beetje, maar lang niet voldoende.' 

Ze eten weinig hooi. Ze eten wél stro, maar hooi, tja, da's wc-vulling voor hen. 🙄

En het is ook een probleem dat zichzelf in stand houdt, vrees ik, want omdat ze weinig hooi eten geef ik hen veel takken en gras, en omdat ze zoveel takken en gras eten, eten ze weinig hooi. Maar ik vind het wel prima zo, hun keutels zijn goed, en wanneer ik vind dat we wel wat ruwvoer mogen hebben, geef ik gewoon stro, dan leggen ze de dag nadien mooie goudkleurige bolletjes, hehe. 

Stro is ook gewoon een bron van ruwe vezels, helpt de tanden en kiezen slijten, helpt bij een goede spijsvertering. Zeker niet slecht dus! Het bevat alleen niet veel voedingsstoffen. Zolang ze dat eten in combi met gras en takken,  en je aanvult met groenvoer / brok, en als gewoon goed op gewicht zijn, denk ik niet dat dat heel erg slecht is hoor 🙂 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gekozen voor 'voldoende'. Al mag het in alle eerlijkheid best iets meer. Maar met 'lang niet voldoende' zou ik ze te kort doen. Deze generatie is de best hooi-etende groep tot nu toe.

Sinds de lente geef ik minder brokjes maar dat lijkt geen effect te hebben op de hoeveelheid hooi die gegeten wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen eten veel hooi. Geen idee hoeveel gram, maar ze krijgen 3x daags een plastic bak vol hooi. Die bak is ongeveer konijn grootte (ik heb middelgrote konijnen; 3,5 en 4,5 kilo). Van die 3 bakken gooi ik aan het einde van de dag een klein gedeelte weg wat overgebleven is.

 

Ze krijgen als basis gewoon weidehooi van de boer. Ik meng er wat kruidenhooi uit de winkel door heen en gedroogde kruiden zoals weegbree, paardenbloem enz. Zomers gaat er regelmatig een handjevol gras door heen.

Met name Lien is een echt hooi monster! Ik zie haar heel vaak al kauwende in de plasbak of bij de hooiplaats zitten. Haar keutels zijn dan ook lichtbruin en erg vezelig. Omdat ze zo groot zijn valt dat goed op.😝 Ook Hubbel heeft mooie keutels. Ze drinken er ook goed water bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij eet mijn konijn (2 kilo) een goede hand hooi per dag, maar ze kan hier ook 2 dagen over doen. Ze eet wel alle planten kaal en is de hele daag bladeren, bloemen, takken en groenvoer aan het eten. Ook krijg ze biks. Genoeg voor wat ze dagelijks mag. Dus ik denk dat het niet heel erg is als ze weinig hooi eet in dit geval 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gaat een kilo per week doorheen, of iets meer. Ik heb altijd 3 zakken van 500 gram en als ik er nog maar 2 heb voor 1 week weet ik dat het spannend wordt zeg maar. Ik heb 2 nijnen van tussen de 2 en 3 kilo. Ik denk dat ze voldoende eten, maar weet niet of ze aan een hooinijn per dag komen. Muffin wel denk ik, Monster niet. Dus ik stem voor voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze iets te weinig hooi eten. Het verschilt ook heel erg per dag / periode.

Ik geef meestal iets van 4 verschillende soorten (Timothy hooi, kruidenhooi van I-barn en dan nog 2 soorten die ik afwissel) op verschillende plekken. (een hooikar op de berg in de ren, een dienblad met hooi in de ren, hooi in de wc's en hooi in het nachthok)

Als ik vers hooi geef vallen ze hier altijd op aan.

Ook zijn de ene keer fan van Timothy hooi, de andere keer weer van kruidenhooi en zo wisselt het af.

Maar al met al geloof ik dat ik meer hooi weg gooi dan dat ze opeten. (en m'n man meer klagen als de groene bak weer vol met hooi ligt haha)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 maanden later...
  • 1 maand later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .